Сандвич на класа

Клас: 2

Учениците си сътрудничат при изпълнението на общ за класа проект – приготвяне на сандвич. Всеки от тях трябва да донесе по една съставка за сандвича. Продължителност: Две занятия от 40 минути.

Учител работил по този проект: Михаела Николова
Описание на проекта

Проведохме двата часа по темата последователно в един и същи ден. Предварително бях разделила децата на групи и те самостоятелно бяха разпределили задачите кой какво точно да донесе. Знаеха, че ще правим сандвичи и си представяха миналогодишното правене на сандвичи – изработване и хапване. Този път им казах, че ще имаме урок по „Научи се да даряваш“. Децата бяха изненадани и нетърпеливи да разберат какво точно ще се случи. Една седмица предварително идваха да ме питат какво точно ще си говорим. Усещаха, че няма да правят обикновен сандвич.

Дойде и дългоочакваният ден. Всеки донесъл, каквото трябва, никой не е забравил. Нямат търпение да дойде часът. Въпреки, че имат едно наум, все пак никой не си и представяше такова развитие на действието в края. Доста интересно се получи. И така…

Първо искам да Ви кажа, че този урок според мен имаше прекрасен завършек и всеки беше щастлив и доволен, защото цялата седмица бяхме отделили да говорим по другите теми от „Научи се да даряваш“, свързани с работата в екип, личното мнение, различната гледна точка и др.

Аз слях двата часа. Никой не се нуждаеше от почивка. Бях си донесла от вкъщи едно сандвичле. Показах го на децата. Казах им, че това ми е закуската за днес, но много бих искала да го споделя с тях. Попитах ги дали ще стигне за всички. Естествено, че нямаше! Беше много малък, а ние сме много! Така ги мотивирах всеки да си направи сандвич, но работата ще е в група с други деца. Направете най-вкусния сандвич, по ваш вкус! Готово – всеки носеше по нещо и всяка група имаше необходимите съставки за прекрасен сандвич. Поговорихме за това какво ще сложат вътре, какво обичат, какво не и подсказахме, че ние сме различни и външно, и начинът на мислене и нашите вкусове. Групите трябваше да се съобразяват, всеки да работи, всеки да се чувства значим, но и накрая всеки да има какво да хапне.

Голямото правене на сандвичи започна. Измихме ръцете отворихме кутиите с материали. Всяка група разполагаше с голяма франзела. Мазаха хляба, поставяха месо, кашкавал и много зеленчуци. Всички продукти бяха предварително нарязани вкъщи.  От окото на възрастен някои сандвичи изглеждаха доста апетитно, но имаше такива, които нямаха досатъчно продукти и не изглеждаха особено привлекателно. Вътре в мен възникна съмнение за крайния резултат от урока, занейки следващите събития. Ще има ли недоволни накрая? Нека видим.

След като направиха сандвичите, разрязах франзелите на четири по-малки сандвича. Децата предполагаха, че е парче за всеки в групата. Да, ама не! Накрая издадох замисъла. Всеки трябваше да даде собственото си парче сандвич на друго дете на случаен принцип. Теглихме листчета с номера. Насреща ми имаше толкова изненадани погледи, объркани физиономии, но и усмивки. Разменихме сандвичите и чак тогава всеки си похапна. С изненада открих, че нямаше сърдити лица, а пълни усти и греещи очички. Трудът беше впечатлил децата, а не външният вид или съдържанието на сандвича.

Попитах ги: „Как се почувствахте, след като разбрахте, че трябва да си дадете сандвича на друг?“. Имаше разнообразни коментари – един не се беше почувствал добре, друг малко добре, но и малко зле, по-голямата част обаче били приятно изненадани и никак сърдити, защото „все пак аз си дадох сандвича на приятел“. Повечето бяха оценили труда на другия и нямаше останал снадвич или гладно дете накрая. Всички бяха щастливи и доволни.

Последва и още едно правене на сандвич. Изработихме общ сандвич на класа. Голяма франзела, в която всеки дойде и сложи нещо. Накрая се получи прекрасен претъпкан сандвич на 2 г клас. Този, съгласиха се всички, щеше да стигне за всеки. Разрязах го на малки филийки и всеки си хапна своя дял. Почувстваха са едно цяло! Беше прекрасно!

Накрая поговорихме за „Кухня за бедни“ – знаят ли какво е това и откдъе са чули.

 

От коментарите в час

„Нямам търпение да започваме! Кога ще ядем?“

„Ние сме едно семейство! Аз не се сърдя, ако трябва да дам на брат ми от моя сандвич. И тук е така.“

„Знаех си, че ще е много интересно!“

„Кухня за бедни и място, където се хранят хората, които нямат пари.“

„За такова място чух по новините веднъж. Мисля, че има в София.“

„Аз бих участвал! Ще правя сандвичи и ще ги давам после на бедните.“

Галерия

Сандвич на класа
Сандвич на класа
Сандвич на класа
Сандвич на класа
Сандвич на класа
Сандвич на класа
Сандвич на класа
Сандвич на класа
Сандвич на класа
Сандвич на класа
Сандвич на класа
Сандвич на класа
Цели на проекта

  • Учениците да усъвършенстват уменията си за разбиране при слушане и прилагане на аналитично мислене;
  • Учениците да усъвършенстват уменията си за работа в екип;
  • Учениците да проявят разбиране към нуждите на хората.
Използвани материали

  • големи франзели;
  • масло;
  • разнообразни зеленчуци, подходящи за сандвичи;
  • сирене и кашкавал;
  • маслини;
  • сварени яйца;
  • нож, дъска за рязане, пластмасови чинии и салфетки;
  • хартия за флипчарт и маркери за пиктограма.
Работа вкъщи

Учениците носят от вкъщи необходимите за сандвич продукти, като предварително е обсъдено и направено разпределение кой какво и в какво количество донася. Родителите са информирани за инициативата и са поканени да се включат в нея като доброволци.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg