Синдром на Даун и толерантност в обществото

Клас: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Този урок е разработен съвместно с Фондация "Живот със Синдром на Даун" от Варна и цели да помогне учениците да осъзнаят, че това да си различен, не те прави по-малко достоен и с по-малко права в обществото. Занятието ще запознае учениците със Синдром на Даун и ще покаже различието през възможностите на хората с тази диагноза. Урокът провокира толерантност и вяра, че когато определени хора попадат в определена група или категория, не би трябвало да се поставят под общ знаменател, защото всеки има различен потенциал, способности и таланти. Продължителност: Едно  занятие от 40 минути

Учител работил по този проект: Силвия Богданова
Описание на проекта

Учениците имаха предварителна домашна работа, да оцветят чифт чорапи в избрани от тях цветове. В началото на часа учениците залепиха цветните чорапи на дъската и всеки презентира избраните от него цветове. Стартирахме кратка дискусия за това как всеки чорап е различен и как всеки човек е индивидуален и различен. Всеки има свое виждане, идея, талант, възможности, предпочитания. Каква е целта на това упражнение? Да покажем, че светът е шарен и различен и въпреки различията не означава, че чорапите на единия ученик са по-хубави от оцветените чорапи на другия.
След това часа продължи като изиграхме играта „Горещият стол”, целта на играта е да се каже по едно хубаво качество на седящият на стопа по средата на стаята от съучениците му. Всеки от класа премина „Горещият стол”. Въпреки, че инструкцията беше да се казват само полужителни качества, децата не се стърпяха и казваха и по някое качество което на тях не им харесва в техният съученик. Разбрахме се, че няма да се сърдим или обиждаме, а ще се постараем да променим това качество в нас и че трябва да надградим с полужителни качества.
След това изгледахме заедно видеото „Сестра ми е със Синдром на Даун”
Дискутирахме заедно, дали има деца с това заболяване в родното им село, как да се държим с него, какви са реакциите от изгледания клип.
Оказа се, че децата са били гледали видеото и даже преди година са го били споделяли във фейсбук профила си.
В края на часа направихме рефлексия, относно проведения час и обсъдихме следните въпроси:
• Какво научих днес?
• Какво разбрах за Синдрома на Даун и хората с тази диагноза?

От коментарите в час

Учениците имаха предварителна домашна работа, да оцветят чифт чорапи в избрани от тях цветове.

Галерия

Синдром на Даун и толерантност в обществото
Синдром на Даун и толерантност в обществото
Цели на проекта

  • Учениците ще придобият знания за Синдром на Даун, спецификите и възможностите, които отличават децата и възрастните с тази диагноза;
  • Учениците ще развият умения да идентифицират качества и силни страни у хората необременени от фактите за наличие на диагнози;
  • Учениците ще развият умения за толерантно отношение и положителна нагласа към децата със Синдром на Даун
Използвани материали

  • Приложение 1 – Листа А4 с принтирани очертания на чорапи – по един лист за всеки ученик;
  • Приложение 2 – „Сестра ми е със Синдром на Даун, но това не ми пречи“
Библиография

  • “Живот със Синдром на Даун“: https://www.facebook.com/jivot.downsyndrome/ и канала на организацията в Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCJr9ZMAgyKYZHgAg1YsDOzQ?view_as=subscriber
  • Сестра ми е със Синдром на Даун, но това не ми пречи: https://www.youtube.com/watch?v=2kJraHIZ_xY&t=3s
Работа вкъщи

Дайте на децата копие от Приложение 1 – картинка на чорап и ги помолете да оцветят чорапите по тяхно желание и усмотрение. Важно е да дойдат с предварително оцветените чорапи.

За децата от 5-8 класове, помолете децата да се опитат да поровят и намерят информация за Синдром на Даун, колкото и да е различна, противоречива или стара.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg