Деца помагат на деца – да четем заедно!

Клас: 4

Всички деца обичат приказките, това е факт. Но как да запазим любовта им към книгите, как да я превърнем в ежедневна потребност? Безспорно тази любов започва от дома, първите примери за подражание са там- поддържането на домашната библиотека, купуването на книги, четене в свободното време или телевизия?... Продължителност: Две занятия по 40 минути

Учител работил по този проект: Ирена Мицковска
Описание на проекта

Предварително бях подготвила кратка анкета за всяко дете, което трябваше да помоли братче, сестра, родител, баба или дядо да му бъде „приятел за четене“ за един ден. След прочитане на избрана приказка или откъс от книга, те трябваше да попълнят анкетата.

Децата донесоха анкетите за първия час по проекта.  Преди да ги прочетем, обсъдихме следните въпроси:

Кои деца четоха на по- малки братчета и сестрички?

Как се отнесоха те към вашата молба? Беше ли им интересно? Вие постарахте ли се да изберете приказка, която би грабнала вниманието им?

Кои деца четоха на по- големи братя и сестри или на родителите си? Те как се отнесоха?

Четат ли книги вашите родители? Случва ли се, когато са свободни, да ги видите с книга в ръка?

А какви книги четат те, обръщали ли сте внимание?

Вие радвате се ли се ако за празник ви подарят книга?

Мога да обобщя отговорите на децата така: всички малки и големи братя и сестри, както и родителите, се бяха отнесли отговорно към поставената задача и бяха съдействали на децата си. Най- трудно бе задържано вниманието на по- малките братя и сестри.

Голямата част от родителите четат в свободното си време. Повечето деца знаеха и какви книги- криминални, любовни, исторически.

Накрая всеки прочете своята анкета.

За втория урок /22.10.2018/ по темата решихме да зарадваме малките първокласници със съвременния хумористичен вариант на познатата за тях приказка „Дядо и ряпа“. Всички мои ученици бяха включени в пиесата като актьори и разказвачи.

Посетихме 2 първи класа. След представянето на пиесата, я обсъдихме с малките ученици и си отговорихме на следните въпроси:

По какво  нашият вариант се различава от оригиналната приказка?

Харесва ли им това „съвременно семейство“?

Виждали ли са подобни отношения сред своите близки и познати?

Знаят ли български поговорки, свързани с темата? С помощта на големите, малките ученици трябваш да „сглобят“ правилно и да прочетат двете части на няколко поговорки- „Който не работи, не трябва да яде“, „Мързелът грози човека, трудът го краси“, „Сговорна дружина планина повдига“, „Лозето не ще молитва, а мотика“ и т.н.

Тъй като първокласниците все още не са взели всички букви, а само няколко деца могат да четат, те много се радваха на помощта на големите, с чиято подкрепа четоха.

От коментарите в час

Реплика от първокласник: Ще дойдете ли пак? Беше много интересно!

Галерия

Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Деца помагат на деца – да четем заедно!
Цели на проекта

  • разширяване и стимулиране на читателските интереси на учениците;
  • развиване умения сред учениците за дарителство;
  • формиране на знания и умения за обработване и анализиране на данни от анкети;
  • развиване на умения за пълноценно общуване с по-малки на възраст деца.
Използвани материали

  • Приложение 1: Анкета "Моят приятел за четене"
  • Съвременния вариант на приказката "Дядо и ряпа"- пиеса
Работа вкъщи

Анкета „Моят приятел за четене“

Съвременния вариант на приказката „Дядо и ряпа“- пиеса- разпределение на ролите

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg