Добри практики

Ако използвате материалите на сайта и имате добра история,
която искате да споделите с нас,
можете да го направите на: hemiryan@dfbulgaria.org

Проекти, подложени на тест
Проекти, подложени на тест

Социалните науки често са пренебрегвани в училище и въпреки, че на грамотността се обръща сериозно внимание, същото не може да се каже за информативното четене и писане. В САЩ особено силно се забелязва фокусирането върху социалните науки в началните класове за сметка на по-горните, и особено в училища с високи нива на бедност. Това кара група учители и изследователи да се фокусират върху развитието на четири проектобазирани учебни единици (Project PLACE) за второкласници, които наблягат на социалните науки и информативното четене и писане. Идеята им е те да ангажират децата в учене, което да бъде смислено за тях, да бъде предизвикателно, и да има връзка с живота им извън училище....

Научи повече
Първокласници с дарение за свои връстници от Сирия

Открит урок по доброта изнесоха първокласници от 105-то училище в София. Децата бяха поканили на гости свои връстници от Сирия, а заедно с родителите си бяха събрали дарения за децата бежанци.

Както всяко приятелство и това започна със запознанство. На открития урок „Приятелство без граници“, част от програмата „Научи се да даряваш“ на Българския дарителски форум, бяха поканени и родители.

Крум Петров е обсъждал неведнъж темата „бежанци“ с дъщеря си Мая: „Стремим се да я учим на толерантност, на възприемане на другите независимо от това как изглеждат, какъв цвят им е кожата. Бежанците имат нужда от възприемане и от добро отношение”.

10-годишната Алямама вече учи у нас. Тук е от 2 години, почти не...

Научи повече
Първокласници с дарение за свои връстници от Сирия
Деца от Златица в подкрепа на възрастните хора
Деца от Златица в подкрепа на възрастните хора

Деца от СУ «Св. Паисий Хилендарски» в Златица заявиха готовност за подкрепа и уважение към възрастните хора.

Това стана на нарочно събитие, организирано от Комисията в подкрепа на децата, както накратко наричат Комисията за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни към община Златица. Събитието беше част от поредицата събития в календара на Комисията.

В детския отдел на библиотеката към читалище «Христо Смирненски» гостуваха възпитаници от 4 «а» клас с класен ръководител Павлина Божкова. Припомняме, че децата, под ръководството на г-жа Божкова, участват в редица благотворителни и добротворчески инициатива в рамките на училищния проект «Научи се да даряваш».

Темата на разговори между членовете на Комисията и учениците беше защо трябва да уважаваме и...

Научи повече
Акомодациите в класната стая и Теорията „Тhe 4 Cs“

Активност  от типа на разходка в коридорa няколко пъти на ден, може да е достатъчна за едно дете, за да успее да запази концентрация в класна стая с още 23 деца. За друго дете, може съвсем да не стига. Също така нека не забравяме, че някои деца биха могли да имат и трудности с преработката на информацията от средата – някои се превъзбуждат, а други стават летаргични. Децата, които са твърде спокойни и летаргични могат да са разсеяни, но да не го показват с движения – обикновено можете да ги видите отпуснати на някой чин в задната част на класната стая да си чоплят пуловера или нещо друго. Превъзбудените деца пък...

Научи повече
Акомодациите в класната стая и Теорията „Тhe 4 Cs“
Часове по добро в 10 български училища
Часове по добро в 10 български училища

Над 320 деца в 10 български училища се учат на дарителство и добродетели. От началото на учебната година досега са проведени над 100 урока. Идеята е на американска организация, която успешно е въвела програмата в училища в Съединените щати. Български дарителски форум въведе проекта и у нас като част от общата учебна програма в училищата.

ИВА ТАРАЛЕЖКОВА, ПРЕДС. НА УС „ФОРУМ ГРАЖДАНСКО УЧАСТИЕ“

„Здравейте, 4 Б клас! Днес ще си поговорим за едни организации, които се опитват да правят неща със и за хората“.

Така започна урокът за това какво представляват неправителствените организация и с какви дейности се занимават най-често . Децата са възпитанции на 105-то училище „Атанас Далчев“ в София. Ива е външен...

Научи повече
Деца отговарят кои са професиите, които помагат

„Пожарникар“, „лекар“,„ветеринар“, „архитект“, „адвокат“, „психолог“ са възможните отговори, които децата дават на този въпрос.

Защото „Адвокатът защитава правата на хората, пожарникарят може да спаси нечий живот, архитектът – да построи къща. А психологът е лекар на душата

Мъдрите отговори на третокласниците от 126-то училище в София са в час от програмата „Научи се да даряваш“ – проект на Български дарителски форум, който предвижда децата от 1 до 12 клас да се обучават в различни житейски теми, които да им помогнат да бъдат по-активни, да правя съзнателни избори и в крайна сметка – да бъдат по-подготвени за живота.

Програмата е с акцент върху дарителството и доброволчеството и уроците често са с практическа...

Научи повече
Деца отговарят кои са професиите, които помагат
Урок по толерантност
Урок по толерантност

Предлагаме ви да видите репортажа на Валерия Кръстева от предаването „Преди обед“ на bTV. Валерия посети часът на 1 клас в 105 СУ „Атанас Далчев“ в София по темата за бежанци и мигранти, а гости в него бяха от Съвета на жените бежанки.

 

...
Научи повече
Един урок по финансова култура за деца

Ако разделите един лист на две и в ляво напишете всичките си приходи, а в дясно всичките си разходи, ще видите, че някак си успявате да харчите повече, отколкото имате. Повярвайте – възможно е, обаче не е разумно. Уорън Бъфет, най-богатият човек в света, ще ви каже, че не всеки е длъжен да разбира от инвестиции, но всеки е длъжен да има финансова култура и да пести.

Какво са приходи, разходи, харчене и спестяване? Шестокласниците знаят, но има хитрини в боравенето с пари, които тепърва трябва да открият и за това им помагат учители и професионалисти. „Дневник“ гостува в един урок по финансова култура в 6-ти „Г“ клас в столичното 104 ОУ...

Научи повече
Един урок по финансова култура за деца
Международна система за възпитание в благотворителност вече се прилага и в български училища
Международна система за възпитание в благотворителност вече се прилага и в български училища

Какво е филантропия и какво е „отровна“ благотворителност. Как се прави личен бюджет и как от него да се заделят средства за дарения. Как работи една неправителствена организация и как всеки гражданин може да се включи в доброволчески инициативи.

На тези въпроси и на още много други отговаря обучителната система „Научи се да даряваш“ (Learning to give), която от тази учебна година успешно се прилага и в 10 български училища. Системата е преведена и адаптирана за българските условия от Българския дарителски форум, а през лятото организацията е обучила първите 13 учители, кандидатствали за участие в пилотната за страната ни програма.

Системата е разработена от филантропи и граждански организации от САЩ и други държави....

Научи повече
Уроци по щедрост: Български училища с часове по дарителство

Обучителната система „Научи се да даряваш“ вече е част от 10 български училища.

Международната система Learning to give, адаптирана и преведена на български език, е вече част от учебните програми на няколко родни училища. През лятото от Българския дарителски форум (БДФ) са обучили първите 13 учители, които сега „преподават щедрост“ на учениците.

Програмата представлява концепция за преподаване и практикуване на основните принципи на гражданското участие и дарителството. Целта е да се развие културата и придобиването на опит в реализиране на дарителски инциативи сред учениците. Всички училища, които вярват, че могат да образоват децата в основите на активното гражданство и грижата за другия, са добре дошли да се включат.

В българския сайт от БДФ дават...

Научи повече
Уроци по щедрост: Български училища с часове по дарителство
„Научи се да даряваш“
„Научи се да даряваш“

Как се става доброволец или дарител, ако си още дете? Доказателството, че стига да искаш, има начин да помагаш, са над 600 ученици от 10 града у нас. Те са част от програмата „Научи се да даряваш“. В 250 урока досега тя показва на децата, че могат да подкрепят някой или нещо не само с благотворителни СМС-и.

Елена Андреева, фондация „Очи на четири лапи“: „Когато не виждате, не знаете къде се движите, какво има пред вас, дали има кола, дали има дупка, дърво – и кучето помага на човека да се движи по-безопасно“.

– Сприятелихте ли се вече?

Лора-Мария Стоянов, 3 „А“ клас: – Смятам, че да.

Всяка седмица третокласниците от 126-то училище имат...

Научи повече
Урок по доброта

На 17 февруари беше националния ден на добрите дела – ден, в който се окуражават прости актове на доброта. Обичайно това води след себе си до много прегръдки, усмивки, смях, бонбони и най-вече усещането, че си обгрижен, забелязан, харесван, ценен и обичан. Не са ли това емоции, които искаме да имаме всеки ден?

И така, защо да не практикуваме доброта целенасочено в нашите класни стаи по-често? Проучванията ни казват, че има три стълба в ученето: когнитивен (мислене), моторен (физически) и емоционален (емоции/чувства). И както гръцкия философ Аристотел казва: „Да образоваш ума, без да образоваш сърцето, не е образование“.

Ето някои идеи за дейности в клас по темата:

1. Добри неща –...

Научи повече
Урок по доброта
Добрите истории на 2016та
Добрите истории на 2016та

Всяка година, нашите партньори от Learning to Give споделят някои от успешните си истории. Ето няколко от изминалата 2016та година:

История 1 – Г-жа Дейвис работи с 7 и 8 класове в основно училище Алън в Северна Каролина. Учениците и са учили за емпатията и по-конкретно са работили върху урок, който поставя акцент върху емпатията върху възрастни хора.

С няколко адаптации на урока (нещо, което програмата насърчава), учениците са решили да направят лични, ръчно изработени подаръци, които да подарят на възрастните. Те написали ръчно мисли върху плат и направили възглавници, които занесли на възрастните хора. Учениците също са направили писмо и брошура, за да повишат осведомеността на връзстниците си...

Научи повече
Защо говорим за филантропия в училище?

Филантропията намираме навсякъде по света в най-различни форми. Защо говорим за филантропия в училище? Някои училища по света имат изискване за полагане на доброволен труд в рамките на учебната година, но само малък процент на практика учат децата какво е филантропията, какви са инструментите, които могат да се използват в различен тип дейности. Учителите, които работят по темата твърдят, че работата в училище повишава интереса и включването на децата в различни доброволечски проекти. Изследвания потвърждават това:

„Въпреки, че филантропията е алтруистичен импулс, тя е и заучено поведение (Falco et al., 1998; Schervish, 1997). В свое скорошно проучване Ottoni-Wilhelm et al. (2014) открива, че младите хора биха дарявали и полагали доброволен труд, ако...

Научи повече
Защо говорим за филантропия в училище?
Как си направихме Алиса
Как си направихме Алиса

„Много хубаво ни се получава, хора!“ , чува се глас от отбора на „Пинокио“. „Не съм Супермен, за да съм толкова бърз“, възкликва друг – от отбора на „Мечо Пух“.

„Кой ще лепи?“ – забързано пита трети. „Алиса да я сложим тук“ – предлага четвърти.smiley

Така изглежда един час в софийското училище – 126 то ОУ „Петко Ю. Тодоров“, когато е част от програмата „Научи се да даряваш“.

В България тя се осъществява от Български дарителски форум, по идея на американската платформа Learning to give и залага както на естественото любопитство на децата, така и на потребността им (както и на всички нас) да искаме да правим добро, да се отнасяме с разбиране и...

Научи повече
Гвардейци влязоха в класната стая

В рамките на урока „Картички от доброта“, г-жа Ели Георгиева от 105 СУ „Атанас Далчев“ покани гости, които да бъдат част от програмата „Научи се да даряваш“. По-долу ви предлагаме репортажа на Информацинния център на Министерството на отбраната.

„Гвардейци от Националната гвардейска част гостуваха на учениците от 1 “г” клас на 105 Средно училище „Атанас Далчев“. Идеята за срещата на първокласниците с военнослужещите идва на учителката Ели Георгиева и родители. Децата бяха подготвили картички и подаръци за гостите си, а гвардейците им подариха книжки с които да научат повече за тази представителна част на БА.

Вижте повече в репортажа на Деси Рангелова и Цветомир Ташков.“

Източник: Информационен център на...

Научи повече
Гвардейци влязоха в класната стая
Шарен кът в училището в Златица
Шарен кът в училището в Златица

Учениците от 4-ти „а” клас на Павлина Божкова, преподавател в СУ „Св. Паисий Хилендарски”, се включиха в организираната инициатива по обособяването на техен кът в двора на златишкото училище. Инициативата е част от поредица проекти в рамките на програмата „Научи се даряваш” на Български дарителски форум, в която се включва училището. Програмата насърчава активното участие и гражданска позиция сред младите хора.

В продължение на няколко учебни часа децата и учителите им са работили по този проект и говорейки за собствеността и нейното опазване у децата е възникнала идеята за обособяване на такъв детски дът в училище, за който да се грижат и да съхраняват. Дори са направили рисувани проекти на...

Научи повече
Ние сме щастливи, когато и другите са щастливи

Предлагаме на вашето внимание опита на уичтелката Мария Фаунд, която преподава математика на деца от 11 и 12 клас и работи по програмата на Learning to Give в САЩ. Тя помага на децата да разберат, чрез личен опит и проучване, че те ще са по-щастливи, когато правят други хора около тях щастливи. Мария стартира серия от клубове в училище, за да може да предложи и затвърди концепцията за учене, през правене в общността. Тя организира седмични срещи и дискусии, за това как хората като индивиди могат да имат положително влияние върху средата си сега и в бъдеще.

Ето и един от проектите и: Учениците са започнали да идентифицират нужди в общността. Решили...

Научи повече
Ние сме щастливи, когато и другите са щастливи
Направете първата крачка
Направете първата крачка

Ние сме виновни, че се оплакваме от времето… или да си го кажем просто, ние всички сме виновни за това, че се оплакваме от проблемите, които ни заобикалят и виждаме. Но дали сме първите, когато става въпрос да сме част от решението на тези проблеми?  По-рано тази седмица, прочетох коментар във Фейсбук, отнасящ се до проблем в общността ми. След като го прочетох се замислих, че вместо да се плаквам от проблема, трябва да съм част от решението. Какво ни пречи да направим първата крачка към промяната? Страх? Гордост? Липса на знание? Каквото и да е, трябва да направим съзнателния избор да спрем да се оплакваме от времето и да отворим...

Научи повече
Да построим мост

Започнах кариерата си на учител по-късно в живота, в сравнение с други учители. Въведох в класната стая житейски опит, и си дадох сметка, че на децата нещо им липсваше.  Изглеждаше така, все едно те убиваха време в училище и присъствието им там нямаше особен смисъл. По тази причина, постоянно търсих начини да ги ангажирам допълнително. Хващах се за всяка възможност, която изникваше да посещавам допълнителни професионални курсове, които да ми дадат идеи и вдъхновение. търсех „НЕЩО“, но  към този момент и аз не знаех точно какво е то.

През пролетта на 2011, разбрах за възможност да посетя обучение, което да ми помогне като учител. Това, което ме мотивира беше възможността да получа...

Научи повече
Да построим мост
„Д“ е за дарявам
„Д“ е за дарявам

Дарете една голяма усмивка или малко от времето си.
Това са много желани подаръци, които няма да ви струват и стотинка.
Ще намерите това текстче на страницата на буквата „Д“ в книжката „Да напълним кофата от А до Я: Ключът към това да сме щастливи“.Декември е месецът на традициите, който включва закупуването, опаковането и подаряването на подаръци.  Доста преди декември обаче, ще чуваме реклами за това какво „трябва“ да закупим на семействата, приятелите си, както и за самите нас. Много от нас трудно игнорират тези рекламни послания и се изненадваме, когато януари сметките започнат да се трупат и да бъркат в джоба ни.Има обаче много подаръци, които не се продават, струват...

Научи повече

© Всички права запазени 2017 @ Learningtogive.bg