Общност и правила в класната стая

Клас: 6, 7

Учениците дефинират значението на понятието  „общност“ и ще помислят за споразумение за организиране на общност в класната стая. Ще обмислят изборите, които правят, и отговорността им за тях. Ще изработят споразумение, което да регулира поведението им по време на часовете.   Продължителност: Едно занятие от 40-минути

Учител работил по този проект: Албена Цветкова
Описание на проекта

Класната стая трябва да е място, където учениците да имат възможност да експериментират, да правят грешки и да се учат от тях. Наред с академичните знания, учениците трябва да придобият много качества и умения, за да израснат щастливи. Чувство на отговорност, уважение към себе си и другите, самодисциплина, самоувереност, комуникативни умения, желания за знания, чувство за хумор, загриженост за околните и т.н. са толкова важни, колкото български език и математика. Полезно е да имаме списък с някои насоки, които ще ни помогнат за създаване на задушевна атмосфера на базата на доброжелателство и взаимно уважение.

След встъпителна лекция, изясняваща същността и целите на Национална програма „Научи се да даряваш“, учениците получават възможност да представят създадените от тях самите правила, ценности, отговорности и ангажименти, изготвени от отделни групи като предварителна задача. Говорителят на всяка група запознава останалите с идеята й. Първа група отговаря за  Класната харта, втора – за правилата и стандартите, трета – за предложенията за избрани ценности. Екипът на четвърта група е създал послание „Ние за „Научи се да даряваш“.

Задължителните въпроси за анкета-входно ниво по програмата, се обсъждат и резултатите се отчитат с помощта на класния ръководител г-н Александров, присъстващ на занятието.

  1. Какво според вас означава думичката „благотворителност“? /всички ученици/
  2. Какво отличава стопанската от нестопанската организация? /под 5 ученици/
  3. Какво е нужда? А какво е желание? Посочете кой се грижи за вашите нужди и потребности? /половината ученици/
  4. Назовете някой човек от града или България, който е дарил нещо за добра кауза? /всички ученици/
  5. Сещате ли се за някоя компания, която е дарявала за общността? /половината ученици/
  6. Можете ли да кажете името на една неправителствена организация в във вашата общност/населено място/квартал? Знаете ли с какво се занимават и как помагат те? /половината ученици/
  7. Вашият клас има правила. Защо са важни те? Какво става, когато ги спазваме и какво става, когато не спазваме правилата? /всички ученици/
  8. Какво е доброволец? Защо хората според вас правят неща доброволно? Някой от вас участвал ли е като доброволец в инициатива? /всички ученици/
  9. Можете ли да идентифицирате проблем във вашата общност? А знаете ли как да потърсите възможни решения? /половината ученици/КЛАСНА ХАРТАНА УЧЕНИЦИТЕ ОТ VIIa КЛАСНашите принципи:

    Всеки е отговорен за собствените действия.

    Ние ще помогнем на другия всячески. Всеки ще работи за общото добро на класа и на всеки поотделно.

    Ние вярваме в идеята за отказ от насилие.

    Ние считаме, че всеки има право да се чувства добре.

    Ние вярваме в равните възможности за всеки.

    В уроците ние всички /учениците и учителят/ ще се стараем:

    Да работим заедно

    Да работим добре, толкова, колкото максимално е възможно.

    Да работим спокойно и тихо, дори когато ни е позволено да говорим.

    Да се стараем да бъдем любезни и вежливи един към друг.

    Г-н учителят/г-жа учителката ще се опита:

    Да помогне на всеки в максимално възможна степен.

    Да ни изслушва преди да вземе решение.

    Да не наказва всички заради някого.

    Да имаме по-интересни и практически уроци.

    Ще получим писмена похвала, когато:

    Извършим една работа по най-добрия начин.

    Получим три оценки „5“ или „6“.

    Изпълним цялата предвидена работа в урока за половината време.

    Ще ни задържат след училище, когато:

    Не сме извършили достатъчно работа в урока (според целите на учителя).

    Закъсняваме с изпълнението на предвидената задача.

    Пречим на другите да работят.

    Ще получим порицание, ако:

    Сме невежливи или агресивни към всеки от хората в стаята.

    Отвръщаме грубо или не правим това, което е необходимо за работата в час.

     

    ПРАВИЛА

    ОТ КЛАСНАТА СТАЯ НА VIIa КЛАС

    Аз съм някой.

    Аз мога да съм почтителен, отговорен и находчив.

    Аз мога да преуспея.

    Аз съм в училище за да се уча.

    Аз няма да говоря лоши неща за другите.

    Аз ще съобщавам за проблемите на учителите.

    Аз ще се представям по най-добрия начин.

    Аз правя грешки, но аз се уча.

    Ако успявам, ще помагам на другите.

    Аз съм отговорен за това, което правя и говоря.

    Аз искам нито един ден да не е загубен.

     

    СТАНДАРТИ

    НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ VIIa КЛАС

     Да си върша работата!

     Да се контролирам сам!

    Да говоря внимателно!

    Да пазя на своята и на другите чест!

    Да съм отговорен за собствените си избори!

     В края на занятието децата сами подреждат и закачват на видно място таблото на класа.

От коментарите в час

„Нашето участие в програмата означава преди всичко смелостта да поемеш отговорност – да се включваш в различни дейности, да изслушваш, да се съобразяваш, да помагаш и разбираш, да си готов да подадеш ръка, да си критичен и самокритичен и най-вече да се опитваш да ставаш все по-добър и по-добър, да научаваш нови неща, да придобиваш опит, да израстваш като личност, да мечтаеш, да летиш, да си човек!“

„Всеки е отговорен за собствените действия.“

„Ние ще помогнем на другия всячески. Всеки ще работи за общото добро на класа и на всеки поотделно.“

„Ще си разпределяме отговорностите в зависимост от възможностите на всеки един. Трябва да се подкрепяме.“

„Ще се стараем да бъдем толкова добри, колкото 12 а клас миналата година.“

„Ние сме екип!“

Галерия

Общност и правила в класната стая
Общност и правила в класната стая
Общност и правила в класната стая
Общност и правила в класната стая
Общност и правила в класната стая
Общност и правила в класната стая
Цели на проекта

  • Дефинират значението на „общност“ и развият умения да създават и спазват правила
  • Развият умения да обмислят изборите, които правят, и които се отразяват на отношенията им.
Използвани материали

  • Хартия за флипчарт
  • Хронометър или часовник със секударник
  • Тетрадка за всеки ученик, която да използва като дневник (по желание)
  • Пособия за писане
  • Компютър, принтер
Библиография

  • Ръководство "Детско участие"
Работа вкъщи

Учениците са разделени на четири групи, всяка от които има за задача да изготви табло със своето виждане за: 1-ва група – Класна харта, 2-ра група – стандарти и правила, 3-та група –  ценности и 4-та група – посланието „Ние за Научи се да даряваш“.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg