Реагиране при бедствия и аварии

Борбата с огнената стихия е сложен процес и пожарникарите, повече от всички други служители на реда и гражданската безопасност, трябва да имат редица качества и таланти, както и личен характер. При гасенето на пожара огнеборците са подложени на големи натоварвания, защото много често, за да спасят нечий живот, те рискуват своя. При пожари, наводнения, катастрофи, при свлачища и аварии, те са винаги там, където се наложи.

Учител работил по този проект: Албена Цветкова
Описание на проекта

Описание

Въведение:  Актуализация на знанията на учениците за характерните бедствия и аварии в района. Бедствието възниква неочаквано. Всеки човек може да попадне в бедствие и всеки район може да бъде засегнат от стихия като пожар, земетресение, наводнение, силни ветрове и снежна буря и друга бедствена ситуация. Бедствията могат да бъдат предизвикани от природни явления или човешка дейност, чиито последици оказват негативно влияние и неблагоприятен оттенък спрямо населението, което изисква провеждането на предварителна подготовка и превенция за намаляване на риска.

Следва запознаване на учениците с правилата за поведение при различни видове бедствия, характерни за региона:

АДЕКВАТНИ ДЕЙСТВИЯ ЗА ПРЕДПАЗВАНЕ ПРИ СИЛЕН ВЯТЪР (УРАГАН), ВИХРУШКА, ТОРНАДО, СМЕРЧ;

БЕЗОПАСНО ПОВЕДЕНИЕ ПРИ ГРЪМОТЕВИЧНА БУРЯ, СВЕТКАВИЦИ, МЪЛНИЯ – В СГРАДА, СРЕД ПРИРОДАТА, В ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО;

ПРЕВАНТИВНИ МЕРКИ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ОПАСНОСТИ ПРИ СНЕЖНИ БУРИ (ВИЕЛИЦА);

ДЕЙСТВИЯ ПРИ ПОЖАР:

  1. Да запазим спокойствие!
  2. Да позвъним на тел. 112!
  3. Когато се свържем с диспечера, кратко,

точно и ясно да обясним:

  • Къде е пожарът – адрес, местонахождение!
  • Какво гори!
  • Кой се обажда и телефон за обратна връзка!
  • Има ли застрашени хора!

СЕМЕЕН ПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ ПРИ БЕДСТВЕНА СИТУАЦИЯ:

1.Как да се свържат най-близките членове на семейството Ви ако няма стационарни и мобилни връзки.

2.Как и къде да се срещнете и съберете отново в случай на разрушителни последици след бедствието в района, където живеете.

2.1.Определете място близо до дома ви;

2.2. Извън вашия жилищен район (град).

3.Определете лице за контакт (роднина, близък, приятел от друг град), на който всеки един от семейството да се обади и информира за състоянието и местонахождението си, ако не може да се яви на мястото за семейна среща.

4.Каква да бъде ролята на всеки член от семейството.

5.Да се определят и познават най-сигурните и безопасни места в жилището.

6.Да се определи най-краткия маршрут за излизане от сградата.

7.Къде се съхранява комплектът за първа помощ.

8.Как да се изключват ел.уреди, газ, вода.

9.Планирайте как да се погрижите за домашните любимци.

Втората част на занятието беше проведена на 20.03.2018 г. в УПЗНП – град Вършец.

Посрещнаха ги Началникът на Участъка – Лъчислав Лазаров и младши инспектори Михаил Ташев и Мирослав Първанов. Огнеборците бяха подготвили интригуваща лекция, свързана с видовете пожари и начините и средствата за защита на населението. Истинско предизвикателство за младите хора беше тренингът „Реакция на дежурната смяна при тревога за произшествие“, където ролите на командир на екип и и водач на специализиран автомобил изпълниха учениците Борислав Вангелов и Евгени Цеков. Момчетата имаха за задача да приемат и впишат сигнала за тревога и да се организират до потегляне на пожарната кола, съгласно действителния норматив. Четиридесет и петата секунда, която отчетоха хронометрите, бе истинско постижение и повод за аплодисменти от всички присъстващи.

Методологията за съвместна дейност на институциите допринася за ефективно изпълнение на задачите на българската образователна система при изграждането на гражданска активност и умения у учениците да бъдат практични в реалния живот, особено в ситуации, изискващи компетентни, точни и адекватни реакции. Доброто познаване на системата за защита при бедствия и аварии в България, както и практическото й обвързване с образованието ще доведе до адекватно и ефективно поведение на младежите при рискови за живота на хората ситуации. Ангажирането на част от извънкласното време на младежите с полезни и привлекателни занимания, е добра алтернатива на редица негативни обществени влияния. С такива интересни форми със състезателен и възпитателен характер се подпомага в голяма степен и противопожарната им култура. Създават се умения за адекватни действия, за защита и самозащита при пожари, аварии, бедствия и свързаните с тях опасности.

Галерия

Реагиране при бедствия и аварии
Реагиране при бедствия и аварии
Реагиране при бедствия и аварии
Реагиране при бедствия и аварии
Цели на проекта

  • • Усвояване на знания за адекватно и ефективно поведение при рискови за живота на хората ситуации;
  • • Изграждане на гражданска активност и умения у учениците да бъдат практични в реалния живот, особено в ситуации, изискващи компетентни, точни и адекватни реакции.
Използвани материали

  • Мултимедия, Общински план за защита при БАК, униформа, автомобил на служба УПБЗН
Библиография

  • https://ruo-sliven.org/rioup/institution/PBZN/novPlan/kniga-za-uchitelya-progimnazialen-etap-metodicheski-razrabotki-za-obuchenie-za-zaschita-pri-bedstviya-i-avarii.pdf

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg