Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)

Клас: 6

Учениците ще проучат какво е дискриминация и начините да въздействат срещу несправедливостта и да направят позитивна промяна в името на общото благо и на другите. Учениците посочват проблеми в училището или общността, за чието решаване мислят, че биха имали смелостта да се борят. Продължителност: 3 занятия от 40 минути Урокът протече в три учебни часа. В началото си разяснихме какво ще правим през тези три часа които ни предстоят.    

Учител работил по този проект: Венета Колева
Описание на проекта

ЧАСТ   I

 

Запознахме се със значението на думата „ ДИСКРИМИНАЦИЯ ”, а именно:

Какво е дискриминация?, Къде се среща дискриминацията?, Кои може да бъде  дискриминиран?, Имал ли случай в които да си дискриминиран самият ти от свой приятели? Кога и в каква ситуация някои от вас се е почувствал дискриминиран?.

 

Зададох всичките тези въпроси в началото на часа, но с уговорката,че отговори ще чуя в края, след като изгледаме всички заедно презентацията която бях подготвила специално по темата. Оказа се, че тази темата не им се оказа безразлична, а напротив  впечатли ги и с голям интерес проследиха целя материал.

Гледането го обединих с едновременно разсъждение и даване на пример след всеки слайд. И така в края на часа чух съдържателни отговори на въпросите който бях задала в началото.

Учениците вече знаеха какво е дискриминация. Разбраха, че във всеки един момент в определена ситуация може да се срещне някой който да се почувства дискриминиран.  И в този ред на мисли и дискутиране те стигнаха до заключение, че се чувстват дискриминирани от обществото, а причината за това е  че са билингви. Това се оказа много тъжно нещо както за мен , така и за тях. Пуснах им слайд 16 и с него им показах, че независимо от това от какъв етнос си щом искаш можеш да успееш независимо от хорското мнение.

Описание

Вторият урок протече в обсъждане и изиграване на играта „ И аз също „

 

В началото на часът прочетохме условието на играта и им обясних защо именно то този начин бяха разположени столчетата ( в кръг), защото това беше нещо различно, нетрадиционен начин за провеждане на урок.

Първи етап на играта: поставих задача на всеки да помисли с какво е различен от другите? Играта стартирахме като станахме прави до столчетата и посочих кой ученик да започне. Интересното беше, че учениците се бяха съобразили с условието и само на три пъти се чу „и аз също”. Като уникалност по която се различават казха: характер, стил на обличане, манталитет, етнос и физическа структура ( по – висок, по – пълен, по – тежък и др.)

Втори етап от играта: дадох началото , като преди това има казах, че сега ще кажем с какво си приличаме един с друг. Определихме ученик с който да започнем и това беше ученикът който закъсня за час. Този път за прилика изтъкнаха: учат в един клас, имат сходни интереси – спорт – посочиха момчетата, а модата беше от момичета. Не на заден план останаха и комуникационните устройства.

Шестокласниците се оказаха бързо възприемчиви.

В последните минути на часа стигнахме до заключението, че им е била по трудна първата част на играта, да изтъкнат различието по между им понеже те от малки са заедно и се познават толкова добре, че почти не съществува никакво различие или ако има такова, то то е незабележимо. Най голямата забележима разлика се оказаха  имената им.

Третия урок започнахме с изчитане на есетата в Приложение 2. Дори още недочели последните редове от есето написано от Велизар Манолов започнаха коментари и обсъждания за случващото се както в есето – така и в реалния живот. В описанията на двете деца учениците разпознаха себе си и свой приятели в някой от ситуациите.

Направихме сравнение между двете есета – в есето написано от Камелия Митева установиха, че повече е наблегнато на дискриминацията, попитах ги как достигнаха до този извод, а те се обосноваха на показаната им от мен презентация в първият урок. Така преминахме към следващата част даване на отговори на ситуациите в Приложение 1. Написах на дъската думата „ДИСКРИМИНАЦИЯ” и думата „ЧУЖД”. Накарах ги да поразсъждават върху значението на двете думи. Разяснихме си как да бъде попълнено приложението. В рамките на 10 мин. те писаха и след това споделиха написаното с всички. От написаните работи разбрахме, че всеки в даден момент от живота си се е чувствал чужд, че е изпитвал страх и, че на всичкото отгоре всеки е бил силен и упорит да преодолее своето изпитание и приобщаване в дадена среда и общество.

В последните минути на часа стигнахме до заключението написано в едно от есетата

„Важното е да имаме чисти сърца, да сме винаги готови да подадем ръка и да бъдем толерантни един с друг”.

От коментарите в час

Урок 1

„ Независимо от това кой какъв е – всички сме равни пред закона и обществото

    „ Бъди упорит със себе си и ще постигнеш всичко за което мечтаеш „

Урок 2

Разбрахме  колко е важно да знаеш, че има и други  ученици  който притежават твоите характеристики.

Към класа се бяха присъединили и двама ученика от по – горен клас и в края на часа изтъкнаха – колко интересно и забавно им е било през цялото време.

Урок 3

Разбрахме колко е важно да си добър и че може да помогнеш, без да чакаш отплата – тогава ще живеем в един  по добър свят .

Галерия

Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Смелостта да бъдеш самият ти („Не” на дискриминацията!)
Цели на проекта

  • Дефинират понятие и представа за „дискриминация“
  • Формират нагласи срещу дискриминацията и разсъждават върху възможности за ограничаване или премахването й в класната стая, в училище и в общността
Използвани материали

  • Екземпляри за учениците от Приложение № 1: Личен опит
  • Голям лист хартия (приблизително 7,6 x 7,6 см) и маркери
  • Eсе „ Урок по толерантност” - приложено

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg