Даваме своя принос

Клас: 9

Учениците ще определят кои са техните лични причини да даряват, ще направят преглед на особеностите и нуждите на общността, ще наберат средства за благотворителен проект и ще създадат комисия за безвъзмездно отпускане на средства, която ще определи получателите на сумите за подпомагане.

Учител работил по този проект: Венета Максимова
Описание на проекта

Участие в Деня на християнското семейство и младеж „Да нахраним с обич, вяра, топлина“

Продължителност – 4 занятия

В седмицата преди първото занятие възложих на учениците задачата да се запознаят с платформата Time Heroes и да запишат поне три причини, които биха ги мотивирали да станат доброволци в някаква кауза.

По време на първото занятие обсъдихме името на платформата и учениците разказваха свои опитности от участието си в различни благотворителни каузи. Чрез беседа се опитахме да определим какви са основателните причини човек да бъде доброволец. Най-често беше споделяно мнението, че така си полезен на другите и ставаш по-добър човек. Запознах ги с  „Десетте най-често срещани причини за доброволчество сред подрастващите“  (Приложение 1). Учениците признаха, че някои от твърденията са нови за тях, а върху други просто не са се замисляли досега. Добавиха твърденията към трити причини, които бяха формулирали вкъщи самостоятелно. Представих им информацията за идеите на американските тийнейджъри от 90-те години на ХХ в за филантропията и обсъдихме кои от тях са актуални и днес за нас. В края на часа им поставих задача за следващото занятие да помислят в каква кауза биха участвали като доброволци и да в каква степен се чувстват готови сами да организират такава акция.

При следващото занимание учениците предложиха да участват в различни каузи – от популяризираните по телевизията акции като Българската Коледа, Да изчистим България, събиране на капачки…Идеите бяха много и разнопосочни. Запознах ги с предстоящите в училището акции и те ентусиазирано пожелаха да се включат във всички. В крайна сметка се наложи становището първо да се концентрират върху най-близкото предстоящо събитие – Деня на християнското семейство и младеж.

Класът единодушно реши да се включи с месене на хляб, с който да бъде направена изложба и да бъдат „нахранени всички ученици и учители“. Всички се съгласиха, че е важно да съберат пари, с които да купят продукти, а момичетата лично да направят хляб и сладкиши. Едно от момчетата – Даниел, също пожела да омеси хляб. Разделиха се в групи, които да работят заедно. Част от учениците трябваше да купят и занесат продуктите, друга част решиха да изработят информационен постер, а трета да приготвят хляб и сладкиши.

На 21.11.2018г учениците донесоха приготвените от тях неща и заедно със 7а клас подредиха вкусната изложба във фоайето на училището. Тяхната идея беше всички ученици не просто да хапнат от хляба, а да се почувстват част от едно голямо семейство – училището.

Събитието се състоя между двете смени на учениците. Едните бяха изпратени с почерпка, а другите посрещнати с хляб и сол, сладкиши и обич. Последваха много благодарности и снимки.  Таня-Мари предложи да напише статия, в която да популяризира акцията.

Голямото междучасие статията беше написана и публикувана във VRATZADNES  и ZOVNEWS.COM.

Учениците бяха горди с направеното от тях и започнаха да споделят идеи за участието си в Коледния благотворителен базар и концерт.

 

Статия на Таня-Мари

 

Училището – нашето голямо семейство и втори дом

 

 

 

21-ви ноември – Денят на християнското семейство и младеж. Това е един от значимите дни в живота на всеки  християнин. Празникът, на който цялото семейство се събира около трапезата. Традиционно ястие е питката. Тя е замесена с много любов и хубави мисли.

Ние, учениците от СУ „Иван Вазов“, усетихме вълшебството на празника благодарение на момичетата от клубовете към Националната програма “Научи се да даряваш“ и във втория ни дом – училището.

Тъй като празникът съвпадна със седмицата на професионалното образование в нашето училище, с ентусиазъм се включиха и учениците от професионалните паралелки, като разнообразиха трапезата с приготвени от тях ястия

. На 21-ви във фоайето на първия етаж бе поставена пищна маса с вкусни питки, направени от младите девойки. Върху тях имаше огромен надпис ”Училището – нашето голямо семейство”.

И така всички учители и ученици си взеха от питките за здраве. Идеята на това мероприятие не беше да разберем дали момичетата могат да готвят или пък да похапнем  вкусна питка, а да посрещнем празника заедно като едно голямо семейство, каквото трябва да сме.

Може да не сме направили най-дългия хляб, но е хлябът, замесен с любов и грижа за другите, с желанието да бъдем заедно, да бъдем общност.

Таня-Мари

От коментарите в час

„Какво като съм момче, мога да меся по-хубаво от вас. Да не би момчетата да са по-малко доброволци?“

„Доброволец си не само като събираш пари, може да участваш с идеи и труд“

„Не бях се замисляла, че като помагам на другите, аз също печеля.“

„Да напиша статия. Така може да се вдъхновят и други ученици в други училища.“

„Няма значение САЩ ли е, Пакистан ли е, или Вършец – все са нужни доброволци“

Галерия

Даваме своя принос
Даваме своя принос
Даваме своя принос
Даваме своя принос
Даваме своя принос
Даваме своя принос
Даваме своя принос
Даваме своя принос
Даваме своя принос
Даваме своя принос
Цели на проекта

  • Придобият разбиране за лична мотивация за даряване и описват причините, поради които младежите полагат доброволен труд
  • Анализират приноса към общността и държавата на благотворителността, извършвана от подрастващите
  • Се научат да определят нуждите в общността и да използват предварително събрана информация, свързана с „човешкия фактор“ в мястото, където е тяхната общност
Използвани материали

  • „Десетте най-често срещани причини за доброволчество сред подрастващите“ (Приложение 1), материал за подготовка на учителя;
  • „Профил на американските тийнейджъри“ (Приложение 2), материал за подготовка на учителя;
  • Приложение 3 „Как се провежда делова среща“.
Работа вкъщи

В края на предходния час, който имате с учениците, им възложете за домашно да разгледат страницата на платформата TimeHeroes (Тайм Хироус) и да си запишат на лист какво би ги мотивирало да се включат в една от тези каузи и защо. https://timeheroes.org/

Добре е да имате предварителен разговор с директора на училището и да получите от него разрешение за предстоящите по този урок дейности.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg