Как да разпознаем насилието

Клас: 10

Продължителност: Четири занятия по 40 минути. След дискусия и проучване учениците съвместно изработват определение за  насилие и причините за него. Правят оценка на състоянието на собствената им общност, като вземат предвид разнообразни фактори, които допринасят за насилието или елиминирането му.

Учител работил по този проект: Виолета Тачева
Описание на проекта

Днес, 28.01.2019 г. , започнахме работа по темата „Как да разпознаем насилието“. Като домашно задание учениците имаха за задача да дефинират какво е насилие. Своите дефиниции и пояснения към тях учениците качваха в групата на класа в социалната мрежа. Тази своеобразна анкета се оказа добра база за започване на дискусия по темата. Дискусията се проведе под формата на игра с топка, която е препоръчана в указанията към урока. на надуваема топка изписахме думите: определение, причина, пример, факт, резултат и възможност. Учениците си подаваха топката и всеки, според начина на хващане, споделяше мнение по поставените въпроси. Споделената информация организирахме в „асоциативен облак“ върху флипчарта. Облакът остана отворен, т.е. дадохме възможност на всеки, който влиза в кабинета, ако има желание,  да допълни асоциативната мрежа със свое мнение. След това учениците, организирани в малки групи, получиха задача да предложат идеи как да популяризираме послание против насилието. Времето за работа беше определено на една седмица. Обявената в училище грипна ваканция обаче го увеличи почти двойно. Междувременно виждам как учениците си общуват в интернет и работят по задачата. През втория отделен за тази тема час очаквам да споделят какво са намислили.

На 11.02.2019, проведохме втория час по темата. В хода на една отворена дискусия учениците споделиха идеите си как да популяризираме послание против насилието. Тъй като в момента от класа се оформя една групичка доброволци, които да създадат училищна вокално инструментална група (имаме необходимите инструменти, но в момента липсва преподавател, затова наричам децата „доброволци“), те предложиха да направят музикално послание (рап или хип хоп ритъм), което да разпространят. Помислили бяха за текст, но това се оказало трудна задача и те поискаха помощ от класа. Другата идея беше да се публикува текст в училищения вестник „Boss“. Засега двете идеи остават в развитие. През този час разгледахме в интернет работата на фондация  асоциация „Анимус“ (https://animusassociation.org/) и решихме да се опитаме да осъществим връзка с нейни представители, които да ни разкажат за работата си.

От коментарите в час

дефинициите на:

  • Богдан: Тормоз е накърняване на нечие достойнство по умишлен и неумишлен начин.
  • Калоян: Тормоз е действие което нарушава спокойствието на някого и го кара да се разстройва и  изнервя.
  • Теодор: Тормоз  е разваляне на личното пространство или причиняване на болка на някой който не е виновен за нищо.

от прехвърлянето на топката:

  • Магдалена: причината за насилието е по-ниския левъл на развитие на лчността, липсата на парии други материални неща.
  • Радостин: факти за насилието? Пуснете новините по която и да е ТВ!
  • Петър: причините за насилието са много. Най-страшно е насилието без причина! Ей така! от нищото!
  • Лъчезар: факт? Когато в един клас се нападат словесно (примерно използват прякори).
  • Николета: Резултатът от насилието е, че човекът се чувства гадно. Понякога това остава завинаги.
  • Роксана: Психическото насилие е много по-страшно от физическото. И трудно се лекуват последиците.

 

Галерия

Как да разпознаем насилието
Как да разпознаем насилието
Как да разпознаем насилието
Как да разпознаем насилието
Как да разпознаем насилието
Как да разпознаем насилието
Как да разпознаем насилието
Как да разпознаем насилието
Цели на проекта

  • Да се формират умения за диференциране на различни видове насилие;
  • Да се развие чувствителност към различаване на насилието и нагласи;
  • Да се информира за случаи на насилие в местната общност и се осъществят подкрепа;
  • Да се анализират факторите за промяна, необходими за положителни резултати върху местната общност и държавата;
Използвани материали

  • Компютри с достъп до интернет или печатни копия на материалите „Цялата картина” и „Списък на фактите” от проведено от УНИЦЕФ „Изследване на насилието”: https://www.voicesofyouth.org/sections/violence-war-and-conflict/pages/the-big-picture
  • Надуваема топка (тип „плажна или подобна);
  • Компютри с достъп до интернет;
  • Хартия, маркери; хартия с по-голям формат;
  • Художествени материали за изработване на таблата (дъска за табла, маркери, ножици, цветни моливи, лепило, цветен картон, ножици и др.)
  • Табла с два цитата (вж. Инструкции -Насочващи дейности)
  • Екземпляри за учениците на „Основни факти, свързани с домашното насилие” (вж. библиографската справка);
Библиография

  • „Насилие след младежите: обобщени факти”: https://www.cdc.gov/violenceprevention/pdf/YV_DataSheet_Summer2009-a.pdf
  • Фондация асоциация „Анимус“ - https://animusassociation.org/
Работа вкъщи

Като домашно задание учениците имаха за задача да дефинират какво е насилие. Своите дефиниции и пояснения към тях учениците качваха в групата на класа в социалната мрежа.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg