Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация

Клас: 7, 8, 10

Учениците се запознават със значението на понятията „предубеждение/предразсъдък“ „стереотип“ и „дискриминация“. Те разглеждат и обсъждат как се появяват и развиват предразсъдъците и стереотипите, какви видове биват, и какъв е техният потенциал да прераснат в дискриминация. Продължителност:  Три занятия по 40 минути

Учител работил по този проект: Албена Цветкова
Описание на проекта

Урокът започва с есето „Приказка за цветовете на приятелството“, прочетено от момичетата от 12 клас, представителки на три етнически групи, което завършва с думите:

„А приказката?…

Това е най-хубавото на моята приказка – че времето, в което се случва е днес, тук и сега. Че съм сред хора, за които етнос, религия и цвят на кожата, са без значение. Че всички получават равни шансове и възможности. Че има разбирателство, обич и усмихнати детски лица.

Надявам се да харесате приказката ми…

Тя носи посланието за доброто, което е заложено у всички нас; за вярата, която ще ни води към следващите ѝ страници; за любовта, изконно заложена ни като човеци – човеци с главно „Ч“.

И… о, Суета! – нека и ние бъдем принцеси – Жаси, блондинката-българка с широки душа и светоусещане, Вики – момичето от ромския квартал, заслужило честта да управлява един ден Британското посолство и аз – Айлин, с неустановен статут за етнос и вероизповедание и сърце, изпълнено с обич към всички. С цялата ми обич.

И приказката продължава…“

На учениците поставям две задачи, които трябва да обсъдят на занималня и вкъщи:

  1. Да се запознаят с определенията на понятието „стереотип“, за да обобщим единна формулировка;
  2. Да проучат от своите родители (баба, дядо) интересна история, свързана с техния произход или вяра.

На следващия ден обсъждаме дефинициите и извеждаме обща, а именно:

Стереотипът представлява генерализиран, обобщен и често погрешен образ (свързан с раса, религия, етнически произход, възраст, пол, националност и пр.), който се приписва на всички членове на дадена култура или група, базиран на ограничена информация и непознаване на „другите“.

Стереотипите в известна степен се формират, за да ни помогнат да се справим със сложността на света. Колкото по-далечна или чужда е една група хора за нас, толкова сме по-склонни да я описваме със стереотипи.

Обсъждаме вариантите на положителни и отрицателни стереотипи по отношение на раса, пол, сексуална ориентация, религия и т.н. от Приложение 3. Правим извод, че стереотипите могат да изграждат позитивен или негативен oбраз и обикновено представляват изказване на генерално мнение, основаващо се на минимално или ограничено познаване. на определена група от хора. Дефинираме понятието „дискриминация“: отношение или действие, основани на предразсъдък/стереотип; отношение или действие към хора от гледна точка единствено на принадлежността им към определена група (възрастова, полова, етническа, религиозна и т.н.), без да се обръща внимание на индивидуалните им качества.

Следва играта „Новото дете в класа“, където Мартин (постъпил през тази година в училището), мислите и чувствата, страховете и опасенията си преди първия учебен ден. Всички ученици довършват изреченията:

„Чувствах се като „новото дете”, когато …

Страховете и/или опасенията ми тогава бяха, че …

Голяма част (или дори всички) от моите първоначални страхове и притеснения изчезнаха, когато …

Моите първоначални страхове и притеснения се потвърдиха, когато …“

за ситуация, когато са попадали в непозната за тях среда.

„Аз съм…“

Обсъждане на втората домашна задача. В класа има представители на две етнически групи – българска и ромска. Децата от ромския етнос са представители на групата на йерлиите, подгрупа дасикане рома, разделени на решетари (катунари) и кошничари. По отношение на религията учениците от класа посещават 4 различни църкви: православна, българска евангелистка, адвентистка и евангелска петдесятна. Всеки получава възможност да разкаже интересна случка, ритуал, легенда, обред.

Учениците достигат до извода, че в бита и културата на всеки от тях има нещо ценно и полезно, независимо от различията им. Че всеки човек е уникален и заслужава уважение. Следва попълване на визитни картички – цвете, в средата на което има надпис „Визитна картичка на …“, а в листата – „народност“, „етнос“, „вяра“, „любим празник“ и „моето послание“. Картичките се попълват и от тях децата изготвят „Букет на толерантността“, посветен на 16 ноември.

От коментарите в час

„Всеки човек е личност и нямаме право да пристъпваме към него с предубеждения.“

„Многообразието прави света интересен. Ако сме еднакви, ще е много скучно.“

„В нашия клас е много шарено.“

„Толерантност – това е да търсиш и виждаш красивото у всеки човек.“

Мисли, използвани при изготвяне на таблото:

„Рамките ограничават човешкия дух.“

„Ако потърсиш доброто във всекиго, ще го намериш и в себе си.“

„Да подадем ръка и приемем чуждото послание!“

„Многообразието в света ни учи да сме толерантни, показва ни колко е пъстър животът и колко много и различни начини има да изразим себе си.“

Галерия

Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Цели на проекта

  • Учениците могат да обясняват и разбират връзката предразсъдъци – стереотипи – дискриминация
  • идентифицират и разпознават предразсъдъци, стереотипи и дискриминация в училището, общността и обществото; в исторически план и в сферата на изкуствата
  • анализират негативните и опасни последици от използването на предразсъдъци и стереотипи, довеждащи до нетолерантно поведение и дискриминация
Използвани материали

  • хартия за флипчарт и маркери
  • по няколко самозалепващи се листчета за всеки ученик
  • образи за визуализация (виж: Приложения)
Библиография

  • https://pgdevin.com/files/2015/03/Booklet_BG.pdf
Работа вкъщи

На учениците поставям две задачи, които трябва да обсъдят на занималня и вкъщи:

  1. Да се запознаят с определенията на понятието „стереотип“, за да обобщим единна формулировка;
  2. Да проучат от своите родители (баба, дядо) интересна история, свързана с техния произход или вяра.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg