Избрахме да стартираме програмата на 15 септември с темата "Правила в клас", защото тя се явява базисна за цялостното протичане на нашата работа. Бях имала възможност да я представя на родителите по време на вече проведени две родителски срещи и определено бе посрещната с голямо одобрение. Затова реших първия път, когато щях да говоря за БДФ пред децата, техните семейства да са там, за да затворим информационния кръг. Другата причина е авторството при създаване на правила за спазване, без налагане, без спускане от някъде, а под формата: "Ние решихме". И се получи!
„Подадох на децата първото правило, а именно кръга на доверие учител, родител, дете и как, ако всички ние се държим здраво хванати за ръце, ще постигнем всичко.”
Стартирахме с това, че с децата започваме две нови дела – за първи път ще сме в първи клас и за първи път ще се учим на доброта. Едно момиченце веднага каза, че неговите родители са го възпитали много добре и тя вече е добра, така че ще й бъде скучно. Тогава попитах останалите деца дали могат да се определят като добри хора и дойде хоровото – ДА. Така се оказа, че разполагаме с много добри деца, които ще учим да бъдат още по-добри. Попитах какво означава според тях да си добър и те отговориха – послушен.
Решихме да попитаме и родителите им дали се определят като добри хора? Не получихме еднозначен отговор, а когато те заобясняваха смисъла на думата „добро“ се чуха толкова различни отговори, че децата започнаха да се замислят.
Доброто, добротата, добротворенето са едни на пръв поглед лесни за дефиниране понятия, пък дори и чрез противопоставяне, но истината е, че това е един неизчерпаем ресурс, който всеки от нас носи в себе си.
Предложих им аз да подам първото правило, което си е част от моята работа, а именно кръга на доверие – учител, родител, дете.
Последваха много идеи. И така създадохме правилата на нашия клас.
Една майка обясни значението на думата толерантност – да се приемаме такива, каквито сме, като визираше своето дете и начина, по който го стори, беше много трогателен.
Остана ни единствено тези правила да бъдат изработени във весел и пъстър вид и да станат част от нашата класна стая.
„Когато на първата ни родителска среща госпожа Ели Георгиева ни запозна с този проект веднага си помислих, че доброто сърце се изгражда от най-ранна възраст. Допадна ми идеята най-малките ученици да се включат в проект, за който много възрастни просто биха вдигнали рамене и толква. Да, но в съвременния свят, пълен с агресия, болка, болести, бедност, е нужно да бъде изработен механизъм за защита, а единственият правилен е да се научиш да даваш, да даряваш „добрина“. Така си го представям. Емпатия – или да се поставиш на мястото на страдащия… Трудно и благородно. И колко правилно, че първият час беше под наслов „Правилата на класа“, които всички заедно – учители, родители и първокласници – създадоха. Защото, за да даряваш добрина навън, трябва да се научиш да си добър и внимателен с децата в стаята, с другарчето на чина до теб. Да протегнеш ръка на този, които е до теб.“ (Десислава Рангелова, майка на Тео)
„Нашият клас има изключителна чест да вземе участие в програмата „Научи се да даряваш“, с което се надяваме децата ни да изградят едни по-добри ценности, по-добри представи за света около нас и да ги направи отговорни и достойни българи. Високо оценявам начина, по който и ние, родителите, взехме участие в първия урок от програмата. Изумена съм от изказванията на децата, как те някак по детски, но толкова точно намираха думите, с които да наредят пъзела от правила, с който да получат завършена картина.“ (Ирена Зангова)
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X