Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация

Клас: 7, 8, 10

Учениците се запознават със значението на понятията „предубеждение/предразсъдък“ „стереотип“ и „дискриминация“. Те разглеждат и обсъждат как се появяват и развиват предразсъдъците и стереотипите, какви видове биват, и какъв е техният потенциал да прераснат в дискриминация. Продължителност:  Три занятия по 40 минути

Учител работил по този проект: Албена Цветкова
Описание на проекта

(Продължение по темата – част втора)

Отбелязването на най-големия ромски празник – Василица, е традиция за училищния екип на СУ „Иван Вазов“ – град Вършец. Всяка година деца и учители подготвят тържествен концерт, който е мост на междукултурния диалог и начин да се почетат традициите в ромския и българския фолклор.

Подготовката започва предварително в рамките на три учебни седмици като интердисциплинарен проект с участието на учебните предмети български език и литература, история и цивилизации, ИТ с акцент в 7 а и 9 а класове, работещи по НП „Научи се да даряваш“. Включва пресъздаване на моменти от съкровищницата на българските и ромски приказки, изготвяне на презентации и речеви стратегии за представянето на учениците, двуезични флайери, наричания и пожелания, запознане с творчеството на Усин Керим,  Джанго Райнхард, Боб Хоскинс.

Ангажиментът на 7 а клас е провеждането на състезанието „Ромски морски шах“ – подготовка на въпросите и регламент, изготвяне и отпечатване на грамоти, осигуряване на награди.

Регламент на състезанието: Участниците са разпределени в три отбора – „Знаещи“, „Изследователи“ и „Иноватори“. Въпросите към тях задава Росица Манева, те записват своите отговори на лист и асистентките Кристияна, Радост и Надя проверяват и отбелязват в предварително изготвени таблици резултатите с знак „Х“. Печели отборът, който първи е успял да изпълни табличката.

Въпроси „Ромски морски шах“

  1. Кога ромите пристигат в Европа за първи път? – Около 12 век, 1100 -1400 г.
  2. Откъде идват първоначално? – Индия.
  3. Посочете имената на три известни личности от ромски произход. -….
  4. Посочете три произведения на изкуството, музиката, литературата или други културни постижения на ромски артист. – Танцов спектакъл „Хоакин Кортес“, песните на Джанго Райнхард, филми с Боб Хоскинс, творчеството на Сали Ибрахим, Усин Керим…
  5. Посочете имената на три организации, които работят за защита на правата на ромите. –„Амалипе“, „Шам“, ЦОИДУЕМ, Ромски образователен фонд…
  6. Кои са трите основни ромски групи в България? – Йерлии, кардараши и рудари.
  7. Към коя група и подгрупа принадлежат местните роми във Вършец? – Йерлии, дасикане рома (изповядващи християнство).
  8. Кой е най-известният ромски празник? – Василица (Банго Василий).
  9. Кое животно е символ на празника? – Гъска.
  10. Каква е символиката на ромското знаме? – Синьо – небето, зелено – тревата, колело – символ на вечното движение.
  11. Избройте три познати за вас ромски приказки. – …
  12. Избройте три познати за вас стихотворения от ромски автори. -…

Традиционният конкурс за най-красиво ромско момиче се провежда онлайн чрез гласуване във фейсбук. Вотът на публиката определи за „Мис Зимна прелест“ 2019 деветокласничката Памела Василева с подгласнички Натали Емилова – 8 клас и Ванеса Митова – 7 клас. Училищното ръководство определя и новата „Мис Василица“ – приз, който се връчва за високи учебни постижения. През тази година носителка на титлата е Дафина Руменова от 7 а клас, спечелила класиране в международия конкурс на  Let’s humanize „Другарски истории“. Нейното послание към света гласи: „Всеки народ, всяка общност има и почита своите светци и традиции, които го правят уникален и неповторим. Търсейки отговорите в корените си, човек по-лесно намира пътя към бъдещето. И еднакво важно е, както да тачиш познатото и близкото до теб, така и да приемаш непознатото и различното на другия. Когато то носи посланието за мир, доброта, толерантност и обич.“

Екипът по интердисциплинарен проект „Дъга от детски светове“ – Венета Максимова, Яна Петрова, Таня Димитрова, Албена Цветкова отчете като изключително важна постигнатата позитивна промяна за преодоляване на предразсъдъците към образователната интеграция на децата от малцинствените етноси, като партньорското взаимодействие по между ни и с другите заинтересовани страни, ще продължи и в бъдеще.

Споделеният и общ празник е отразен в регионалните новинарски сайтове, както и на сайта на Нова ТВ в рубриката „Моята новина“, раздел „Празнично“.

https://nova.bg/mynews/view/2019/01/11/84536/%D0%B4%D1%8A%D0%B3%D0%B0-%D0%BE%D1%82-%D0%B4%D0%B5%D1%82%D1%81%D0%BA%D0%B8-%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B5

От коментарите в час

Посланията на седмокласничките от конкурс „Мис Зимна прелест“ 2019:

Ние  самите трябва да бъдем промяната, която искаме да видим в света!

(Емилия)

Намери онези приятели, които никога няма да се опитват да променят цветовете ти или да потушават светлината ти, защото знаят, че когато ти светиш, техният свят – блести.

(Естир)

Ако бъдем добри, животът би бил лесен. Нека не го усложняваме с лоши думи и дела.

(Ванеса)

Всеки народ, всяка общност има и почита своите светци и традиции, които го правят уникален и неповторим. Търсейки отговорите в корените си, човек по-лесно намира пътя към бъдещето. И еднакво важно е, както да тачиш познатото и близкото до теб, така и да приемаш непознатото и различното на другия. Когато то носи посланието за мир, доброта, толерантност и обич.

(Дафина – Теди)

Различни сме, за да се допълваме. Не да се сравняваме.

(Криси)

Галерия

Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Цели на проекта

  • Учениците могат да обясняват и разбират връзката предразсъдъци – стереотипи – дискриминация
  • идентифицират и разпознават предразсъдъци, стереотипи и дискриминация в училището, общността и обществото; в исторически план и в сферата на изкуствата
  • анализират негативните и опасни последици от използването на предразсъдъци и стереотипи, довеждащи до нетолерантно поведение и дискриминация
Използвани материали

  • хартия за флипчарт и маркери
  • по няколко самозалепващи се листчета за всеки ученик
  • образи за визуализация (виж: Приложения)

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg