Правата на децата

Започнахме занятието с дискусия и припомняне на това какво е право и какво е задължение. Припомнихме какви правила имаме в нашата стая. След това гледахме видетото „Какви са правата на децата? „ https://www.youtube.com/watch?v=22GLJsGLDxc&feature=youtu.be и им обясних какво означава всяко от тях.   След като научиха повече за Конвенцията на ООН за правата на детето разделих учениците по двойки и започнахме игра – Пътуване до нова планета, която намерих в помагало за учители на Уницеф - https://www.unicef.bg/assets/CRC_Materials/RightsWantsNeeds_UNICEF_BG.pdf В нашия клас като цяло имаше единодушие и децата избраха наистина жизненоважните неща като подслон, чист въздух,чиста вода, питателна храна, здравеопазване, образование, закрила, справедливо отношение, възможност за практикуване на собствения език, религия , култура. Единственото , което не беше подходящо подбрано за целта на играта, но беше забавно , бяха Дрехи по последна мога, защото не можело да ходят голи. Обясних им,че дрехите особено ако са по-последна мода са по-скоро желание,а не необходимост  и че животът им няма да бъде застрашен, ако са облечени с дрехи от листа например. Направихме шумна и интересна дискусия като се опитахме да отговорим на някои от следните въпроси : Какво е нужда и какво е желание ? Трудно ли им беше да определят кои неща да премахнат ? Различни ли са желанията и нуждите на различните хора ? Защо не всички деца по света имат това, от което се нуждаем ? На следващият ден имахме специален гост в клас - Виолетка Минкова – представител на Уницеф България, която разказа на учениците за работата на организацията – как е създадена организацията, защо съществува и как и на кого помага всеки ден. Второкласниците получиха и адаптирана версия Конвенцията на ООН за правата на детето, която прочетоха с голям интерес. Отново на групи, учениците трябваше да изберат едно право, което според тях е най-важно и да го илюстрират. Накрая на часа всеки екип представи избора си и обясни защо смята,че смятат , че е важно. Всички стигнахме до заключенията, че всички права на децата са важни и без тях животът щеше да бъде много различен.  

Учител работил по този проект: Диляна Илиева
Описание на проекта

  1. Започнахме занятието с дискусия и припомняне на това какво е право и какво е задължение. Припомнихме какви правила имаме в нашата стая.
  2. След това гледахме видетото „Какви са правата на децата? „ https://www.youtube.com/watch?v=22GLJsGLDxc&feature=youtu.be и им обясних какво означава всяко от тях.

Например :

Правото да ходиш на училище (чл. 28)  – всяко дете навсякъде по света трябва да учи и възрастните са длъжни да му осигурят училище, учители, транспорт. Говорихме как има деца по света, които изминават по няколко километра пеша, за да стигнат до класната си стая.

Правото на научаваш много неща (чл. 17) – обясних им, че никои не може да им забрани да учат, да четат книги и енциклопедии.  

Правото на грижа, когато си болен ( чл. 24 ) – обясних им,че винаги , когато са болни ще има лекари , които да ги излекуват.

  1. След като научиха повече за Конвенцията на ООН за правата на детето разделих учениците по двойки и започнахме игра – Пътуване до нова планета, която намерих в помагало за учители на Уницеф – https://www.unicef.bg/assets/CRC_Materials/RightsWantsNeeds_UNICEF_BG.pdf
  2. Изяснихме правилата : Целият ни клас е изпратен на мисия за заселване на нова планета. За новия ни живот там ще ни трябват всички неща, от които хората ще се нуждаят за да живят и растат. Всяка двойка получава карти с 23 важни неща, които трябва да вземе със себе си. Двойките имат възможност и да добавят и да дорисуват по още 4 неща, които те смятат за важни.
  3. Изведнъж се получава съобщение, че има ограничено място в космическия кораб и няма как да се вземат всички неща. Екипите трябва спешно да изберат 12 карти, без които могат и да ги отделят настрана. Започва оживена дискусия.
  4. Получава се ново съобщение от ръководството и става ясно,че мястото отново не стига. Трябва да се махнат по още 5 карти. Всяка двойка остава с 10 карти, които смята , че са най-важните и необходими за новия живот на новата планета.
  5. Сега всяка двойка се присъединява към друга и сравняват картите, с които са останали. Всяка група преговаря за 10-те карти , за които всички са съгласни.

 

В нашия клас като цяло имаше единодушие и децата избраха наистина жизненоважните неща като подслон, чист въздух,чиста вода, питателна храна, здравеопазване, образование, закрила, справедливо отношение, възможност за практикуване на собствения език, религия , култура. Единственото , което не беше подходящо подбрано за целта на играта, но беше забавно , бяха Дрехи по последна мога, защото не можело да ходят голи. Обясних им,че дрехите особено ако са по-последна мода са по-скоро желание,а не необходимост  и че животът им няма да бъде застрашен, ако са облечени с дрехи от листа например.

Направихме шумна и интересна дискусия като се опитахме да отговорим на някои от следните въпроси :

  • Какво е нужда и какво е желание ?
  • Трудно ли им беше да определят кои неща да премахнат ?
  • Различни ли са желанията и нуждите на различните хора ?
  • Защо не всички деца по света имат това, от което се нуждаем ?

 

За пореден път се убедих,че работя с интелегенти и будни деца, които с лекота разбират и осъзнават ( всеки за себе си ) важни понятия и концепции като права , права на децата, нужди, желания, привилегии. Учениците от 2 В клас наистина разбират кое е важно и какво се случва по света – как не всичко, което имат е даденост и че трябва да го ценят.

 

На следващият ден имахме специален гост в клас – Виолетка Минкова – представител на Уницеф България, която разказа на учениците за работата на организацията – как е създадена организацията, защо съществува и как и на кого помага всеки ден.

Второкласниците получиха и адаптирана версия Конвенцията на ООН за правата на детето, която прочетоха с голям интерес. Отново на групи, учениците трябваше да изберат едно право, което според тях е най-важно и да го илюстрират. Накрая на часа всеки екип представи избора си и обясни защо смята,че смятат , че е важно. Всички стигнахме до заключенията, че всички права на децата са важни и без тях животът щеше да бъде много различен.

Децата получиха специални подаръци от Уницеф – значки с надпис „ ПРИЯТЕЛ НА УНИЦЕФ“, които те с гордост си закачиха.

Благодарим на Виолетка Минкова и Красимира Величкова – Директор на Български дарителски форум, които направиха този урок максимално интересен, забавен и интерактивен за учениците от 2 В клас на 35 СУ „Добри Войников“ в гр. София.

Нито един детски въпрос не остана без отговор.

Галерия

Правата на децата
Правата на децата
Правата на децата
Правата на децата
Правата на децата
Правата на децата
Правата на децата
Правата на децата
Правата на децата
Цели на проекта

  • Да се запознаят учениците с правата на децата и да разберат, че за тях се грижат правителството и големи организации като Уницеф;
  • Да се запознаят с Конвенцията на ООН за правата на детето;
  • Да осъзнаят разликата между права , привилегии и нужди.
Използвани материали

  • https://www.unicef.bg/bg/article/KPD-Polezni-materiali/823
  • хартия
  • моливи, пастели
Библиография

  • https://www.unicef.bg/bg/article/KPD-Polezni-materiali/823

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg