Несигурност за прехраната

10.01.2019

На 7 януари по темата „Несигурност в прехраната” на гости ни дойде Ивелина Ковачева. Сигурно си я спомняте от миналата година... защото децата си я спомнят. Ивелина е майка на Стоян от нашия клас. Винаги, когато се обърна към нея с някаква идея, предложение, тя се отзовава. Или както Ивелина ми казва винаги след всяко гостуване „Искам пак :) ”. Та... никой от класа не знаеше, че тя е нашият гост-лектор на урока (дори и Стоян) и щом влезе в стаята, всички й се зарадваха и я запрегръщаха. (Въведох ви малко в атмосферата от началото на часа и сега е време да ви опиша самият час.) На Ивелина й трябваше помощник за провеждането на урока и защото тя предвиждаше, че ще има много желаещи и за да няма сърдити, тя попита:

Оцени проекта
  • Custom Full
  • Custom Full
  • Custom Full
  • Custom Full
  • Custom Full
  • Custom Full
  • 0/6
  • 0 ratings
0 ratingsX
Много зле! Зле Хммм Ok Добро! Много добро!
0% 0% 0% 0% 0% 0%
Учител работил по този проект: Невяна Славчева Иванова
Описание на проекта

На Ивелина й трябваше помощник за провеждането на урока и защото тя предвиждаше, че ще има много желаещи и за да няма сърдити, тя попита:

„Кой е най-малък в класа по години?” – Ивелина

Спорът беше между Лаура и Жанет. Но между двете наистина Жанет беше с 2 месеца по-малка от Лаура. И така Жани стана помощника на Ивелина.

Жанет излезе пред дъската и Ивелина й връчи лист с нещата, които трябва да правят децата, за да са здрави.

„По колко пъти на ден трябва да се храним?” – Ивелина

„По 3 пъти на ден!” – Доминик

„По 4 пъти на ден!” – провикна се Явор.

„Трябва да се храним по няколко пъти на ден, да се храним равномерно. Ако се храним късно вечер, какво става с нашето тяло?” – попита Ивелина.

„Ще сънуваме кошмари!” – Вяра

„Ако не дъвчим много храната, ще повърнем.” – Лилия

„Не трябва да се тъпчим късно вечер. Трябва да се храним често и по малко и да дъвчим бавно. Това се нарича култура на хранене.” – Ивелина

Ето още какво пишеше на листа, който Жани държеше за здравословния начин на живот – разнообразна храна, движение на спорт; хигиена на тялото, медицински грижи и дневен режим. Заедно с Ивелина учениците ги разтълкуваха и обясниха подробно.

„За какво се сещате, когато чуете думата „храна”? Посочете ми положителни думи и аз ще ги запиша на дъската.” – Ивелина

„Любов.” – Лилия

„Блаженство.” – Илия

„Здраве.” – Теа

„Наслада.” – Лилия

И Ивелина допълни „Живот!”.

„Нека сега да напишем лошите неща, за които се сещате, когато чуете недостиг на храна.” – Ивелина

„Болест.” – Александър Христов

„Алергия.” – Лаура

„Някои хора пишат на етикетите неща, които не са верни за продуктите и така ние се заблуждаваме.” – Жанет

След като бяха изписани плюсовете и минусите, които причиняват храната, по същия начин Ивелина написа и думите „недостиг” и „излишък”.

Третокласниците започнаха да изброяват до какво може да доведе недостигът на храна – глад, болести и за излишъка – надебеляване, болка, болести, човек е уморен, отпуснат.

Истината е, че децата бяха много активни и затова помощничката Жанет се принуди да каже:

„Само с вдигане на ръце.” – Жанет

„Какво трябва да правим, за да нямаме излишък и недостиг?” – Ивелина

„Да не ядете твърде много, но и да не гладувате.” – Жанет

„Как можем да поправим това, което ни вреди? Ако в един град има много храна, а в друг няма, какво можем да направим?” – Ивелина

„Да пренесем храната от единия град в другия.” – Александър Христов

„Точно така. Трябва храната да е разпределена равномерно. За да има храна, какво трябва да има?” – Ивелина

„Слънце.” – Теа

„Плодородна почва.” – Жанет

„Въздух.” – Лилия

„Близо сте. Всичко това можем да го обобщим с една дума. Коя е тя?” – Ивелина

Илия светкавично се досети и отговори „Ресурси.”

Ивелина въведе децата в нова сфера, за повечето непозната.

„Кои ресурси са изчерпаеми и кои – неизчерпаеми?” – Ивелина

„Слънчевата светлина е неизчерпаема.” – Александър Христов

„А, и тя скоро ще се изчерпа.” – Илия

„Ива, храната изчерпаема ли е?” – Ниа

„Да, храната е изчерпаема и животните са изчерпаеми (ако не ги пазим и не се грижим за тях).” – Ивелина

Жанет се включи и добави за пчелите – как помагат на цветята да се опрашват.

„След години, ако изчезнат пчелите хората ще умрат…. Така ни каза госпожата.” – Стоян

„За да имаме много храна, какво трябва да се случва в природата?” – Ивелина

„Да имаме плодородна почва.” – Явор

„Да я обработваме.” – Александър Христов

„Да имаме слънчева светлина.” – Лаура

„Почвата трябва да бъде напоявана от вода, от дъжд. Водата, дъждът, които напояват растенията, трябва да бъде чист. Чували ли сте за киселинния дъжд?” – Ивелина

„Да, той помита всичко след себе си.” – Александър Христов

Ивелина показа схема на кръговрата на водата и заводите – мръсният дим от заводите се издига в небето, отива в облаците и дъждът от тях пада върху растителните култури, които по-късно ние приемаме.

Следващата стъпка от урока, който беше подготвил нашият гост, беше така да се каже практична. Ивелина показа на децата една голяма ябълка.

„Но тя е само една. Аз бих искала да си я поделя с вас, но вие сте 22 деца, а аз имам само една. Какво да направя с нея, така че и други хора да я опитат? Те няма да се нахранят, защото им е недостатъчна, но поне ще я опитат.” – Ивелина

„Ще я разрежете.” – Бранко

„Ще я разделите на 8 парчета и само 8 деца ще ядат.” – Явор

„Ще си я изядеш само ти.” – чу се глас в стаята.

„Аз знаех, че ще се досетите, че трябва да я разрежа и затова предварително вкъщи я разрязах на много парчета.” – Ивелина показа кутия с парчета ябълки.

„Това е моята кутия 🙂 .” – Стоян

„Парчетата ябълки в кутията ще стигнат за всички и дори ще останат. Забелязахте ли какво се получи? Когато имах една ябълка, това беше недостиг за всички, а сега имам много парчета и това е… излишък. Сега моята помощничка ще мине и всеки ще си вземе ябълка, а излишъкът вие ще прецените какво да го правите.” – Ивелина

Ябълката беше много вкусна.

Последната част от урока на Ивелина се състоеше в следното. Тя раздаде на всяка редица лист с думите „храна”, „вода” и „въздух”. Учениците трябваше да напишат начини, предложения, чрез които да ги запазят, съхранят за много дълго. На разположение имаха около 5 минути (да се организират, да съгласуват идеите си и да ги напишат).

Първа стана групата на Боряна и тя излезе да прочете екипната работа. Те бяха писали за въздуха и решиха, че не трябва да се използват коли, без цигари, да се придвижват хората с колелета…

Александър Христов чете от името на своя отбор и те бяха писали за храната – пречиствателни станции, намаляване на заводите, повече производство на храна, по-малко разхищение, повече залесяване…

Последна беше групата на Лаура, които бяха писали за водата. Те призоваха за следното: да чистим водата, да не хабим водата за нищо, да имаме повече пречиствателни станции, да не се замърсява, да не хвърляме боклуци във водата.

След всяка група следваха аплодисменти 🙂 .

Децата се справиха отлично, защото приеха задачата сериозно.

Понеже наближаваше краят на часа, Ивелина като обобщение на урока разказа история за хан Аспарух. Как в миналото прабългарите отглеждали много животни и се хранели предимно с месо, а славяните били добри земеделци и отглеждали много растения. Тогава той решил да ги обедини и на никого да не липсва нищо или да има в излишък.

„Трябва да се разпределя равномерно храната.” – призова децата Ивелина.

Преди да запечатаме тази среща във фотос, нашият гост постави на децата задача. Трябваше да нарисуват как са се чувствали в днешния час. Поискано – получено 🙂 . Учениците нарисуваха чувствата си и част от картините можете да видите в галерията. А рисунките…? Рисунките са у дома, при Ивелина.

И вече наистина преди да се щракнем за спомен Ивелина попита децата кой празник е днес. А те знаеха, че е Ивановден, защото имахме именник. И Ивелина беше именник и беше донесла голяма кутия с бонбони, за да се почерпят децата.

Те бяха щастливи… доволни от урока, от госта ни, от знанията, които получиха, и от милото отношение на Ивелина.

От коментарите в час

„По колко пъти на ден трябва да се храним?” – Ивелина

„По 3 пъти на ден!” – Доминик

„По 4 пъти на ден!” – провикна се Явор.

„Трябва да се храним по няколко пъти на ден, да се храним равномерно. Ако се храним късно вечер, какво става с нашето тяло?” – попита Ивелина.

„Ще сънуваме кошмари!” – Вяра

„Ако не дъвчим много храната, ще повърнем.” – Лилия

„Не трябва да се тъпчим късно вечер. Трябва да се храним често и по малко и да дъвчим бавно. Това се нарича култура на хранене.” – Ивелина

„За какво се сещате, когато чуете думата „храна”? Посочете ми положителни думи и аз ще ги запиша на дъската.” – Ивелина

„Любов.” – Лилия

„Блаженство.” – Илия

„Здраве.” – Теа

„Наслада.” – Лилия

И Ивелина допълни „Живот!”.

„Кои ресурси са изчерпаеми и кои – неизчерпаеми?” – Ивелина

„Слънчевата светлина е неизчерпаема.” – Александър Христов

„А, и тя скоро ще се изчерпа.” – Илия

Галерия

Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Несигурност за прехраната
Цели на проекта

  • Целта на този урок е учениците да разширят представите си за понятията „глад”, „недостиг” и „ресурси”;
  • да разберат, че по света има несправедливо разпределение на храната;
  • да формират съпричастност към хората, които нямат достатъчно храна, за да бъдат здрави.

© Всички права запазени 2019 @ Learningtogive.bg