Да се насърчат учениците да разберат, че да бъдем в група изисква да работим заедно, да се разбираме, да разрешаваме конфликти и заедно да се забавляваме. Продължителност: Едно занятие по 40 минути
Този проект всъщност се оказа нещо, което много лесно внедряваш в часовете си. Нещо, което е много полезно за групата и обогатява учениците по начин, по който обикновените уроци не могат.
Започнах да разглеждам този урок „Картина – въртележка“ и през цялото време си мислех, че ми изглежда познат. Сетих се! В края на първи клас направихме нещо подобно по изцяло моя идея. Подредихме чиновете на буквата П, за да може лесно да се върти картината и участваха всички. Всеки си написа името на листа. При знак, листа се завърташе по посока на часовниковата стрелка и всяко дете трябваше да напише нещо ухбаво или да нарисува нещо за детето, чийто лист е получило. Така в края до всеки се върна листа с името му, който беше много по-различен от началото. Не беше празен, а пълен с красиви рисунки и думи, описващи неговата личност. Всеки се почувства специален, част от екипа и усети приятелство зад гърба си.
Сега започнахме урока в час по Рисуване. Децата усетиха, че ще има нещо по-различно от обикновено рисуване. Направих показно. Започнах рисунката с контур, предадох на друг, след това на друг и така няколко деца участваха в картината. Получи се нещо. От коментарите разбрахме, че на всеки му прилича на нещо различно, но най-много на око. Споделих им, че моята идея е било да прилича на тамбура. Разгледахме контурите – много приличаха, но никой друг не се беше сетил. Идеята до която достигнаха децата е, че всеки е разбрал картината по свой си начин и допринесъл с нещо за крайния резултат.
Разделих учениците на групи от по 4 деца. Поставих тема – „Фантазно животно/образ“. Поставих и правилото, че всеки рисува това, което иска и си представя, като довършва започнатото и никой няма право да казва какво ще се рисува и как точно да стане. Важното беше накрая да се получи една обща картина. Започнахме и беше трудно – имаше няколко деца, които започнаха рисунките в отборите си и бяха вложили някакъв замисъл и се опитаха да наложат своето мнение, възникнаха спорове и недоволство. В такъв случай най-важното правило беше нарушено и се наложи да започнем играта наново. Целта на играта всъщност е освен работата в екип и зачитането на чуждото мнение. Получиха се страхотни образи, в които си личеше отделната работа на всеки. Това ни даде възможност да коментираме и да си извадим изводи.
Тези игри ни дават възможност да покажем практически как нашето мнение влияе върху другите, колко важно е да зачитаме мнението на другите и какви са възможностите различните хора, с различно мнение и гледни точки да достигнат до консенсус в дадена задача.
Проблемна ситуация 1:
„В: Не рисувай такива крила! Трябва да са по-големи!
К: Но аз си ги представям такива, големите са само в твоята глава. “
Проблемна ситуация 2:
„Д: Не искам да играя! Той ми казва какво да рисувам! Не е честно!
И: Наистина му казах! Не се съобраизх. Извинявай!“
В края на рисунките:
“ Те са нарисували общо 3 животни в едно. Така всеки си е нарисувал, каквото иска без да изолира рисунката на другия. И се е получило много хубаво!“
„Тяхната рисунка изглежда сякаш са се наговорили предварително как да я направят. Много ми харесва!“
„Важно е да зачиташ мнението на другия, иначе винаги ще има някой сърдит накрая. Не това е целта! Накрая всички трябва да са се забавлявали и да са доволни от крайния резултат.“ – С.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X