Тази тема се яви като своеобразно продължение на предишната-за толерантността. Затова и лекторът ни беше същият - Мартин Сракмаджиев.Колко тънка се оказа границата между толерантност и агресия и колко малко се оказа, че е нужно, за да я прекрачим. В този урок се заложи повече на практицизма, т. е. на игровите ситуации в които децата се включиха със сериозен ентусиазъм. Ценното беше, че игрите, които смело мога да нарека терапевтични се харесаха, защото поставяха малкото дете в ролята на възрастен, който се сборва с чувства като: раздразнение, ярост, гняв и подобни. Друга част от практическото занимание беше изиграването чрез жестове и мимики на състояния на гневност. Важното беше не само да успеят да ги изиграят, но и да ги разпознаят у другите. Понякога точно невербалните сигнали са първи и ако имаме познанието да ги разчетем, можем да сме полезни и да предотвратим последващи случки. Така урокът започна, а всъщност продължи...
Отново се върнахме на разделителната линия върху чиновете, която въображаемо бяхме начертали в предишния час. Този път обаче я възприемахме по различен начин. Граница, която се възприема като указваща територия. В този урок преминаването на тази граница се възприемаше като посегателство, като нахлуване, които водят след себе си друг вид емоция, противоположна на толерантността.
В училище много често сме свидетели на ситуации на агресивно поведение, произтичащи именно от такова преминаване на въображаеми граници. Говори се много, но всъщност е нужно да се провеждат подобни на тази, която Мартин ни показа – терапевтични игри, симулации и т.н. На нито един учител няма да е трудно да има малко музика с релакс ефект и няколко подходящи игри, за да може да е адекватен в подобни ситуации, които въобще не са рядкост. За няколко минути, ако класът затвори очи и мислено излее гнева си на този, който го е провокирал, когато отвори очи ще е много по-добре. Защото за мен лично е по-добре да си излееш яда, макар и наум върху този, който го е провокирал у теб, отколкото да броиш овце, или до десет или подобни малодушни прийоми.
В този час имахме реални разигравания на възможни ситуации и беше много добре, получи се, продължаваме…
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X