Описание на проекта
Урок № 1
Насочващи дейности:
Този час предхожда изпълнението на проекта, насочен към общността и други хора извън нея. Учениците от 10 клас правят проучване на потребностите на учениците от училището и установяват, че те имат нужда от кът за отдих и интерактивни занимания, в който освен да релаксират, могат да провеждат и разлчни занимания. Идеята за създаването на такъв кът се приема с въодушевление, както от учениците, така и от учителите. Десетокласниците правят свой проект, които се нарича „Заедно” и по този начин дават възможност за участие на всички желаещи: ученици, учители и родители да се включат в него. Поставена е времева рамка за осъществяването на идеята.
- Преди учениците да започнат конкретна работа по проекта, отделиха време, за да обсъдят с техните учители и съученици следните насочващи въпроси:
- Защо е важно това, което ще правим?
- Какви са целите ни?
- Как ще покажем на другите, че нашият проект има значение за общността и че ние сме ангажирани с резултатите от него?
- Как да сме сигурни дали успешно сме планирали стъпките?
- Учителите са на разположение, за да помагат и насочват, без да дават указания или да решават проблемите вместо учениците. Задават се параметрите за времето и мястото, помага се при обсъждането на решения на възникващи проблеми, поставят се акценти за изготвяне на презентация, с която учениците да представят своята идея пред родителите и училищното настоятелство и се оказва морална подкрепа, когато и ако е нужно.
- В края на урока се раздава Приложение 1: Формуляри за обратна връзка
- Учениците работят по проекта си в допълнително планирано за това извън учебно време.
Тъй като реализацията на проекта е трудна и изисква повече време, учениците се ангажират да работят с плаващо работно време до окончателната реализация на идеята.
Урок №2
- Учениците изготвят мултимедийна презентация, с която представят пред родители, учители и представители на Училищното настоятелство своят проект „Заедно”, който е в полза на училищната общност.
- Учениците изработват покани за гостите.
- Подготовка на пространството за представянето на проекта.
- Подреждане на изложба от макети, които визуализират идеята.
- Представяне на презентацията и дискусия свързана с работата и ангажиментите по проекта.
- Всички участници в срещата попълват анкета и отразяват своето мнение.
- Учениците анализират информацията от анкетата.
Урок №3
- Учениците от 10 клас участваха с проекта си „Заедно” в конкурс „ Какво ще направя с 300 лева за моето училище” организаран от нашите партьори Аурубис България.
- Условието за участието беше изготвяне на видео, в което ученицете да представят идеята си. За целта учениците бяха разпределени по екипи с определени роли от изготвяне на сценария до крайния продукт: запис на видеоклип.
- За да бъдат сигурни в значимостта на проекта учениците презентираха идеята си първо пред училищната общност.
- Бяха подготвени анкети в който всеки можеше свободно да изрази своето мнение и да даде препоръки.
- Екипа създал анкетите анализира информацията и я представи в подходящ вид на екипа създал видеото, за да включи постъпилите нови предложения.
- Финалния видеоклип, бе изпратен за участие в конкурса и за наше щастие бе класиран на първо място.
- В информационния център на Аурубис България на церемония свързана със закриване на фото изложбата Фотоконкурс ”Благотворителността през обектива” участваха учениците от 10 клас и получиха плакета за номинацията от конкурса връчена от Гергана Висариева – мениджър технически обучения в Аурубис България в присъствието на г-жа Теодора Бакърджиева – мениджър „Проучвания и проекти” към Български Дарителски форум.
Урок №4
В подкрепа на проект „Заедно” се отзоваха родители доброволци, ученици, учители и представители от бизнеса. Те предоставиха своите услуги, време и материали за осъществяване на идеята.
- Първата подкрепа, която получихме беше от тухларски цех в село Мирково, където работят родители на наши ученици. Запленени от идеята те разказали за желанието на учениците да направят кът за отдих в училището, където учат. За целта те ни предоставиха евро палети за изработването на пейки, маси и етажерки за книги
- Учениците сами организираха превоза, за доставката на палетите от с. Мирково до училището ни в Златица, което се намира на разстояние от 15 километра.
- Ученици от 10 и 11 класове разтовариха дървения материал и го подредиха на определеното за работа място.
- Екип дизайнери след дълго проучване избраха ергономични и практични модели за мебелите.
- Родители доброволци с дърводелски умения и заредени с много желание организираха изработването на мебелите с помощта на много ученици доброволци.
- Екипа ангажирал се с боядисването и декорацията обсъди и избра подхощи цветове за мебелите и възглавници за аранжиране.
- Родители предложиха да участват в закупуването на подходящи възглавници за пейките.
- С общи усилия идеята беше превърната в реалност.
Урок №5
- Раздава се Приложение 2: Въпроси за рефлексия. Учениците сядат в новия кът и обсъждат следните въпроси:
- Какво научих за себе си благодарение на този проект?
- Какво научих за това да работиш с други хора?
- Какво научих за своята общност и за връзката ти с нея?
- Какво се получи добре?
- Какво не се получи толкова добре?
- Как допринесе проектът за подобряване на здравето на общността?
- Как ще използваш това, което научи от опита по изпълнението на проекта?
- Какво те изненада най-много по отношение на тебе, другите или общността?
- Бе организиран финал, на който участваха родители и партньори и те споделиха радостта от участието в проекта.
- Учениците показаха презентация със стъпките от дейностите по проекта.
- Бяха изработени благодарствени грамоти и връчени на всички участниците, които са дарили време, пари или предмети, в това число местни организации, фирми, учители и директори.
Речник
- застъпвам се: говоря или пиша в полза на; подкрепям с аргументи;
- потребности на общността: условия, които са от съществено значение за подобряване на статуса и живота в /на общността;
- общественополезна дейност: дейност, осъществена от отделни лица или групи в полза на общността;
- разсъждение/рефлексия: поглед назад към преживяното, оценка и прилагане на наученото към действия в бъдеще;
- екипна работа: работа в условия на сътрудничество, извършвана от екип.