„Гневът е лош съветник.“- гласи народната мъдрост и ако знаем как да го управляваме и преодоляваме, голяма част от проявите на агресия в училище не биха съществували.
„Гневът е лош съветник.“- гласи народната мъдрост и ако знаем как да го управляваме и преодоляваме, голяма част от проявите на агресия в училище не биха съществували.
Написах в средата на дъската думата „чувства“ и помолих учениците да изброят какви чувства познават и най- често изпитват. Така на дъската се появиха- радост, тъга, любов, безопасност, сигурност, умиротвореност /обясниха ми го с доброта/, страх, нервност, ярост, завист, ревност, болка, омраза, гняв, нетърпимост.
След това поставихме знак „+“ при положителните емоции и „-„ при отрицателните.
Обясних на децата, че всички това са нормални човешки чувства, които хората изпитват в ежедневието си; някои по- често, други по- рядко; зависи от хората и ситуациите, в които се намират.
След това ги попитах случвало ли им се е да се приберат вкъщи и родителите да им се карат и да им викат без причина, просто защото са се прибрали нервни от работа. Колективният отговор беше „да“. Попитах ги как те се чувстват и реагират. Казаха, че и те се изнервят, и когато родителите им викат, и те отговарят със същото.
Тогава ги попитах каква е ситуацията, когато мама и татко са спокойни, гледат заедно телевизия, играят игри или просто си говорят. Казаха, че и те се чувстват така- щастливи, спокойни, весели, добри… Тогава си дадохме сметка, че каквато емоция ти изразяваш, такава се предава и към другите хора. И ако искаме да няма негативни емоции, трябва да се научим да ги стопираме, да не ги предаваме нататък.
И тъй като един от най- честите ни проблеми в училище е именно гневът /яд, ярост/, обмислихме техники за преодоляване и стопиране на това чувство:
Решихме, че ще напечатим тези идеи на листчета, които ще закачим на табло и така ще оформим своеобразен „кът за успокоение“ в класната стая.
След това направихме ролева игра, при която двойка деца трябваше да изиграят сцена, в която агресивен ученик напада вербално или физически другия, а той трябва да реагира, като използва една от гореописаните техники.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X