Този урок ще даде представа на децата какво представляват основните демократични ценности, защо те са важни за всички хора – малки и големи, и как в контекста на формулирането им ние осъзнаваме значението и важността на това правилата да бъдат спазвани. Учениците ще съпоставят правилата, които са установени у дома и в училище, и ще дискутират въпроса дали и как тези правила отразяват различните ценности. Разпознавайки основните демократични ценности, учениците ще решат дали правилата, които следва да спазват на различните места, ги отчитат, оттам и значението на това да ги спазват. Правила, които са ясно идентифицирани и осмислени защо са такива, каквито са, могат много по-лесно да бъдат спазвани. Продължителност: Две занятия по 40 минути.
Наши гости за втория час по темата за демократичните ценности бяха Ива Лазарова- Изпълнителен директор на Института за развитие на публичната среда и Красимира Величкова-директор на БДФ. Въпреки сложното за децата наименование на институцията, която представлява, Ива грабна вниманието и интереса им с усмивката си, непринуденото си поведение и играта, която им беше подготвила.
Най- напред, тъй като урокът се проведе на 19.02, Ива припомни на децата мечтата на Апостола- чиста и свята република. Изброиха и записаха на дъската кои са според тях важните неща, за да бъде силна и стабилна една република- уважение към мнението на другите, равни права, здравеопазване, образование, грижа за възрастните хора, силна полиция, добра армия, добри отношения със съседните държави, транспорт, добри закони и гаранция за тяхното спазване.
После обсъдиха и изясниха значението на думи като- гласуване, бюлетина, предизборна платформа; сравнихме гласуването преди и след 10 ноември. Голямата част от децата споделиха, че са влизали с родители или баба/ дядо в „тъмната стаичка“ и знаят как протича едно гласуване. Поговориха за това какво значи „да купиш глас“ или „да си дадеш гласа“ и защо това е подсъдно престъпление.
Накрая Ива им предложи да направим „избори“ под формата на ролева игра. Децата решиха това да бъдат избори за президент. Тя ги разпредели в три групи. Всяка една от тях трябваше да избере свой кандидат за президент, да му помогне да си състави предизборната платформа и да дадат име на своята партия. С огромен ентусиазъм децата се захванаха за работа.
След това всеки един от претендентите за президент излезе пред дъската и сподели своята платформа. Настъпи важният момент- децата вече не бяха разделени на групи, а бяха бъдещи гласоподаватели, трябваше да слушат внимателно изказванията на кандидатите и след това да направят своя избор. А той следваше стъпките на истинското гласуване- децата идваха един по един пред комисията /Краси Величкова и Ива/, получаваха своята бюлетина, отиваха в „тъмната стаичка“, където трябваше да залепят стикер с цвета на избраната партия, да пуснат бюлетината в урната и да се подпишат в избирателния списък. Накрая комисията преброи бюлетините. Наложи се балотаж, тъй като две от партиите имаха еднакъв брой гласове.
Играта беше изключително интересна за децата. За да покажа колко емоция вложиха, ще призная, че „победеният кандидат- президент“ накрая се разплака /и обвини другия, че е използвал забавни неща в платформата си, за да развесели децата и така да ги привлече към себе си/. Тук имах възможност да обясня какво е демокрация и демократично гласуване- решаващ е гласът на народа и победеният трябва достойно да го приеме.
В края на часа поговорихме накратко за това какви избори ни предстоят- за депутати в Европейския парламент през май и за кмет през октомври; както и за това защо гласуването е отговорна задача.
Ходила съм с мама да гласувам, но чак сега разбирам колко отговорно е това. Не е просто да пуснеш листчето в кутията.
Понякога е трудно да решиш за кого да гласуваш, а трябва да вземеш това решение, защото после другите избори са чак след няколко години.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X