Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация

Клас: 7, 8, 10

Учениците се запознават със значението на понятията „предубеждение/предразсъдък“ „стереотип“ и „дискриминация“. Те разглеждат и обсъждат как се появяват и развиват предразсъдъците и стереотипите, какви видове биват, и какъв е техният потенциал да прераснат в дискриминация. Продължителност:  Три занятия по 40 минути

Учител работил по този проект: Диана Минева
Описание на проекта

В началото на урок № 1 обсъдихме определенията на понятието „стереотип”, с които учениците се бяха запознали предварително от Приложение № 1. Останалите две понятия – предразсъдъци и дискриминация, разгледахме само по време на часа. За целта използвахме мултимедията, като потърсихме значението на думите в електронен речник. Учениците само се досещаха какво означава „дискриминация“, но да формулират точно определение, им беше трудно. С моя помощ изяснихме, че това е траен, привичен и лъжлив възглед за нещо или някого, така стигнахме и до „стереотип“. Изчетоха се всички дефиниции за тази дума. Чрез насочващите въпроси: Какво ви направи впечатление в дефинициите? Какво е общото между отделните дефиниции?, учениците сами стигнаха до извода, че стереотипите всъщност представляват предразсъдъци по отношение на представи и мнения, които са широко споделяни от дадено население; че се формират от обобщаване, често твърде опростено, на един или повече отличителни белези на дадена група. Дадох им примери за стереотипи от рода на:

• „Мъжете са по-силни от жените.“
• „Блондинките са тъпи.“
• „Никой не може да победи африканците в спринта.“
• „Точен като швейцарски часовник.“

Предизвиках учениците на диспут за първия стереотип, че мъжете са по-силни от жените. Образуваха се две групи – момчетата срещу момичетата. С моя помощ, момичетата се защитиха достойно, като дадоха множество примери от живота, с които обориха този стереотип. В края на урока неминуемо се стигна и до един болезнен, наложен стереотип в българското общество – „Циганите са мързеливи, крадливи и не искат да се образоват“. Учениците ми билингви, представители на малцинствата, сами го споделиха. Те бяха много спонтанни, искрени, но и твърде плахи в изказа си. Този път аз бях провокирана от тях, задавайки ми въпроси от типа на: Вие какво мислите за хората от нашия етнос? Тъй като часът беше в своя край, оставихме този важен разговор за следващият урок по същата тема. Обещах им, че ще си поговорим надълго и нашироко по този наболял въпрос, както и им обещах в третия час да ги срещна с гост-лектор от техния етнос, който е постигнал много в живота чрез труд, и който не само ще говори по темата, но и ще им разкаже за себе си.

Урок № 2 – Продължихме темата във вторият ни урок, който проведохме на 14.02.2019 г. Предварително си бях подготвила снимков материал  по въпроса „Кой е той/тя?“. Помолих учениците да напишат цифрите от 1 до 5 на лист хартия. Показах за секунди една от предварително подбраните снимки /Приложение 2 – сн. 1, 3, 6,7 и 8/. Приканих ги да запишат първото, което им хрумва, гледайки снимката. Така повторих същото с всяка от петте снимки. Настана голямо оживление – Денис, Руми, Краси, Цвети, Петя и Памела, бяха най-активни в обсъждането дали са им повлияли някакви предразсъдъци или стереотипи върху първата им реакция. За снимка №1, №6, 7 и 8 всички бяха написали – съответно „бедна жена“, мюсюлманин, пънкарка и мюсюлманка, но за сн. 3 – определението беше само добре изглеждащ мъж, който не е бял и явно е човек с пари. Не разпознаха известната личност, в лицето на кмета на Лондон, пакистанец по произход, който също е мюсюлманин. Когато им обясних коя личност е на снимка № 3, те се сетиха, че са чували за него, но не са предположили за краткото поглеждане да осмислят, че този костюмиран мъж може да е мюсюлманин. Цвети сподели, че е установила, че и тя, както много хора по света, е поставила етикет на хората по външния им вид. Така се стигна до следващата задача – раздадох на всички /Приложение №3/ – да разгледат таблицата и всеки да помисли и напише кои стереотипи от нея са положителни и кои отрицателни според тях. Когато дойде време да анализираме резултатите, се оказа, че всички са избрали критерият за етнически произход – „Всички цигани крадат” за отрицателен стереотип. Това не ме учуди. Имайки предвид, че учениците са от малцинствата, и че вече бяхме говорили за това в предния час, очаквах точно този стереотип да изберат за неправилен. За положителен – момичетата бяха посочили – „Жените са по-емоционални”, а момчетата – някои от тях бяха на мнението на момичетата, а други бяха избрали отново критерий по пол, но другият в таблицата – „Жените не могат да паркират”. Часът завърши много оживено, като им обещах, че последният урок по тази тема ще опровергае точно този стереотип, който и те посочиха за отрицателен, като ги срещна с един успял човек, принадлежащ на техния етнос.

Урок № 3 бе проведен на 21.02.2019 г. съвместно с учениците от 6. клас. Наши гости бяха представителят на фондация „Тръст за социални алтернативи” – г-н Иван Иванов – координатор на мрежа за ранно детско развитие в ромска общност в България и американският стипендиант по програмата „Фулбрайт”– Кристофър Куран, изучаващ правата на човека. В рамките на проведената открита практика учениците изгледаха с интерес клип, свързан с установени стереотипи в обществото, коментираха се въпроси, касаещи основните понятия и механизми за защита от дискриминация, както и информация по множество свързани проблеми. Сред основните теми на лекционния модул бе и темата за корените на явлението дискриминация – ролята на стереотипите и предразсъдъците, социалните дистанции и етнически стереотипи. Гостите проведоха и интерактивна игра с учениците, която спомогна нагледно да идентифицират и разпознаят предразсъдъци, стереотипи и дискриминация в училището, общността и обществото. В края на срещата бяха анализирани негативните и опасни последици от използването на предразсъдъци и стереотипи, довеждащи до нетолерантно поведение и дискриминация. Иновативният урок, проведен да промотира диалог, да намали предразсъдъците и да провокира по-дълбоко разбиране, поставяйки под въпрос общоприети предразсъдъци по позитивен и хумористичен начин, помогна на учениците да разчупят стереотипите си.

От коментарите в час

„Жената е слаба и беззащитна, докато мъжът има по-здрава физика и това го прави по-силен“.

„Не! Жената може да бъде по-силна от мъжа, благодарение на силния си дух“.

„Външният вид лъже”.

Галерия

Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Предразсъдъци, стереотипи, дискриминация
Цели на проекта

  • Учениците могат да обясняват и разбират връзката предразсъдъци – стереотипи – дискриминация
  • идентифицират и разпознават предразсъдъци, стереотипи и дискриминация в училището, общността и обществото; в исторически план и в сферата на изкуствата
  • анализират негативните и опасни последици от използването на предразсъдъци и стереотипи, довеждащи до нетолерантно поведение и дискриминация
Използвани материали

  • маркери
  • по няколко самозалепващи се листчета за всеки ученик
  • образи за визуализация от Приложенията
  • мултимедия
  • бяла дъска
Библиография

  • https://talkoven.onlinerechnik.com/duma/%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%80%D0%B0%D0%B7%D1%81%D1%8A%D0%B4%D1%8A%D0%BA
  • https://rechnik.info/%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%BF
  • https://rechnik.info/%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg