Възможност за работа в нестопанския сектор

Клас: 5, 6, 7, 10

Учениците ще описват възможности за професионално развитие в нестопанския сектор. Продължителност: 2 занятия по 45 минути.

Учител работил по този проект: Албена Цветкова
Описание на проекта

Два дни преди провеждане на урока раздавам на учениците вестници, като насочвам вниманието им към статии за различни предприятия, цехове и т. н. и дейности на сдружения и професионални съюзи, като им поставям за задача да помислят по какво си приличат и по какво се различават бизнесите и инициативите. Започвам с въпрос какво за тях означава „печалба“. Заедно достигаме до формулировката, че печалбата е краен резултат от дейността на предприятието и представлява разликата между приходите от дейността, финансовите и извънредните приходи от една страна и от друга – разходите за дейността, финансовите разходи, извънредните разходи и данъците. Печалбата е абсолютен показател, който характеризира количествено дейността на предприятието. Припомням понятията „със стопанска“ и „с нестопанска цел“, като раздавам снимките, които те трябва да подредят в съответния сектор. Коментираме какво е общото и какво различното в изображенията. Стигаме до заключението, че стопанските организации са тези, които изработват стоки и услуги за задоволяване на материалните потребности, като реализират печалба, а нестопанските – която не разпределя бюджетния си излишък между собствениците или акционерите си, а вместо това го използва, за да постигне поставените цели. Обяснявам, че освен формалните такива, които те познават, съществуват и неформални – например групата на г-н Румен Илиев, която никъде не е регистрирана, но със свои средства и сили построи едно от емблематичните за града ни кътчета – Райските водопади. Провокирам децата да помислят за целта на предприятията и организациите и какво се случва с парите, придобити от различните дейности.

Преминаваме към диаграмата на Вен, единият кръг от която е обозначен „Дейности със стопанска цел“, а другият – „Дейност с нестопанска цел“. Формулираме по две позиции за двата кръга и толкова за общите характеристики.

Тъй като не е възможно да осигуря едновременно четирима лектори, работещи в НПО, в част 2 на урока вместо „Панаир на възможностите за кариера“ в нестопанския сектор, дванадесетокласничката Мария Митрова, дългогодишен доброволец в Сдружение „Вазовци“, ги запозна с целите, устава, проектите и текущите и бъдещи възможности в определени насоки. По увлекателен и разбираем начин тя им предаде моменти от преживяното и личната си позиция – че освен да защитават определени граждански права, да поддържат и популяризират идея или кауза, да обединяват групи от хора с общи интереси, НПО имат и една основна и задължителна черта – неправителствените организации дават алтернатива на статуквото в една държава. Защото не съществува  „проблем или политика, по която да има само една гледна точка. И ако си мислим, че политиците или институциите взимат единствените правилни решения, сме дълбоко заблудени – винаги има алтернативи и именно ролята на неправителствените организации е да ги представят, да показват гледната точка на засегнатите страна. Критичността е една от ценностите на гражданските организации“. Като добър пример в това отношение тя посочи Естония, която през 2015 г., според Индекса за устойчивост на неправителствени организации постига най-добър резултат в развитието на НПО сектора измежду 24 страни от Централна и Източна Европа. В Естония е приета Концепция за развитие на гражданското общество. Там е утвърдено и равноправно партньорство между държавния и неправителствения сектор и има гаранция, че неправителственият сектор остава независим в дейностите си, дори да получава финансиране от държавата.

В Азербайджан е обратното. Ако техните НПО организации нямат споразумение с държавата, нямат шанс да получат финансиране, което според нея не е правилно, защото така се губи присъствието на гражданското общество.

България, като член на ЕС има стабилни демократични основи за развитието на НПО и те могат да бъдат само от полза за страната ни. Мария изброи проектите на Сдружение „Вазовци“:

  • Доброволческа кампания на SAP България. На 30.11. 2018 г. доброволци от SAP България одобриха идеите на СОПД „Вазовци“ за доброволческа акция за ремонт на училището. В този ремонт се включиха 40 доброволци, като даряват освен труда си и материали за ремонтните дейности.
  • Проект “Спорт за здраве“, реализиран за учениците от СУ „Иван Вазов“ и част от местната общност (жители на квартала, роднини на учениците и други). Благодарение на TELUS International Community Board Bulgaria е изградена фитнес площадката в училищния двор.
  • Инициатива „Откриване седмицата на програмирането със спортен и музикален хакатон“ от 9.10. до 11.10. 2018година на ФРГИ, с финансова подкрепа на SAP и TechSoup като част от програмата „Запознайте се и програмирайте“ за отбелязване на Европейската седмица на програмирането.
  • Проект „Времето е наше“ по програма „Знания за успех“ на ФРГИ и с финансовата подкрепа на SAP България. Проектът се реализира от 01.11.2018г до 30.06.2018г. Създаде се школа по метеорология и се закупи метеорологична станция, която се монтира в двора на училището.
  • Проект „Запознай се и програмирай – Meet and Code”. Чрез този проект учениците се срещнаха със софтуерни специалисти. Разговаряха с тях за нуждите от умения в областта на програмирането. Състезаваха се чрез прости кодове с игри и навлязоха в програмирането.
  • Проект „Астропарти Вършец – подкрепа за школата по астрономия“ към програма „Знания за успех“ към ФРГИ, с финансовото съдействие на SAP България. Чрез този проект беше закупена интерактивна с тъч сензори дъска TRIUMPH BOARD RESISTIVE, преносим телескоп Celestron Travel Scope 70, лазерни показалки , подвижни звездни карти.

Tъй като всички ученици по един или друг начин са били ангажирани с дейност или изява по посочените проекти, едва сега те разбраха, че това е било възможно единствено благодарение на Сдружение „Вазовци“ и общият извод от урока беше, че наистина НПО са много полезни за хората. Те разбират техните нужди и работят в подкрепа на обществото.

След приключване на урока, учениците намират г-жа Бояна Митрова, която е Председател на Сдружение „Вазовци“ и й връчват сертификат за благодарност.

От коментарите в час

„Да работиш в НПО – това означава, че извършваш реална промяна в света и за живота на хората.“

„Хубаво е, че различните НПО избират различни сфери, в които искат да внесат промяна, така се помага на много хора.“

„НПО обединява хората и върши добри дела.“

Галерия

Възможност за работа в нестопанския сектор
Възможност за работа в нестопанския сектор
Възможност за работа в нестопанския сектор
Възможност за работа в нестопанския сектор
Възможност за работа в нестопанския сектор
Възможност за работа в нестопанския сектор
Възможност за работа в нестопанския сектор
Възможност за работа в нестопанския сектор
Възможност за работа в нестопанския сектор
Възможност за работа в нестопанския сектор
Възможност за работа в нестопанския сектор
Възможност за работа в нестопанския сектор
Възможност за работа в нестопанския сектор
Възможност за работа в нестопанския сектор
Възможност за работа в нестопанския сектор
Цели на проекта

  • Да се затвърждават и развиват познанията върху дейността и мисията на стопанските и нестопанските организации;
  • Да се разграничават местните стопански организации, както и такива с нестопанска цел.
Използвани материали

  • Снимки или други изображения на местни стопански предприятия, изрязани от периодични издания (публикации от местен вестник е една възможност)
  • Оценка на модула: Какво знаете за благотворителността? (Приложение № 1)

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg