Да направим проект в полза на общността

Клас: 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Учениците ще преминат през процеса на идентифициране на потребностите на общността и вземане на решения въз основа на неотложността на потребностите. Учениците ще преминат през процеса на планиране, ще разработят и изпълнят собствени проекти в полза на общността. Ще направят оценка на разработения проект с помощта на таблица за оценяване и дискусия на проектите. Продължителност: 4 - 5 занятия по 40 мин.

Учител работил по този проект: Албена Цветкова
Описание на проекта

Учениците получават за задача в заниманията по интереси в ЦДО да помислят обсъдят с възпитателката въпроса „Могат ли младите хора да внесат промяна в училището, в града, в региона и по какъв начин?“ След провеждане на дискусия, те сами стигат до извода, че промяна се търси тогава, когато има някакъв проблем и посредством тяхното участие в организирането и изпълнението на идеи, кампании или проекти, те биха могли да участват в неговото разрешаване.

Разделени на четири групи, те получават  таблицата от приложение 1 за идентифициране на местните потребности. След работа в групите, всяка от тях излъчва свой говорител, като той представя пред класа идентифицираната потребност и предложените от учениците конкретни действия за положителна промяна.

Група 1: Маркиране на екопътека до местността „Райски водопад“ през пролетта, съвместно с Туристическо дружество „Тодорини кукли“;

Група 2: Честване на предстоящия ромски празник Василица с цел съхраняване и развиване на културните традиции, съвместно с двата клуба, които са подкрепени от ЦОИДУЕМ;

Група 3: Поставяне на къщички за четене в училищния двор и ключови места в града /парка, слънчевата градина/, съвместно с Община Вършец.

Група 4: Посланици на здравето – обогатяване на знанията за храните, подобряване на физическата активност и придобиване на навици за спазване на правилен хранителен режим и системни занимания със спорт, както и привличане на съмишленици от останалите класове в училището.

Както личи в предложенията по-горе, всяка една от идеите е изградена около конкретен проблем или въпрос от по-широко обществено значение. Целите на децата при изпълнението са да информират, да привлекат вниманието на възрастните или на своите връстници, да наберат средства или просто да допринесат своето време и умения по дадена тема, която представлява интерес за тях. В същото време обаче техният избор на идентифицираните проблеми може да се разгледа и в контекста на конкретна проектна дейност.

Учениците се обединяват около идеята на група 4 по няколко причини: може да участва целия клас, както и симпатизанти на идеята от другите класове в реално учебно време; в момента тече ученически конкурс на Министерството на здравеопазването по темата и те ще получат възможност с разработения от тях проект да премерят себе си в национален мащаб; наградният фонд от 700 лева при успешно реализиране на проекта.

Предизвикателството на проект „Ние избираме режим Здраве“ е справяне с проблемите на нашето съвремие, свързани с нездравословното хранене и  заседналия начин на живот. Неправилното хранене и липсата на достатъчно движение имат сериозни последици за здравето, а именно:

  1. Наднормено тегло и затлъстяване като предпоставки за развиване на редица заболявания;
  2. Обездвижването като фактор, причиняващ депресия и стрес.

Запознавам учениците с основните елементи, които характеризират създаването един проект: конкретен проблем, цел (или каква положителна промяна се очаква), послание, аудитория, метод(и) на комуникация, план за действие, привличане на съмишленици, финансиране и изпълнение. На първо място формулираме целта, която трябва да бъде едновременно специфична, измерима, достижима, реалистична и времево ориентирана. След обсъждане достигаме до конкретно формулирана цел, а именно да се осъзнае важността на правилното хранене и как да се постигне то, както и да се повиши в дългосрочен план консумацията на плодове и зеленчуци сред децата, да се създадат и насърчат здравословни хранителни навици, които децата да запазят и като възрастни.

Следващата важна крачка е разработването на конкретен план за действие с подробни дейности, задачи и крайни. За улеснение използвам таблица със следните графи, като учениците дават своите предложения по групи: „дейност“, „отговорник, срок“, „необходими ресурси“, „необходима подкрепа“. След дискусия по предложените дейности, класът решава да бъдат реализирани следните, обединени в проект „Ние избираме режим Здраве“:

  1. Анкетно проучване „Здравалник“: В рамките на седмицата 14 – 18.01.2018 г. учениците ще бъдат запознати по време на заниманията по интереси в ЦДО с подходящите типове хранителен режим за тяхната възраст. На базата на придобитите знания, те ще попълват ежедневно табло „Как се храних вчера“ с три цвята – зелено (изцяло здравословно), червено (по-малка част от храните, които консумирах са вредни), черно (по-голяма част от храните, които консумирах са вредни). В края на седмицата се отчитат резултатите за всеки ученик и се връчва приз „Здравалник“.
  2. Отбелязване на 24.01. – Европейски ден на здравословното хранене (Кампания „Днес вкъщи готвя аз“): Кампанията ще бъде обявена посредством ФБ събитие, където всички желаещи да се присъединят, ще имат възможността да приготвят здравословна вечеря за своите семейства и публикуват снимка и рецепта на ястията.
  3. „Парад на плодовете и зеленчуците“: От 11 до 15. 02.2018 г. към учениците ще бъде отправено предизвикателството в рамките на една седмица да закусват през голямото междучасие само плодове и зеленчуци (по техен избор). Контактувайки със свои приятели от други класове, биха могли да ги приобщят към идеята.
  4. Изчисляване на BMI: На 12.03.2018 г. учениците ще бъдат запознати с понятието BODY MASS INDEX, като всеки от тях ще получи възможност да изчисли своя. Ще бъде проведена дискусия на тема „Хранителни нарушения – от затлъстяване до анорексия“, като разделени на два екипа, те ще обсъждат вредата от двете крайности в хранителните навици.
  5. „Спорт за здраве“: През месец април ще бъдат проведени две спортни мероприятия – турнир по народна топка и поход до м. „Иванчова поляна“.
  6. Заключителна вечер „Празник на здравето“: В края на м. април ще бъде проведена представителна изява „Празник на здравето“, която включва изработване на табла, презентации и брошури свързани със здравословния начин на живот и хигиенни правила при хранене и профилактика на зъбите , както и приготвени от деца и родители традиционни ястия за нашия регион.

Проектът е оценен и класиран в Националния конкурс „Посланици на здравето“ на Министерството на здравеопазването.

От коментарите в час

„Хубаво е, когато имаш идея, с която да помогнеш на своята общност.“

„В проекта за здравословното хранене и спорт може да се включат всички ученици, които искат.“

„Много се надявам да ни го класират. Но и да не се случи, пак ще си го направим, защото дейностите са много интересни и полезни.“

„С нетърпение очаквам седмицата, в която аз ще готвя за вечеря. Тъкмо след празниците, когато всички сме минимум плюс три килограма.“

Галерия

Да направим проект в полза на общността
Да направим проект в полза на общността
Да направим проект в полза на общността
Да направим проект в полза на общността
Да направим проект в полза на общността
Да направим проект в полза на общността
Да направим проект в полза на общността
Да направим проект в полза на общността
Цели на проекта

  • Да разбират понятията филантропия, доброволчески проект и доброволчество през планирането и изпълнението на проект, който е в полза на местната общност;
  • Да планират доброволчески проект за местната общност;
  • Да анализират качествата на практически насочен доброволчески проект;
  • Да опишат стъпките за развиване на успешна благотворителна дейност.
  • Да разработят доброволчески проект;
  • Да участват в изпълнението на планирания доброволчески проект;
  • Да направят оценка на проекта, като използват различни източници.
Използвани материали

  • Работен лист за оценка на местните потребности и Работен лист за план за действие (Приложение № 1 и 2);
  • Дъска;
  • Бележки на преподавателя относно качествен учебен доброволчески проект (Приложение № 3);
  • Примерни доброволчески проекти(Приложение № 4);
  • Образец на проектно предложение (Приложение № 5);
  • Таблица за оценяване на представянето на проектните предложения (Приложение № 6);
Библиография

  • https://zdravalnik.bg/sedemsavetazazdravoslovnohranene/?gclid=EAIaIQobChMI3Jb7h52h3wIVA6MYCh1Z1grxEAAYASAAEgIM1vD_BwE
  • https://zdravoslovnohranene.com/
  • ДЕТСКО УЧАСТИЕ Ръководство за обучение на деца и младежи
Работа вкъщи

Преподавателят би могъл да помоли родителите да се включат в плана за действие в общността. Това е отличен начин за привличане на родителите за партньори в учебния процес.

Подготовка на преподавателя 

Преди началото на занятието прегледайте „Бележки на преподавателя относно качествен учебен доброволчески проект” (Приложение № 3). Не пропускайте да включите описаните елементи, които водят до успешен доброволчески проект, в общата дискусия и процеса на взимане на решения.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg