Добри практики

Ако използвате материалите на сайта и имате добра история,
която искате да споделите с нас,
можете да го направите на: hemiryan@dfbulgaria.org

Ученици от Вършец: На насилието трябва да се противопоставяме всеки ден
Ученици от Вършец: На насилието трябва да се противопоставяме всеки ден

Последната сряда на месец февруари се отбелязва като Международен ден на розовата фланелка в много учебни заведения по целия свят.

От няколко години по традиция възпитаниците на СУ „Иван Вазов“ – град Вършец организират кампания против тормоза в училище, напомняйки на всички, че на насилието можем и трябва да се противопоставяме, че трябва да сме единни и смели, че всеки човек е важен и да се потъпква достойнството му е непростимо.
Обличайки тениските, цветът на които според психологията на цветовете символизира доброта и обич, децата представят своята позиция и вдъхват на всички вярата, че толерантност и разбирателство, добронамереност и търпение, трябва да са водещи в отношенията по между им.
Историята на празника...

Научи повече
Визуализирай прочетеното

Групирайте учениците по 4-5. Раздайте на всяка група голям лист хартия и текст за четене: конкретна страница от учебника, тема от урока или научна статия. Дайте достатъчно време на учениците да прочетат и обсъдят текстовете. Групата изобразява на листа обобщената информаци от прочетения материал.

Визуализацията може да включва рисунки, кратък комикс, таблица, линия на времето, мисловна карта, асоциации, графики и т.н. Изискването е да не е само текст.

След това всяка група представя пред класа своя продукт.

Наблюдавайте групите и начините на взаимодействие между учениците. Насърчавайте активното общуване.

Бихте могли да възложите и индивидуално задание. Така всеки ученик ще може да структурира информацията според своите лични предпочитания.

Подобна творческа задача помага за систематизиране на информацията и...

Научи повече
Визуализирай прочетеното
Практики за създаване на ефективна учебна среда в класната стая
Практики за създаване на ефективна учебна среда в класната стая

Споделяме с вас нещо интересно като практика от нашите колеги от Център за приобщаващо образование, което вярваме би било полезно за всеки учител.

През месец ноември 2018 г. д-р Бриджит Уолкър от Вашингтонския университет, Сиатъл гостува в България по покана на Център за приобщаващо образование, като се включи в Конференцията Приобщаващо образование 2018. Презентацията ѝ можете да гледате ТУК.

По време на престоя си у нас заедно с колегата си проф. Дъглас Чийни проведоха уъркшоп за учители на тема: Как да създадем общност в приобщаващата класна стая.

Следващото видео представя част от въпросите, които бяха засегнати в обучението:

  • Как да създадем такава атмосфера в класната стая, която да позволява на децата да се...
Научи повече
Как нагласите и поведението на учителя влияят на ученето в клас

През месец ноември 2018 г. проф. Дългас Чийни беше за пореден път в България по покана на Център за приобщаващо образование, като се включи в Конференцията Приобщаващо образование 2018. Презентацията му можете да гледате ТУК.

По време на престоя си у нас заедно с колегата си д-р Бриджит Уолкър проведоха уъркшоп за учители на тема: Как да създадем общност в приобщаващата класна стая.

Във специално видео, представяме  част от въпросите, които бяха засегнати в обучението:

Как нагласите и поведението на учителя влияят на ученето в клас
Какво представлява проектно базираното обучение?
Какво представлява проектно базираното обучение?

Знаете ли коя е най-трудната част от това да преподаваш по метода на проектно базираното обучение (ПБО)? Това да го обясниш на другите.

Всеки път, когато помоля някого да каже какво е проектно базирано обучение, той го дефинира толкова сложно, че ми е нужно доста време да осмисля какво иска да ми каже. И така, за да Ви улесня в това начинание и ясно да обясня какво стои зад словосъчетанието проектно базирано обучение (ПБО), написах следната кратка дефиниция.

Проектно базирано обучение: Бърз начин да бъде обяснено

Така нареченият „elevator speech/pitch“ (на български език „асансьорна реч“) е кратко и ясно послание, съставено от две-три изречения, което можете да дадете на някого за времето, докато сте в...

Научи повече
Български дарителски форум получи сертификат от децата в СУ „Иван Вазов“, Вършец

Като част от урока „Празник на добротворците“ от програмата „Научи се да даряваш“ децата от СУ „Иван Вазов“ във Вършец, които работят вече втора година с нас връчиха на Български дарителски форум сертификат. Изключително сме благодарни  на децата, както и на учителите Албена Цветкова и Венета Максимова, които така всеотдайно работят за създаването на едни отговорни, активни и добри граждани 🙂

...
Научи повече
Български дарителски форум получи сертификат от децата в СУ „Иван Вазов“, Вършец
СУ „Св. Климент Охридски“ в Зверино се включи в капманията „Изплети топлина“
СУ „Св. Климент Охридски“ в Зверино се включи в капманията „Изплети топлина“

Учениците от трети и четвърти клас в СУ „Св. Климент Охридски“-Зверино с ръководител Петя Илиева, които през тази учебна година работят по проект „Научи се да даряваш“ на Български дарителски форум, заедно с Десислава Димитрова и Стела Стоянова, библиотекари в НЧ „просвета-1929“-Оселна и НЧ „Факел-1926“-Зверино, се включиха в благотворителната инициатива на фондация „Има начин“ – „Изплети топлина“. Читалището в Оселна участва в тази инициатива за четвърта поредна година.

Библиотекарите в двете читалища гостуваха на третокласниците и четвъртокласниците по покана на ръководителката им Петя Илиева, за да разкажат на малките ученици за връзката между „Традициите и дарителството“. Десислава Димитрова разказа на малчуганите, че хората на улиците имат нужда от същите неща,...

Научи повече
Училището е нашето голямо семейство и втори дом

21-ви ноември – Денят на християнското семейство и младежта,  е един от значимите дни в живота на всеки  християнин. Празникът, на който цялото семейство се събира около трапезата. Традиционно ястие е питката. Тя е замесена с много любов и хубави мисли.

Ние, учениците от СУ „Иван Вазов“ гр. Вършец, усетихме вълшебството на празника благодарение на момичетата от клубовете към Националната програма “Научи се да даряваш“ и във втория ни дом – училището.

Тъй като празникът съвпадна със седмицата на професионалното образование в нашето училище, с ентусиазъм се включиха и учениците от професионалните паралелки, като разнообразиха трапезата с приготвени от тях ястия.

Сутринта на 21-ви във фоайето на първия етаж бе поставена пищна маса с...

Научи повече
Училището е нашето голямо семейство и втори дом
Седмокласници от Вършец влязоха в ролята на общински съветници
Седмокласници от Вършец влязоха в ролята на общински съветници

Учениците от 7 „А“ клас на СУ „Иван Вазов“ във Вършец днес влязоха в ролята на общински съветници в рамките на Тържествена сесия, организирана от деца по случай предстоящия Международен ден на енергийната ефективност.
Необичайния открит урок е част от концепцията за практикуване на основните принципи на гражданското участие на Национална програма „Научи се да даряваш“. Създаването на атмосфера, близка до реалната провокира тяхната активност в посока сътрудничество по между им и разпределяне на отговорностите. Децата получиха възможност да заемат обичайните за действителните съветници места, да изготвят и представят свои доклади и предложения по темата, да дадат вот „За“, „Против“ и „Въздържал се“ и осъзнаят смисъла на този избор. Благодарение на...

Научи повече
Урок за синдром на Даун и толерантност в обществото от „Живот със Синдром на Даун“

Урок за синдром на Даун и толерантност в обществото от 1 до 8 клас и от 9 до 12 клас предлага фондация „Живот със Синдром на Даун“ съвместно с Български дарителски форум и програмата „Научи се да даряваш“. Финалистите в най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп ПРОМЯНТА 2016/2017 г. разработват два урока, които запознават учениците със състоянието синдром на Даун и показват различието през възможностите на хората с тази диагноза.

Уроците провокират толерантност и вяра, че когато определени хора попадат в определена група или категория, не би трябвало да се поставят под общ знаменател, защото всеки има различен потенциал, способности и таланти. Всеки учител или ученик желаещ да обсъди тази...

Научи повече
Урок за синдром на Даун и толерантност в обществото от „Живот със Синдром на Даун“
И пенсионерите от Зверино честваха Международния ден на възрастните хора
И пенсионерите от Зверино честваха Международния ден на възрастните хора

По традиция членовете на Пенсонерски клуб „Златица“ в Зверино се събраха на 1 октомври, за да отбележат заедно Международния ден на възрастните хора. По случай празника на пенсионерите, хората от третата възраст бяха приветствани с „Добре дошли!“ от председателя на клуба Лиляна Александрова. Поздравителни адреси отправиха кметът на селото Цанко Цанев, клуб „БМЧК и приятели на Искърското дефиле“ при СУ „Св. Климент Охридски“ с ръководител Петя Илиева и участници в проекта „Научи се да даряваш“ на Български дарителски форум, по който работят съвместно през тази учебна година доброволците от БМЧК и чуеници от трети и четвърти класове в зверинското школо.

„Този празник е още един повод да засвидетелстваме уважение, внимание...

Научи повече
Хермина Емирян: Увеличават се училищата, включени в програмата „Научи се да даряваш“

Увеличават се училищата, участващи в програмата „Научи се да даряваш“, заяви в предаването „Преди всички“ Хермина Емирян от Българския дарителски форум, който стартира за трета поредна година програмата „Научи се да даряваш“.

„Искаме да излезем от това, че дарителството е свързано само и единствено с даряване на пари и правене на кампании за лечението на един или друг човек. Децата учат неща, които в чисто житейски план биха им били полезни. Има страхотен интерес, защото те се занимават не само с това да изучат даден въпрос, а просто да се занимават и практически с него“, обясни тя.

В програмата са включени големи и малки градове, като тази учебна година за първи път са...

Научи повече
Хермина Емирян: Увеличават се училищата, включени в програмата „Научи се да даряваш“
Кампанията „Търсим цветята“ направи дарение за децата във Вършец
Кампанията „Търсим цветята“ направи дарение за децата във Вършец

В последните дни на отиващата си вече лятна ваканция, доброволките на СУ „Иван Вазов“ – град Вършец успяха да зарадват с хубави дрехи и обувки съучениците си в неравностойно положение – сираци и от социално слаби семейства, съобщават от учебното заведение.

Даренията се получават в училището за трета поредна година, благодарение на английското семейство Тара и Адам Стюард и Таня Станчева от „Christmas Appeal for Bulgaria“. Допълнително като частен дарител се включва и Мариана Асенова от Фондация „Нова Култура“. Идеята за мотото на кампанията „Търсим цветята“ произтича от факта, че в китния Вършец, известен още като „град-градина“, най-истинските и важни цветя, са децата.

С тази инициатива се оказва подкрепа на около седемдесет деца,...

Научи повече
Торби за надежда 2018

Г-н Джоунс е учител от Индиана, който цени много работата в полза на общността и обучението във филантропия по две причини. „Помагаме на онези в нужда, и учим децата да бъдат емпати.”, казва той. Почти 1000 от неговите ученици участваха в проекта „Торби за надежда 218”.

Използвайки урок от системата на Learning to Give, учениците организират благотворителна акция и събитие в училище за набиране на дарения за компилиране на торби за деца в системата на приемна грижа.

„Торби за надежда” е организация, която помага на деца, които са в системата на приемната грижа. Когато децата биват извеждани от домовете на биологичните си родители, това обикновено е доста стресиращо за тях. Често техните вещи...

Научи повече
Торби за надежда 2018
Побъркани по прилепите
Побъркани по прилепите

Госпожица Хъл е гимназиален учител, който казва: „Всеки може да направи нещо за света, но без възможността да видиш тази лична сила и отговорност, много ученици няма да поемат тази възможност и да излязат от зоната си на комфорт.” За нея, филантропията и службата в полза на общността помагат на учениците да правят истински, смислени връзки с общността си.

Група от повече от 125 гимназисти участват в проект „Побъркани по прилепите”.  Г-ца Хъл работи по уроците в системата на Learning to Give, които и помагат да сложи в рамка комбинацията от наблюдения, изследване и работа по темата за  мотивацията на хората.  Учениците са търсили информация за различни животни и са учили за...

Научи повече
Учениците на Дрю, хранят общността

Г-н Крейг е учител в Чарлс Дрю – преходен център за младежи с интелектуални затруднения в Мичиган. „В обучението и управлението на възрастни със специални нужди в градска среда е критично важно да се преподават концепциите за филантропия и служба в полза на общността”, казва Крейг. „Учениците придобиват усещане за смисъл и цел, в нещата, които правят и могат да правят.”

След като инкорпорира няколко от уроците в платформата на Learning to Give, той включва 132 ученици, които участват в местен проект „Учениците на Дрю хранят общността”.  Уроците помогнаха на учениците да изследват значението на това да имаш принос в общността и да не очакваш нищо в замяна.

Учениците са имали възможност да...

Научи повече
Учениците на Дрю,  хранят общността
Местната зеленчукова градина на учениците от Декатур
Местната зеленчукова градина на учениците от Декатур

Г-жа Хоули е учителка в гимназиален етап от Индиана, която казва, че „учениците трябва да знаят, че не са единствените хора и живи организми в света. Запознаването на децата с концепцията за служба в полза на общността и създаването на връзка с тази общност могат да създадат преживявания за цял живот, които да им помогнат да открият нещата, които истински ги вълнуват и вдъхновяват да създават промяна.“

Група от около 70 десетокласника участва в малък проект, в подкрепа на местната градска зеленчукова градина в Декатур. Г-жа Хоули използва няколко от уроците в системата (Environmental Groups and Three Economic Sectors, Growing An Environmental Steward и Beneficial Bees ) и по...

Научи повече
Децата и благотворителността, или филантропията – близка или далечна за децата от предучилищна възраст

„Не е от значение колко даваме, а колко любов влагаме“  Майка Тереза                

Всички деца имат чувство на състрадание и милост.  Ако се вгледате внимателно, ще видите много скрити знаци. Забелязали ли сте как дете  предлага играчка на друго което плаче, за да го утеши? Или успокоява приятел, който току-що получил ритник от сблъсъка на игрището?

Децата са склонни да търсят начини да дадат своя принос и да помагат на другите. Но точно както се нуждаем от гимнастика, за да имаме силни крака, така се нуждаеме от обучение за състрадание и съпричастност. Децата трябва да практикуват състрадание и да помагат на другите.

Ние решихме да запознаем децата с благотворителността и да им обясним колко е важна в съвремения живот...

Научи повече
Децата и благотворителността, или филантропията – близка или далечна за децата от предучилищна възраст
Ученици поднасят истории за любими семейни рецепти в глобален проект за готварска книга
Ученици поднасят истории за любими семейни рецепти в глобален проект за готварска книга

Atole de elote е топла царевична напитка от Централна Америка. Ученикът Хосе Ривас пише есе, разказващо за седмичната традиция да се наслаждава на атола със своя баща в Ел Салвадор и за това, как напитката му помага да се чувства в домашна атмосфера, след като се е преместил в САЩ.

Училището Capital City Public Charter School във Вашингтон се усеща като мини ООН. Една голяма част от всичките 981 ученика в училището са първо поколение американци с интернационални корени- от Ел Салвадор до Нигерия и Виетнам. Така че, когато екипът на организацията с нестопанска цел 826DC, посветена на грамотността, започва проект за книгоиздаване с по-малките класове, те избират тема, която да е...

Научи повече
Как часовете за дарителство се превръщат в часове за живота

В Трявна, в СУ „Петко Р. Славейков“ тече урок за доброволчеството сред деветокласници. Темата е свързана с това какво мотивира човек да доброволства и как самите те могат да бъдат доброволци. Класът е смесен – ромски и български деца, които разсъждават в какво са добри и как със своите умения могат да помагат на другите. За лектора, който гостува, е истински шок да осъзнае – част от децата са категорично убедени, че не са добри в нищо. След дълъг опит да бъдат извадени „на светло” техните силни страни, някои все пак се досещат – „Ако обичам да се лакирам и се получава добре – значили, че съм добра в правенето на...

Научи повече
Как часовете за дарителство се превръщат в часове за живота
Първокласници от Златица почистиха околностите на Спасовото кладенче
Първокласници от Златица почистиха околностите на Спасовото кладенче

На 21 април учениците от I б на СУ „Св .Паисий Хилендарски“ в гр. Златица почистиха района около Спасовото кладенче. В този урок на открито децата разказваха за природата, наслаждаваха се на красотата й, почистваха и играха. С тях бяха  и родителите им.

Инициативата е част от програмата „Научи се да даряваш“, по която децата работят с класната си ръководителка г-жа Божкова. През миналата година тя участва в проекта с възпитаниците си от четвърти клас, а тази година с първи клас. Основната цел на „Научи се да даряваш“ е развиване на културата и средата за споделяне и даряване, чрез формиране на знания в по-широк аспект – за личностно развитие и емпатия,...

Научи повече
Влиянието на проектно-базираното образование върху успеваемостта на учениците

Учени от Мичиган твърдят, че проектно-базираното образование в по-бедните общности може да даде значим принос в социалните науки и функционалната грамотност

Вдига ли се успехът на ученика от проектно-базираното образование? Ако сте имали някакво съприкосновение с този метод, този въпрос безспорно е възниквал. През последните няколко години като анализатори на образованието от Университета в Мичиган, ние сме работили за изясняване на въпроса изследвайки въздействието на този метод върху социалните науки и някои аспекти на общото ниво на грамотност при второкласници. Инициативата носи следното наименование: Проектно-базиран подход към грамотност и гражданско образование.

За изследването
В наблюдението включихме на случаен принцип учители в две групи в училища от райони с висока бедност, със слаби резултати...

Научи повече
Влиянието на проектно-базираното образование върху успеваемостта на учениците
Вече втора година ОУ „Димитър Петров“-Сливен работи по Проект „Научи се да даряваш“
Вече втора година ОУ „Димитър Петров“-Сливен работи по Проект „Научи се да даряваш“

Вече втора година ОУ „Димитър Петров“Сливен работи по Проект „Научи се да даряваш“ към Български дарителски форум. За тази учебна година темите за филантропията, природата, дарителството, човешките взаимоотношения, неправителствените организации се разглеждат в първи и шести клас. Като част от тези теми в 1 А и 6 А клас се проведе урок „Да се научим да харчим и даряваме“, като специален гост беше г- н Добрин Янев от Сосиете Женерал. Учениците бяха запознати с различни термини – бюджет, приход, разход, спестяване, валута и др. Г- н Янев разясни различни възможности за спестяване. Той даде доста идеи на учениците за спестяване, но и за даряване. Всеки може да постигне своите мечти по-бързо,...

Научи повече
Как училищата могат да помогнат на учениците да бъдат целеустремени

Когато Али Бъфет е младо момиче със затруднения в четенето, родителите ѝ наемат домашен учител, който ѝ казва: „В този момент ти е трудно, но аз съм с теб и те уверявам, че ще направиш великолепни неща“. Вече 20-годишна и второкурсник в университета Тулейн, Бъфет е уверена, че топлината и уверенията на нейният учител са задали посоката на живота ѝ. Осъзнава, че устойчивата подкрепа, получена от родителите, преподавателите и частният ѝ учител не е нещо, което всяко дете с образователни затруднения получава.
Доста деца не чуват израза „Ще постигнеш много и ще бъдеш успешен“, казва тя. Оценила своя късмет и благодарна на хората, които са ѝ помогнали, Бъфет обмисля...

Научи повече
Как училищата могат да помогнат на учениците да бъдат целеустремени
Шестте черти на вдъхновяващите учители
Шестте черти на вдъхновяващите учители

Обърнахме се към нашата общност, за да разберем какво прави учителите незабравими. Получиха се интересни резултати.

Гимназиалният ми учител по Шекспирова драматургия Майкъл Фоли, беше известен като тиранин. Когато бяхме ученици в първата година, аз и приятелите ми отминавахме затворената врата на кабинета му, надничахме през тесния вертикален прозорец и виждахме хаотичното му жестикулиране пред някой ученик от горните класове, както и изпъкналите на челото му вени.

Бяхме истински уплашени.

Един ден обаче установихме, че г-н Фоли всъщност не е „тиранин“, нахвърлящ се върху учениците. Той илюстрираше Шекспировият герой Отело, който е пропит от завист. Демонстрираше как дребнавостта и педантичността са способни да унищожат дори най-силния лидер. Фоли процедираше така с всичките произведения...

Научи повече
Децата от малки трябва да знаят, че имат права и че могат да се грижат за „чувствата“ си

Второкласници от 105 Средно училище в София за първи път разбраха, че имат права и че държавата ги защитава. Това стана по време на открит урок за професиите в полза на хората по време на който им гостува доцент Велина Тодорова, която е член на комитета по правата на децата в ООН.

Децата още научиха, че психолозите са тези, които ни помагат да се справим с емоциите и да ги контролираме.

Вижте видео от откритите уроци на класа.

Източник: Информационен център на Министерство на отбраната, 10 ноември 2017
Автор: Деси Рангелова

...
Научи повече
Децата от малки трябва да знаят, че имат права и че могат да се грижат за „чувствата“ си
Урок по доброта
Урок по доброта

Чрез приказките и инициативата „Научи се да даряваш” децата показаха какво са научили. Второкласници от столичното 105 училище получиха днес специален урок по доброта – чрез приказките и инициативата „Научи се да даряваш” децата показаха какво са научили, като помогнаха на свой връстник.

Вижте репортажа на bTV от гостуването им в училище.

Източник: bTV, 29 ноември 2017

...
Научи повече
Насърчаване на уверени млади хора, способни да решават проблеми

Как един учител използва проектно-базиран метод на обучение, за да вдъхнови учениците си да се виждат като носители на промяната

Общността, за която и с която работя са ученици в риск от отпадане. Мнозина от тях се примиряват с минимума, а повечето правят коментар за това, че никога не са били „добри“ в училище, когато им се постави нова задача.
Осъзнавам значението на подобни нагласи. Вероятно тези деца са имали ограничени възможности да открият своята страст и да я вложат в продукт, без да изпадат в състояние на унищожителна самокритика. Мисията ми е да бъда ментор на учениците в процеса на себеосъзнаването им, чрез което да преоткрият потенциала и дарбите си. Това...

Научи повече
Насърчаване на уверени млади хора, способни да решават проблеми
Проекти, подложени на тест
Проекти, подложени на тест

Социалните науки често са пренебрегвани в училище и въпреки, че на грамотността се обръща сериозно внимание, същото не може да се каже за информативното четене и писане. В САЩ особено силно се забелязва фокусирането върху социалните науки в началните класове за сметка на по-горните, и особено в училища с високи нива на бедност. Това кара група учители и изследователи да се фокусират върху развитието на четири проектобазирани учебни единици (Project PLACE) за второкласници, които наблягат на социалните науки и информативното четене и писане. Идеята им е те да ангажират децата в учене, което да бъде смислено за тях, да бъде предизвикателно, и да има връзка с живота им извън училище....

Научи повече
Първокласници с дарение за свои връстници от Сирия

Открит урок по доброта изнесоха първокласници от 105-то училище в София. Децата бяха поканили на гости свои връстници от Сирия, а заедно с родителите си бяха събрали дарения за децата бежанци.

Както всяко приятелство и това започна със запознанство. На открития урок „Приятелство без граници“, част от програмата „Научи се да даряваш“ на Българския дарителски форум, бяха поканени и родители.

Крум Петров е обсъждал неведнъж темата „бежанци“ с дъщеря си Мая: „Стремим се да я учим на толерантност, на възприемане на другите независимо от това как изглеждат, какъв цвят им е кожата. Бежанците имат нужда от възприемане и от добро отношение”.

10-годишната Алямама вече учи у нас. Тук е от 2 години, почти не...

Научи повече
Първокласници с дарение за свои връстници от Сирия
Деца от Златица в подкрепа на възрастните хора
Деца от Златица в подкрепа на възрастните хора

Деца от СУ «Св. Паисий Хилендарски» в Златица заявиха готовност за подкрепа и уважение към възрастните хора.

Това стана на нарочно събитие, организирано от Комисията в подкрепа на децата, както накратко наричат Комисията за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни към община Златица. Събитието беше част от поредицата събития в календара на Комисията.

В детския отдел на библиотеката към читалище «Христо Смирненски» гостуваха възпитаници от 4 «а» клас с класен ръководител Павлина Божкова. Припомняме, че децата, под ръководството на г-жа Божкова, участват в редица благотворителни и добротворчески инициатива в рамките на училищния проект «Научи се да даряваш».

Темата на разговори между членовете на Комисията и учениците беше защо трябва да уважаваме и...

Научи повече
Акомодациите в класната стая и Теорията „Тhe 4 Cs“

Активност  от типа на разходка в коридорa няколко пъти на ден, може да е достатъчна за едно дете, за да успее да запази концентрация в класна стая с още 23 деца. За друго дете, може съвсем да не стига. Също така нека не забравяме, че някои деца биха могли да имат и трудности с преработката на информацията от средата – някои се превъзбуждат, а други стават летаргични. Децата, които са твърде спокойни и летаргични могат да са разсеяни, но да не го показват с движения – обикновено можете да ги видите отпуснати на някой чин в задната част на класната стая да си чоплят пуловера или нещо друго. Превъзбудените деца пък...

Научи повече
Акомодациите в класната стая и Теорията „Тhe 4 Cs“
Часове по добро в 10 български училища
Часове по добро в 10 български училища

Над 320 деца в 10 български училища се учат на дарителство и добродетели. От началото на учебната година досега са проведени над 100 урока. Идеята е на американска организация, която успешно е въвела програмата в училища в Съединените щати. Български дарителски форум въведе проекта и у нас като част от общата учебна програма в училищата.

ИВА ТАРАЛЕЖКОВА, ПРЕДС. НА УС „ФОРУМ ГРАЖДАНСКО УЧАСТИЕ“

„Здравейте, 4 Б клас! Днес ще си поговорим за едни организации, които се опитват да правят неща със и за хората“.

Така започна урокът за това какво представляват неправителствените организация и с какви дейности се занимават най-често . Децата са възпитанции на 105-то училище „Атанас Далчев“ в София. Ива е външен...

Научи повече
Деца отговарят кои са професиите, които помагат

„Пожарникар“, „лекар“,„ветеринар“, „архитект“, „адвокат“, „психолог“ са възможните отговори, които децата дават на този въпрос.

Защото „Адвокатът защитава правата на хората, пожарникарят може да спаси нечий живот, архитектът – да построи къща. А психологът е лекар на душата

Мъдрите отговори на третокласниците от 126-то училище в София са в час от програмата „Научи се да даряваш“ – проект на Български дарителски форум, който предвижда децата от 1 до 12 клас да се обучават в различни житейски теми, които да им помогнат да бъдат по-активни, да правя съзнателни избори и в крайна сметка – да бъдат по-подготвени за живота.

Програмата е с акцент върху дарителството и доброволчеството и уроците често са с практическа...

Научи повече
Деца отговарят кои са професиите, които помагат
Урок по толерантност
Урок по толерантност

Предлагаме ви да видите репортажа на Валерия Кръстева от предаването „Преди обед“ на bTV. Валерия посети часът на 1 клас в 105 СУ „Атанас Далчев“ в София по темата за бежанци и мигранти, а гости в него бяха от Съвета на жените бежанки.

 

...
Научи повече
Един урок по финансова култура за деца

Ако разделите един лист на две и в ляво напишете всичките си приходи, а в дясно всичките си разходи, ще видите, че някак си успявате да харчите повече, отколкото имате. Повярвайте – възможно е, обаче не е разумно. Уорън Бъфет, най-богатият човек в света, ще ви каже, че не всеки е длъжен да разбира от инвестиции, но всеки е длъжен да има финансова култура и да пести.

Какво са приходи, разходи, харчене и спестяване? Шестокласниците знаят, но има хитрини в боравенето с пари, които тепърва трябва да открият и за това им помагат учители и професионалисти. „Дневник“ гостува в един урок по финансова култура в 6-ти „Г“ клас в столичното 104 ОУ...

Научи повече
Един урок по финансова култура за деца
Международна система за възпитание в благотворителност вече се прилага и в български училища
Международна система за възпитание в благотворителност вече се прилага и в български училища

Какво е филантропия и какво е „отровна“ благотворителност. Как се прави личен бюджет и как от него да се заделят средства за дарения. Как работи една неправителствена организация и как всеки гражданин може да се включи в доброволчески инициативи.

На тези въпроси и на още много други отговаря обучителната система „Научи се да даряваш“ (Learning to give), която от тази учебна година успешно се прилага и в 10 български училища. Системата е преведена и адаптирана за българските условия от Българския дарителски форум, а през лятото организацията е обучила първите 13 учители, кандидатствали за участие в пилотната за страната ни програма.

Системата е разработена от филантропи и граждански организации от САЩ и други държави....

Научи повече
Уроци по щедрост: Български училища с часове по дарителство

Обучителната система „Научи се да даряваш“ вече е част от 10 български училища.

Международната система Learning to give, адаптирана и преведена на български език, е вече част от учебните програми на няколко родни училища. През лятото от Българския дарителски форум (БДФ) са обучили първите 13 учители, които сега „преподават щедрост“ на учениците.

Програмата представлява концепция за преподаване и практикуване на основните принципи на гражданското участие и дарителството. Целта е да се развие културата и придобиването на опит в реализиране на дарителски инциативи сред учениците. Всички училища, които вярват, че могат да образоват децата в основите на активното гражданство и грижата за другия, са добре дошли да се включат.

В българския сайт от БДФ дават...

Научи повече
Уроци по щедрост: Български училища с часове по дарителство
„Научи се да даряваш“
„Научи се да даряваш“

Как се става доброволец или дарител, ако си още дете? Доказателството, че стига да искаш, има начин да помагаш, са над 600 ученици от 10 града у нас. Те са част от програмата „Научи се да даряваш“. В 250 урока досега тя показва на децата, че могат да подкрепят някой или нещо не само с благотворителни СМС-и.

Елена Андреева, фондация „Очи на четири лапи“: „Когато не виждате, не знаете къде се движите, какво има пред вас, дали има кола, дали има дупка, дърво – и кучето помага на човека да се движи по-безопасно“.

– Сприятелихте ли се вече?

Лора-Мария Стоянов, 3 „А“ клас: – Смятам, че да.

Всяка седмица третокласниците от 126-то училище имат...

Научи повече
Урок по доброта

На 17 февруари беше националния ден на добрите дела – ден, в който се окуражават прости актове на доброта. Обичайно това води след себе си до много прегръдки, усмивки, смях, бонбони и най-вече усещането, че си обгрижен, забелязан, харесван, ценен и обичан. Не са ли това емоции, които искаме да имаме всеки ден?

И така, защо да не практикуваме доброта целенасочено в нашите класни стаи по-често? Проучванията ни казват, че има три стълба в ученето: когнитивен (мислене), моторен (физически) и емоционален (емоции/чувства). И както гръцкия философ Аристотел казва: „Да образоваш ума, без да образоваш сърцето, не е образование“.

Ето някои идеи за дейности в клас по темата:

1. Добри неща –...

Научи повече
Урок по доброта
Добрите истории на 2016та
Добрите истории на 2016та

Всяка година, нашите партньори от Learning to Give споделят някои от успешните си истории. Ето няколко от изминалата 2016та година:

История 1 – Г-жа Дейвис работи с 7 и 8 класове в основно училище Алън в Северна Каролина. Учениците и са учили за емпатията и по-конкретно са работили върху урок, който поставя акцент върху емпатията върху възрастни хора.

С няколко адаптации на урока (нещо, което програмата насърчава), учениците са решили да направят лични, ръчно изработени подаръци, които да подарят на възрастните. Те написали ръчно мисли върху плат и направили възглавници, които занесли на възрастните хора. Учениците също са направили писмо и брошура, за да повишат осведомеността на връзстниците си...

Научи повече
Защо говорим за филантропия в училище?

Филантропията намираме навсякъде по света в най-различни форми. Защо говорим за филантропия в училище? Някои училища по света имат изискване за полагане на доброволен труд в рамките на учебната година, но само малък процент на практика учат децата какво е филантропията, какви са инструментите, които могат да се използват в различен тип дейности. Учителите, които работят по темата твърдят, че работата в училище повишава интереса и включването на децата в различни доброволечски проекти. Изследвания потвърждават това:

„Въпреки, че филантропията е алтруистичен импулс, тя е и заучено поведение (Falco et al., 1998; Schervish, 1997). В свое скорошно проучване Ottoni-Wilhelm et al. (2014) открива, че младите хора биха дарявали и полагали доброволен труд, ако...

Научи повече
Защо говорим за филантропия в училище?
Как си направихме Алиса
Как си направихме Алиса

„Много хубаво ни се получава, хора!“ , чува се глас от отбора на „Пинокио“. „Не съм Супермен, за да съм толкова бърз“, възкликва друг – от отбора на „Мечо Пух“.

„Кой ще лепи?“ – забързано пита трети. „Алиса да я сложим тук“ – предлага четвърти.smiley

Така изглежда един час в софийското училище – 126 то ОУ „Петко Ю. Тодоров“, когато е част от програмата „Научи се да даряваш“.

В България тя се осъществява от Български дарителски форум, по идея на американската платформа Learning to give и залага както на естественото любопитство на децата, така и на потребността им (както и на всички нас) да искаме да правим добро, да се отнасяме с разбиране и...

Научи повече
Гвардейци влязоха в класната стая

В рамките на урока „Картички от доброта“, г-жа Ели Георгиева от 105 СУ „Атанас Далчев“ покани гости, които да бъдат част от програмата „Научи се да даряваш“. По-долу ви предлагаме репортажа на Информацинния център на Министерството на отбраната.

„Гвардейци от Националната гвардейска част гостуваха на учениците от 1 “г” клас на 105 Средно училище „Атанас Далчев“. Идеята за срещата на първокласниците с военнослужещите идва на учителката Ели Георгиева и родители. Децата бяха подготвили картички и подаръци за гостите си, а гвардейците им подариха книжки с които да научат повече за тази представителна част на БА.

Вижте повече в репортажа на Деси Рангелова и Цветомир Ташков.“

Източник: Информационен център на...

Научи повече
Гвардейци влязоха в класната стая
Шарен кът в училището в Златица
Шарен кът в училището в Златица

Учениците от 4-ти „а” клас на Павлина Божкова, преподавател в СУ „Св. Паисий Хилендарски”, се включиха в организираната инициатива по обособяването на техен кът в двора на златишкото училище. Инициативата е част от поредица проекти в рамките на програмата „Научи се даряваш” на Български дарителски форум, в която се включва училището. Програмата насърчава активното участие и гражданска позиция сред младите хора.

В продължение на няколко учебни часа децата и учителите им са работили по този проект и говорейки за собствеността и нейното опазване у децата е възникнала идеята за обособяване на такъв детски дът в училище, за който да се грижат и да съхраняват. Дори са направили рисувани проекти на...

Научи повече
Ние сме щастливи, когато и другите са щастливи

Предлагаме на вашето внимание опита на уичтелката Мария Фаунд, която преподава математика на деца от 11 и 12 клас и работи по програмата на Learning to Give в САЩ. Тя помага на децата да разберат, чрез личен опит и проучване, че те ще са по-щастливи, когато правят други хора около тях щастливи. Мария стартира серия от клубове в училище, за да може да предложи и затвърди концепцията за учене, през правене в общността. Тя организира седмични срещи и дискусии, за това как хората като индивиди могат да имат положително влияние върху средата си сега и в бъдеще.

Ето и един от проектите и: Учениците са започнали да идентифицират нужди в общността. Решили...

Научи повече
Ние сме щастливи, когато и другите са щастливи
Направете първата крачка
Направете първата крачка

Ние сме виновни, че се оплакваме от времето… или да си го кажем просто, ние всички сме виновни за това, че се оплакваме от проблемите, които ни заобикалят и виждаме. Но дали сме първите, когато става въпрос да сме част от решението на тези проблеми?  По-рано тази седмица, прочетох коментар във Фейсбук, отнасящ се до проблем в общността ми. След като го прочетох се замислих, че вместо да се плаквам от проблема, трябва да съм част от решението. Какво ни пречи да направим първата крачка към промяната? Страх? Гордост? Липса на знание? Каквото и да е, трябва да направим съзнателния избор да спрем да се оплакваме от времето и да отворим...

Научи повече
Да построим мост

Започнах кариерата си на учител по-късно в живота, в сравнение с други учители. Въведох в класната стая житейски опит, и си дадох сметка, че на децата нещо им липсваше.  Изглеждаше така, все едно те убиваха време в училище и присъствието им там нямаше особен смисъл. По тази причина, постоянно търсих начини да ги ангажирам допълнително. Хващах се за всяка възможност, която изникваше да посещавам допълнителни професионални курсове, които да ми дадат идеи и вдъхновение. търсех „НЕЩО“, но  към този момент и аз не знаех точно какво е то.

През пролетта на 2011, разбрах за възможност да посетя обучение, което да ми помогне като учител. Това, което ме мотивира беше възможността да получа...

Научи повече
Да построим мост
„Д“ е за дарявам
„Д“ е за дарявам

Дарете една голяма усмивка или малко от времето си.
Това са много желани подаръци, които няма да ви струват и стотинка.
Ще намерите това текстче на страницата на буквата „Д“ в книжката „Да напълним кофата от А до Я: Ключът към това да сме щастливи“.Декември е месецът на традициите, който включва закупуването, опаковането и подаряването на подаръци.  Доста преди декември обаче, ще чуваме реклами за това какво „трябва“ да закупим на семействата, приятелите си, както и за самите нас. Много от нас трудно игнорират тези рекламни послания и се изненадваме, когато януари сметките започнат да се трупат и да бъркат в джоба ни.Има обаче много подаръци, които не се продават, струват...

Научи повече

© Всички права запазени 2019 @ Learningtogive.bg