Основни демократични ценности

Клас: 3, 4, 5

Този урок ще даде представа на децата какво представляват основните демократични ценности, защо те са важни за всички хора – малки и големи, и как в контекста на формулирането им ние осъзнаваме значението и важността на това правилата да бъдат спазвани. Учениците ще съпоставят правилата, които са установени у дома и в училище, и ще дискутират въпроса дали и как тези правила отразяват различните ценности. Разпознавайки основните демократични ценности, учениците ще решат дали правилата, които следва да спазват на различните места, ги отчитат, оттам и значението на това да ги спазват. Правила, които са ясно идентифицирани и осмислени защо са такива, каквито са, могат много по-лесно да бъдат спазвани. Продължителност: Две занятия по 40 минути.

Учител работил по този проект: Росица Русева Георгиева
Описание на проекта

– С четвъртокласниците темата се разгледа в два учебни часа.

Първият час премина в припомняне на правилата в класната стая и съпоставянето им с правилата у дома. Тези правила се припокриват, затова наричаме и училището втори наш дом. Разгледахме и правата и задължението на учениците в училище. Важно е да спазваме  правилата, щом искаме да има ред и да се чувстваме добре. Използвахме и думата „Конституция“ – основният закон в една държава. А ние сме младите хора в тази държава. Млади хора, които трябва да познават основните демократични ценности – свобода, равенство, толерантност, общо благо, труд, истина. Коментирахме думата – „демократични“ и отбелязахме, че няма нищо общо с политиката.

В игра и различни примери, децата преоткриха правилата в основните демократични ценности.

Вторият учебен час премина в отбелязване на всяко правило, към съответната демократична ценност. Децата работиха по групи. Говореха, спореха, подкрепяха се. Изненадата дойде тогава, когато сами установиха, че умеят да прилагат тези ценности, без да са го съзнавали.

Не на последно място помислиха върху проблеми, които ги вълнуват – какво им харесва и какво да променят /ако могат/, както в училище, в училищния двор или в квартала в който живеят

От коментарите в час

 

– Всички правила влязоха в графата „труд“. Наистина трябва да се трудим.

– Всичко което правим е за „общото благо“. Щом всички се чувстват добре, то и аз се чувствам така.

– Трябва да се спазват правилата и конституцията на нашата родина.

Галерия

Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Цели на проекта

  • развият разбиране за същността и необходимостта от правила у дома, в общността и обществото като цяло;
  • разберат какво са общите демократични ценности (ОДЦ) и по какъв начин са обвързани с правилата у дома или в общността;
  • нарисуват картина за стената, която показва как следват общите за училището правила и ги свързват с ОДЦ.
Използвани материали

  • списък на основните правила в класната стая (може да са изработени в предходно занимание)
  • малки плакати или писмена формулировка на основните демократични ценности;
  • хартия за флипчарт и маркери (или мултимедиен проектор);
  • отпечатани копия на правилата за цялото училище;
  • платно за картина на стената и принадлежности за рисуване;
  • кратко описание на основните ценности (източник: Българска демократична общност)

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg