Тормоз, насилие и демократични ценности

Часът премина  под формата на игра. Присъства педагогически съветник. Целта бе учениците с помощта на приказка с поука, да разберат значението на думите. Думите са силни оръжия, с които децата си служат

Учител работил по този проект: Ива Атанасова
Описание на проекта

Избрана бе приказката „ Лошата дума“. Учениците предварително бяха се подготвили с маски и други пособия за игра. В началото на часа приказката се прочете, за да си я припомнят. Ролите на мечката, мечетата и дърваря се разиграха няколко пъти от различни ученици.Те се вживяха доста в ролите си. След драматизацията бяха попитани за целта на разиграването. Всички отговориха, че думите на дърваря са наранили мечката. Сами достигнаха до извода, че не трябва да нараняват хората около себе си. Часът продължи с темата за “ демократични ценности “. Този термин е непознат за тях. „ В тази приказка имаме ли  нарушаване на демократичните ценности ? “. За да ги насоча към изясняване на термина, започнах да  задавам  въпроси „ Какво е ценност ? “, „ Какво е ценно за вас?“. „ Намирате ли връзка с правилата, които написахте в началото на годината?“.  Преди да ми отговорят, учениците решиха да потърсят помощ от тълковния речник. Намериха  думите „демокрация“ и „ценност“. След изясняване на терминологията, те започнаха да дават различни отговори. “ За мен е важно да съм здрава, аз и моето семейство “- каза Петя.   „ Не винаги ми харесва мнението на околните, но се съобразявам с тях “- Пламена. За едни бяха важни материални неща, но за повечето от тях бе важно- уважение към родители, уважение между ученици и свобода, за да изразяват мнение. Пред тях представих таблица с различни ценности- свобода, равенство, справедливост, истина, труд, общо благо и живот.  Накарах учениците да прочетат всяка една ценност и да ги обсъдим. Те знаят значението на тези ценности, но не ги познават като „демократични ценности“. Всички  разбраха, че трябва да се съобразяват, да спазват тези ценности, ако искат да не нараняват хората около себе си.  Тази таблица стои в стаята. Всички ученици, които посещават стаята, поглеждат към написаното там. В края на часа споделиха, че много им е харесало драматизацията. Те имат желание и интерес отново да драматизират.

Втори час. Учениците бяха се подготвили с презентация и писмено изказване по въпроса. Христо- ученик, запозна съучениците си с темата: „Тормоз в училище“. Тя бе разгърната доста обширно. Включил беше „какво  е тормоз“, „ как да разпознаем различните видове тормоз и насилие“. Точно, ясно бе определил видовите тормоз сред подрастващите и представени бяха примери за това. В презентацията си бе застъпил темите за социалното отхвърляне /изключване/ и кибер заплахи. Това са актуални за тях теми. Класът дискутира всичко, което чу и видя. Учениците започнаха да дават примери със свои преживявания или истории разказани от техни близки. На дъската излезе ученичка, която записа и систематизира казаното от часа. Всички бяха единодушни в извода, който достигнаха “ Ние разрешаваме спорове с думи, а не с бой“. “Тогава няма да има физически тормоз сред подрастващите или поне ще бъде ограничен“- Александра Иванова. Съгласиха се, че трябва да говорят, а не да се бият. Атанас- ученик, прочете своето мнение по въпроса. В изказването си бе включил „грозно е да се бием “. Това не е начинът за разрешаване на проблеми между нас “, „ Хубаво е да имаш приятели, с които да споделяш “. Часът продължи с разиграване на конфликтни ситуации. Техните драматизации бяха свързани със заплахи в интернет /кибертормоз/ и различни конфликти. Учениците решиха да разиграят тези видове конфликти, защото много често се случва от недоразумения или от неизяснени неща между тях, да се стига до конфликт. „ Един казва едно, а друг го предава грешно. Започваме да се караме без да питаме дали е така.“ „ Когато ние не говорим се стига до физическа разправа или до грозни обиди “. Ние често сърфираме в нета и от там получаваме покани от непознати. Трябва да бъдем внимателни, защото не знаем кой стои срещу нас“. Часът приключи с много усмивки. На целия клас много им хареса. „По- добре да разиграваме такива ситуации, отколкото да се бием. Това е много забавно!“- Димитър Николов.

Галерия

Тормоз, насилие и демократични ценности
Тормоз, насилие и демократични ценности
Тормоз, насилие и демократични ценности
Тормоз, насилие и демократични ценности
Тормоз, насилие и демократични ценности
Тормоз, насилие и демократични ценности
Тормоз, насилие и демократични ценности
Тормоз, насилие и демократични ценности
Тормоз, насилие и демократични ценности
Тормоз, насилие и демократични ценности
Тормоз, насилие и демократични ценности
Тормоз, насилие и демократични ценности
Цели на проекта

  • • УЧЕНИЦИТЕ ДА ОСЪЗНАЯТ ЗНАЧЕНИЕТО НА ОСНОВНИТЕ ДЕМОКРАТИЧНИ ЦЕННОСТИ НА ЧОВЕКА.
  • .• ДА СЕ РАЗБЕРЕ СЪДЪРЖАНИЕТО НА ТЕРМИНИТЕ „ ТОРМОЗ И НАСИЛИЕ“.
  • .• ДА РАЗПОЗНАВАТ РАЗЛИЧНИТЕ ВИДОВЕ ЗАПЛАХИ И ДА РЕАГИРАТ АДЕКВАТНО.
Използвани материали

  • Компютър
  • Мултимедия
  • Червен маркер
  • Дъска
  • Маски
  • Блоков лист

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg