Конституция на класа

„Bсички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права. Tе са надарени с разум и съвест и следва да се отнасят помежду си в дух на братство.“ Член 1 от Всеобщата декларация за правата на човека.

Учител работил по този проект: Ирена Мицковска
Описание на проекта

Урокът е проведен в ЦДО III клас на 21.09.2017 г. и на 28.09.2017 г.- 2 учебни часа

21.09.2017

Преди да напиша темата на часа на дъската, помолих децата да си представим какво би било ако те можеха да идват на училище, когато искат, без значение дали са си научили и написали домашните работи, да си тръгват, когато искат, да влизат в часовете по желание… Еуфорията беше голяма. Всички отговори бяха от рода „Ще бъде супер яко!“

Тогава ги накарах да си представим същото и за родителите им- ще ходят на работа, ако искат и когато искат, ще вземат отпуск по всяко време… Тук децата се умълчаха и казаха „Ама тогава няма да им дават заплати. Шефовете им ще ги уволнят.“ Попитах ги защо да не може и родителите им да са така безгрижни като тях; щом те искат училище без правила, защо да няма и работа без правила… „Защото никой няма да работи. Откъде ще вземат заплати тогава? Как ще живеем? Защото няма да има ред.“ – това бяха отговорите на учениците и аз „се хванах“ за последното изречение. Обясних им, че точно за това са важни и необходими правилата, за да има ред. Попитах ги какъв е смисълът да идват в училище без правила, ако нищо не научават. Съгласиха се, че училището би било само едно място за забавление, като детска площадка, ако не учим и не се развиваме. А за да се случва това, трябва да се спазват определени правила, които всъщност са създадени за добро.

Попитах ги знаят ли какво означава думата „конституция“. Част от децата я бяха чували, но не знаеха значението й. И тъй  като това беше тема, която съвсем скоро щяха да учат в часа по Човекът и обществото, бях подготвила кратка презентация, от която да разберат смисъла на думата, както и кога е създадена българската конституция и какви промени е търпяла през годините. Децата изгледаха с интерес презентацията и накрая обобщихме, че конституция- това е основният закон на една държава.

Предложих им да съставим наша конституция на класа, за да сме сигурни, че ще има ред в часовете и междучасията, защото това е необходимо условие учениците да учат лесно и ползотворно. Записвах предложенията им на дъската. Умишлено използвах формата на 1 л. мн.ч., за да внуша на децата, че „ние, класът, сме едно“- сплотени, задружни, екипни.  За да бъде истинска конституция, отделните правила записвахме като „членове“.

Ето техните идеи:

      Конституция на 3 „в“ клас

Чл.1 Ние си помагаме.

Чл. 2 Ние се изслушваме.

Чл. 3 Ние уважаваме личното пространство на другите.

Чл. 4 Ние сме учтиви.

Чл. 5 Ние си пазим учебниците.

Чл. 6 Ние слушаме и уважаваме учителите.

Чл. 7 Ние пазим класната си стая и училището чисти.

Чл. 8 Ние не се бием, не се нагрубяваме и не се клеветим.

Чл. 9 Ние не се присмиваме на съучениците си.

Чл. 10 Ние не говорим в час.

Чл. 11 Ние не крадем.

Чл. 12 Ние не ползваме телефони в час.

Чл. 13 Ние не се храним в час. 

Чл. 14 Ние не закъсняваме.

Чл. 15 Ние не тичаме в класната стая и коридорите.

 

В края на часа повторихме защо е важно да има правила в класната стая- за да има ред, за да зачитаме личността на всяко дете и учител, за да знаем, че сме равни, като в едно голямо семейство.

 

Описание

28.09.2017

Предварително бях написала техните предложения  и ги бях разпечатила. Носех картон. Децата приготвиха ножици и лепило.

Припомнихме си какво говорехме предния час- за конституция, правила, ред, защо са необходими и важни. Попитах ги какъв е смисълът от правила обаче, ако те не се спазват; как можем да контролираме спазването им и как да наказваме тяхното евентуално неспазване? Защото един закон има смисъл, само ако се спазва. След кратки дебати учениците се обединиха около следните наказания:

При първо нарушение ученикът преписва 10 пъти нарушеното правило и дава тетрадката за подпис от родител.

При второ нарушение- преписва 20 пъти нарушеното правило и дава тетрадката за подпис от родител.

При трето нарушение му се дава лична допълнителна домашна работа, свързана с писане на диктовки, препис на текстове, задачи по математика. /изпълнението на тези задачи трябва да е у дома, за да отнеме голяма част от свободното му време/

При четвърто нарушение, според вида на провинението, се извиква родител и евентуално среща с Директора.

Гласувахме правилата и санкциите, единодушно ги приехме. Продължихме с практическата работа- изработване на постер „Конституция на 3 в клас“. Децата се разпределиха да изрязват отделните членове, да подреждат и лепят. В края на часа имахме готов постер, който окачихме на видно място до дъската, така че да е винаги пред погледа им. Предстои нелеката задача- спазването му.

Галерия

Конституция на класа
Конституция на класа
Конституция на класа
Конституция на класа
Цели на проекта

  • Учениците да развиват стремеж към отговорно поведение в училище и извън него.
  • Да знаят защо са важни и необходими правилата- в класа, в училището, в държавата.
  • Да разбират и спазват правилата на класа.
Използвани материали

  • маркери, бяла дъска
  • картон
  • лепило
  • принтирани правила
  • ножици

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg