Учениците ще преминат през процеса на идентифициране на потребностите на общността и вземане на решения въз основа на неотложността на потребностите. Учениците ще преминат през процеса на планиране, ще разработят и изпълнят собствени проекти в полза на общността. Ще направят оценка на разработения проект с помощта на таблица за оценяване и дискусия на проектите. Продължителност: 4 - 5 занятия по 40 мин.
Учениците получават за задача в заниманията по интереси в ЦДО да помислят обсъдят с възпитателката въпроса „Могат ли младите хора да внесат промяна в училището, в града, в региона и по какъв начин?“ След провеждане на дискусия, те сами стигат до извода, че промяна се търси тогава, когато има някакъв проблем и посредством тяхното участие в организирането и изпълнението на идеи, кампании или проекти, те биха могли да участват в неговото разрешаване.
Разделени на четири групи, те получават таблицата от приложение 1 за идентифициране на местните потребности. След работа в групите, всяка от тях излъчва свой говорител, като той представя пред класа идентифицираната потребност и предложените от учениците конкретни действия за положителна промяна.
Група 1: Маркиране на екопътека до местността „Райски водопад“ през пролетта, съвместно с Туристическо дружество „Тодорини кукли“;
Група 2: Честване на предстоящия ромски празник Василица с цел съхраняване и развиване на културните традиции, съвместно с двата клуба, които са подкрепени от ЦОИДУЕМ;
Група 3: Поставяне на къщички за четене в училищния двор и ключови места в града /парка, слънчевата градина/, съвместно с Община Вършец.
Група 4: Посланици на здравето – обогатяване на знанията за храните, подобряване на физическата активност и придобиване на навици за спазване на правилен хранителен режим и системни занимания със спорт, както и привличане на съмишленици от останалите класове в училището.
Както личи в предложенията по-горе, всяка една от идеите е изградена около конкретен проблем или въпрос от по-широко обществено значение. Целите на децата при изпълнението са да информират, да привлекат вниманието на възрастните или на своите връстници, да наберат средства или просто да допринесат своето време и умения по дадена тема, която представлява интерес за тях. В същото време обаче техният избор на идентифицираните проблеми може да се разгледа и в контекста на конкретна проектна дейност.
Учениците се обединяват около идеята на група 4 по няколко причини: може да участва целия клас, както и симпатизанти на идеята от другите класове в реално учебно време; в момента тече ученически конкурс на Министерството на здравеопазването по темата и те ще получат възможност с разработения от тях проект да премерят себе си в национален мащаб; наградният фонд от 700 лева при успешно реализиране на проекта.
Предизвикателството на проект „Ние избираме режим Здраве“ е справяне с проблемите на нашето съвремие, свързани с нездравословното хранене и заседналия начин на живот. Неправилното хранене и липсата на достатъчно движение имат сериозни последици за здравето, а именно:
Запознавам учениците с основните елементи, които характеризират създаването един проект: конкретен проблем, цел (или каква положителна промяна се очаква), послание, аудитория, метод(и) на комуникация, план за действие, привличане на съмишленици, финансиране и изпълнение. На първо място формулираме целта, която трябва да бъде едновременно специфична, измерима, достижима, реалистична и времево ориентирана. След обсъждане достигаме до конкретно формулирана цел, а именно да се осъзнае важността на правилното хранене и как да се постигне то, както и да се повиши в дългосрочен план консумацията на плодове и зеленчуци сред децата, да се създадат и насърчат здравословни хранителни навици, които децата да запазят и като възрастни.
Следващата важна крачка е разработването на конкретен план за действие с подробни дейности, задачи и крайни. За улеснение използвам таблица със следните графи, като учениците дават своите предложения по групи: „дейност“, „отговорник, срок“, „необходими ресурси“, „необходима подкрепа“. След дискусия по предложените дейности, класът решава да бъдат реализирани следните, обединени в проект „Ние избираме режим Здраве“:
Проектът е оценен и класиран в Националния конкурс „Посланици на здравето“ на Министерството на здравеопазването.
„Хубаво е, когато имаш идея, с която да помогнеш на своята общност.“
„В проекта за здравословното хранене и спорт може да се включат всички ученици, които искат.“
„Много се надявам да ни го класират. Но и да не се случи, пак ще си го направим, защото дейностите са много интересни и полезни.“
„С нетърпение очаквам седмицата, в която аз ще готвя за вечеря. Тъкмо след празниците, когато всички сме минимум плюс три килограма.“
Преподавателят би могъл да помоли родителите да се включат в плана за действие в общността. Това е отличен начин за привличане на родителите за партньори в учебния процес.
Подготовка на преподавателя
Преди началото на занятието прегледайте „Бележки на преподавателя относно качествен учебен доброволчески проект” (Приложение № 3). Не пропускайте да включите описаните елементи, които водят до успешен доброволчески проект, в общата дискусия и процеса на взимане на решения.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X