Гладната планета

28.05.2017

Учениците научават за спецификата в храненето в различните континенти. През темата за храната се засягат теми като здравословно хранене, толерантност, глобално и локално, еднообразие и многообразие. Учениците коментират спецификите на здравословното хранене и  практиката в България в това отношение. Запознават се с проблема за гладуването в световен мащаб и се изправят пред предизвикателството да дадат от своето време, умения и средства, за да участват в борбата срещу глада на местно равнище.

Изтегли проект
Оцени проекта
  • Custom Full
  • Custom Full
  • Custom Full
  • Custom Full
  • Custom Full
  • Custom Full
  • 0/6
  • 0 ratings
0 ratingsX
Много зле! Зле Хммм Ok Добро! Много добро!
0% 0% 0% 0% 0% 0%
Цели на проекта

  • • Учениците да установят личните си предпочитания и стереотипи във връзка с храната
  • • Да могат да обяснят от какво зависи изборът на храна (ресурси, култура, гео-политически особености и пр.).
  • • Да формират представа за това какво е здравословно хранене и да правят връзка между хранене и здраве
  • • Да описват разликата между глад и недохранване
  • • Да установят как могат да работят заедно четирите сектора на обществото в усилията за намаляване на глада в местното общество
Използвани материали

  • хартия
  • маркери
  • тиксо
  • мултимедия
  • 5 цветни снимки на семейства от 5 континента
  • интернет ресурси
Работа вкъщи

подготвен списък на храната, консумирана за 24 часа преди занятието

Описание на проекта

Преди провеждането на първото занятие беше зададена предварителна задача учениците да запишат каква храна и напитки са изконсумирали в рамките на 24 часа преди занятието. Изненадващо е, че бяха записали всичко най- добросъвестно. Другата задача- да проучат къде в близост до училище се хранят децата и с какво точно, също не ги затрудни. По време на първото занятие залепихме всички списъци на дъската и започнаха анализите- това да, това- не. Разделихме изядената храна на здравословна и нездравословна, потърсихме причините за честото посягане към нездравословната храна. Учениците потърсиха връзката  между  храната, процеса на хранене, традициите и обичаите и глобализацията. Обобщавайки записаното и изкоментираното, учениците споделиха, че нездравословната храна е най- лесно достъпна, може да се яде по всяко време и място и…често е най- финансово изгодна. После разгледахме снимките на петте семейства (от Австралия, Бутан, Чад, Германия и САЩ) от Приложение № 3- първо бързо – чрез мултимедията, а после- в детайли, чрез залепени на дъската фотоси. Разговаряхме за това, което ги е впечатлило, за това, което е сходно с техния начин на хранене и за другото, което е различно. Изводите бяха, че колкото е по- цивилизовано едно общество, толкова по- податливо е към яденето на нездравословна храна, независимо от информацията, която има за нея. Другият извод беше, че в напредналите страни храната е сериозно перо от семейния бюджет. Учениците идентифицираха своите семейства с тези от Европа и Северна Америка, споделяйки, че доста пари от бюджета покриват нуждата от храна. Отново засегнахме темата за здравословното и нездравословното хранене- че то е следствие от материалните възможности на семейството, от незнание, от добрите или лошите навици на семейството и не на последно място- от предлагането. Защото как да ядеш здравословна и качествена храна, ако тя не се предлага…Хубавото е, че все повече деца посягат към здравословната храна или се опитват да си създадат хранителни режими, изключващи вредните храни. Занятието продължи по- дълго от предвиденото и определено- не им се тръгваше

  Второто занятие започнахме с интернет ресурси. Изгледахме видеата Умиращите деца на Африка /https://www.youtube.com/watch?v=DJjJ5WB3izg/, Децата на Южен Судан https://www.youtube.com/watch?v=BmOyttOJfcA и „Има ли недостиг на вода и храна” /https://www.youtube.com/watch?v=QCEJRv8sDdo/

Прочетохме статията http://www.novinite.bg/articles/21914/16-oktomvri-Svetoven-den-za-borba-s-glada

Трудничко започнахме дискусията след видяното… И тъй като учениците са големи, на тях са им ясни причините за глада в световен мащаб, както и  връзката между глада и бедността. Въпросът обаче е Какво може да се направи, за да няма деца, които си лягат гладни.Решаването на този проблем зависи от поведението на хората – обикновена хуманитарна помощ, прекратяване на разхищаването на храна, създаване на  хранителни банки. Оттам разговорът потръгна в посока хранителните банки- ролята на Червения кръст, на хипермаркетите, на обществото…

Галерия

Гладната планета
Гладната планета
Гладната планета

© Всички права запазени 2017 @ Learningtogive.bg