Професии в служба на хората

Клас: 1, 2, 3, 4

Учениците ще помислят и предлагат идеи за професии, които са част от всяка общност. На учениците ще им бъдат представени понятията професия със „стопанска“ и „нестопанска“ цел в общността. Продължителност: Две занятия по 40 минути

Учител работил по този проект: Светлана Христова Станчева
Описание на проекта

През тази учебна година продължихме със срещите с родители, които разказват за своите професии. Акцентът бе върху разграничаване на професии със стопанска и нестопанска цел. Първият родител бе управител в голяма търговска верига. Майката на Николай разказа каква е била нейната мечта и как я е постигнала, но осъзнава, че няма накъде повече да се развива в тази фирма и затова продължава да учи, за да смени своето работно място. Обясни колко е важна математиката в нейната работа и правилната организация на време, подреждане на стока, необходимостта от дисциплина и спазване на правила. Разказа за отговорността, която носи, даде примери от ежедневието. Децата задаваха въпроси и се получи интересен диалог. Гостенката ни показа игри от последния тиймбилдинг, на който е присъствала. Това направи часа много интересен и поучителен, защото мотивира децата да работят по екипи, но без да се сърдят и да се стремят да постигат все по-високи цели. Николай е доста своенравен, но се държа отлично и беше горд да е  застанал до майка си пред другите деца. Двамата споделиха как обичат да се забавляват и отново класът се включи в предложената от майката на Ники игра.

 

Вторият час премина в непринуден разговор за сигурността във виртуалното пространство. Единият баща работи в  сектор „Противодействие на криминалната престъпност” в ОДМВР и с готовност се отзова на поканата. Учениците направиха разлика между професиите със стопанска и нестопанска цел. Урокът подготви следващ разговор за професиите в общността и за данъците, откъдето идват и заплатите на държавните служители. Гостът   запозна децата  с рисковете и последиците при споделянето на снимки или клипове в или чрез социалните мрежи, последвано от изнудване и компрометиране от недобросъвестни „приятели“ или потребители. Той даде примери с реални случаи, разследвани от полицията. По време на срещата един от важните въпроси бе за предпазването на личните данни и поверителната информация в нета, как да се използват алгоритми за създаване на пароли, защо е необходимо да се защитават профилите в социалните мрежи и да не се дава достъп на други хора до тях, и как да се поддържа по-сигурна комуникация. Децата се запалиха при дискусията за измамите чрез популярни интернет игри, при които например потребителите се карат да изпращат скъпо платени съобщения, за което част от децата бяха информирани, но други не. Важно място намери и темата за споделянето с родителите, приятелите и преподавателите на това, което се случва в мрежата, както и положителните, и отрицателните последици от това. Бе акцентирано също и на рисковете при споделяне в мрежата на местоположение, адреси и снимки от жилища, което може да доведе до извършване други криминални престъпления, като домови кражби. На децата бе пуснат и видеоклип, който предизвика силен интерес-бе показано как да се предпазят от телефонни измамници. В края на часа бащата подчерта, че както учениците, така и родителите им винаги могат да се обърнат към служителите на реда за съвет или помощ, защото той и неговите колеги в Русе полагат усилия да следят за възможните заплахи за сигурността, да ги предотвратяват и да им противодействат.

Учениците бяха доста респектирани от родителя като представител на реда, но в края на часа при рефлексията показаха колко много са научили и че са доволни от срещата.

 

 

От коментарите в час

Еха, какъв баща имаш!

Хваща ли ли сте крадци?

Разрешават ли ви да сядате?

Искаме да играем!

Галерия

Професии в служба на хората
Цели на проекта

  • Формиране на правилно отношение сред учениците към труда на хората;
  • Осмисляне и осъзнаване на разликата между професиите със „стопанска“ и „нестопанска“ цел в общността;
  • Да назоват професии в служба на общността;
  • Да определят характеристики на професии със „стопанска“ и „нестопанска“ цел;
  • Да дадат примери на професии с нестопанска цел.
Използвани материали

  • страници за оцветяване на професии в служба на общността (книжки за оцветяване се предлагат в магазините за учебни помагала или потърсете в Интернет – линк – https://krokotak.com/2009/03/profesii/ );
  • рисунки на хората, които служат на общността;
  • хартия и пастели за рисуване, маркери или цветни моливи;
  • копия за учениците на Приложение 1: Доброволчество в общността
Работа вкъщи

Интерактивна домашна работа за родителите/учениците: Дайте на учениците за домашна работа Приложение 1: Доброволчеството в общността. Оставете учениците да разговарят със семейството си за доброволчеството и професиите в служба на общността. Нека учениците да представят домашната работа на следващия ден.
Допълнителна дейност: представете разликата между стоки и услуги. Хората, които служат на общността, често пъти се разглеждат като хора, които предоставят услуги като например:
пощальони, полицаи и пожарникари. Може да бъде объркващо, тъй като тези професии не са доброволчески (въпреки че има и пожарникари – доброволци). Хората в служба на общността получават заплащане за труда си. Играйте на БИНГО или на лотария с картинки на професии в служба на общността върху карти. На дъската можете да поставите снимки с инструментите, които използват, сградите, в които работят, или надписи с професията, които учениците да съчетаят заедно.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg