Правила на класа. Права и отговорности

Да се формира понятие за права и отговорности, за да може ученикът да разбере, че всеки човек е важен, толкова, колкото и самият той; че опазването на личното пространство е свързано със спазването и на правата на другите в общността; че вековните ,,дребни" жестове на добро отношение са израз на осъзнато признаване на правата и отговорностите му.

Учител работил по този проект: Анка Жекова
Описание на проекта

На учениците поставих задача да обсъдят и разкажат за правата и задълженията на всеки член от семейството им.

В началото на часа те споделиха резултатите от поставената домашна работа. Оказа се, ч е техните прават им се свеждат до това да играят, да се разхождат, да притежават различни предмети. А задълженията им се свеждат до това да слушат у дома и в училище, да помагат понякога, да поддържат реда и хигиената у дома. На въпроса ми : Какво се случва, ако някой не изпълнява задълженията си или наруши правата им?, се отговори, че : не е хубаво; развалям настроението си; ме може така. Обобщихме, че всеки има право на здравни грижи, на семейство и дом; на чиста околна среда; на добро отношение.

За изясняване на понятието ,,отговорност“ се обърнах отново към техния опит. посочихме примери за възникнали спорове в клас заради вземане на средства за писане или рисуване  без позволение; междуличностни неприятни взаимоотношения; неспазване на правилата на класа. Обобщихме, че освен права, всеки има и своите отговорности, които се отнасят до здравни грижи; етични отношения в общността; чиста околна среда; грижа за по-малките, за болни или възрастни хора.

На следващата седмица ни гостува г-жа Рандева, говорител на ОД на МВР – Бургас. Тя разказа за своята работа. Дискутираха с децата жестовете, които са малки, незабележими, но които имат изключително положителна роля за спазване на правата и отговорностите ни: да се извиним; да подадем ръка; да поискаме прошка; да коригираме чужда грешка с добра дума; да изискваме. Тогава първокласниците споделиха, че всеки наш  учебен ден започва с думите: ,,Усмивка от теб, от мене – две, така денят минава най-добре!“

В края на срещата г-жа Рандева увери децата, че неспазването на правата на другите, както и на нашите отговорности, се наказва от законите, които са общоприети правила и норми.

От коментарите в час

Даниел: Значи всички си приличат и имат еднакви права.

Данаил: Трябва да спазваме правата на другите, ако искаме да спазват и нашите.

Родители споделиха, че децата са силно впечатлени от проведената среща. Предизвикали са разговори по темата  и в семейството.

Цели на проекта

  • Да се формират понятията ,,права" и ,,отговорности"
  • Учениците да разберат връзката между правата и отговорностите
  • да се запознаят със смисъла на ,,дребните" ежедневни жестове, свързани с човешките взаимоотношения, основани на зачитането на правата на другите в общността
Работа вкъщи

 

 

 

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg