Как се грижим за животните, които се грижат за нас

Учениците ще научат какво означава хуманно отношение към животните. Те ще разберат, че тяхна отговорност е да се държат с уважение към животните. Учениците ще разработят и осъществят проект по темата и ще имат възможността след това да обсъдят смисъла и ефекта от него. Продължителност: Две занятия по 40 минути (урокът предвижда и практическо упражнение за набиране на средства извън двете занятия).

Цели на урока

  • формиране на знания и умения за хуманно отношение към животните;
  • формиране на умения за работа в екип – изготвяне на проект по темата;
  • формиране на знания и умения за споделяне с другите.
Необходими материали

  • хартия;
  • материали за художествено оформление – маркери, цветни моливи, пастели, боички;
  • връзка с интернет;
  • фотографии, принтирани снимки (напр. на кучета-водачи на хора със зрителни увреждания).
Инструкции

1

Попитайте класа: Как би изглеждал нашият свят без животни? Има ли животни, които помагат на хората? Как помагат? Може да улесните учениците в дискусията, като дадете примери: пчелите опрашват плодовете и зеленчуците; прилепите се хранят с насекоми, които иначе унищожават посевите; с какво са полезни на хората крава, кокошка, кон, куче и т.н. Помогнете на учениците да стигнат до заключението, че много животни  улесняват живота на хората.

Как се грижим за животните, които се грижат за нас
2
Как се грижим за животните, които се грижат за нас

Припомнете на учениците, че на повечето възрастни хора се заплаща за работата, която вършат. Попитайте: А животните получават ли възнаграждение за това, че помагат на хората? А как можем да им се отплатим? Насочете дискусията към идеята за хуманно отношение (отношение с грижа и уважение като живи същества). Обсъдете какво включват грижите за животните.

3

Покажете снимки на кучета-водачи и разкажете за фондация „Очи на 4 лапи“: Фондацията иска да изгради център/училище на Балканите за обучение на кучета водачи за хора с увреждания. Там кучетата се обучават да бъдат придружители на незрящи хора. В България има 16 000 незрящи човека, а на Балканите над 200 000. Досега фондация „Очи на 4 лапи” е обучила и предала 56 кучета водачи и асистенти на нуждаещи се. Кучета водачи са от породите голдън ретривър, лабрадор и немска овчарка. Така хората с увреждания могат да ходят на пазар, да се срещат с приятели и да се справят сами.

Как се грижим за животните, които се грижат за нас
4
Как се грижим за животните, които се грижат за нас

Помолете учениците да обсъдят чия е отговорността да сме сигурни, че на животните се „заплаща“ с грижа и добро отношение. Насочете ги към разбирането, че е отговорност на всеки да се грижи животните и да се отнася добре с тях. Предизвикайте учениците да предложат начини, по които могат да „платят“ на животни за тяхната помощ и приятелство  с хората.

5

Помогнете на учениците да открият организация за защита на животните. Те могат да направят проучване в интернет или в разговори със свои приятели или близки. Целта е да се обединят около идея за организация, която биха искали да подкрепят. Обсъдете с тях как биха могли да направят това. Предложете класът да организира и проведе кампания за събиране на храна (или други полезни материали за организацията) или да организират кампания за набиране на средства (напр. провеждане на състезание между класовете за събиране на стотинки, провеждане на разпродажба на стари играчки или книги и др.). Събраните средства ще дарят на организация или на местен приют за животни, като фондация за кучета-водачи на слепи „Очи на 4 лапи“, Спасителен център за диви животни „Зелени балкани“, „Animal Rescue” и др. Планирането и осъществяването на дейността, както и изборът на организацията, трябва да се направят колкото е възможно, от учениците.

Как се грижим за животните, които се грижат за нас
6
Как се грижим за животните, които се грижат за нас

Ако имате време, може да разгледате и текста за лечебната езда в библиографията по-горе, за да видят децата вариант, в който конете и конната езда могат да помагат на деца с увреждания.

7

Изготвяне на дневник на класа за проекта в подкрепа на животни, който учениците планираха и осъществиха. Помолете всеки ученик да нарисува по една картина и да напише няколко изречения за това, което са направили за животните, които са подпомогнали, за въздействието на доброто дело върху самите тях и/или въздействието върху животните, на които са се постарали  да помогнат. След като отделните страници са готови, учениците да определят и подредят индивидуалните разкази като книга възможно  най-логично и смислено. Подвържете страниците като книга. Прочетете книгата на глас пред класа и осигурете време за дискусия

Как се грижим за животните, които се грижат за нас
8
Как се грижим за животните, които се грижат за нас

Споделете книгата с други класове. Нека ученици от вашия клас да я четат на класовете от по-малки ученици на детската площадка или в столовата за обяд. Книгата може да бъде дарена на училищната библиотека или на ветеринарен кабинет, за да могат и други да я прочетат.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg