Правилата на играта

Клас: 8, 9, 10, 11, 12

Учениците научават или си припомнят понятията „договор“ и „обществен договор“ и обсъждат важната роля, които изпълняват правилата в насърчаването на общото благо. Учениците правят сравнения между обществен договор и участието в игри (очаквания, правила, доверие и взаимоотношения). Продължителност: 3 занятия по 40 минути.

Учител работил по този проект: Томислав
Описание на проекта

Учениците от 8ми клас успяха с лекота да обвържат договорните отношения с правилата на играта (и живота).

  1. Урокът започнахме с въпрос дали всяка игра има правила и каква роля имат те. При лекото затруднение в началото, подадох пример с футбола и ролята на съдиите. Тогава разбирането придоби друго измерение и потръгна „играта на часа“.  Поставих ги в ситуация да определят какви санкции биха приложили, ако аз нарушавам тяхната игра. Отговорът им бе: „Ако, господине, Вие нарушите играта ни, трябва на всички да напишете шестици!“ Понеже бе изказано като обещание и закана за сключване на договор, се съгласих. (Интересно е, че санкциите, които искат да наложат на нарушителя не са насочени към уронване достойнството на извършителя, но задоволяване желание на правораздавалетя)
  2. Продължихме с аналогията между игра и учебен час, където децата лесно установиха, че правилата са правила именно за да се спазват и че санкциите са тези, които държат учебния час и всяка игра в норма и удоволствие.
  3. Разделихме се групово, като основното условие бе: всяка група има флипчарт (в моя случай – бяла дъска в малък мащаб), маркери и задача да изпишат две правила на играта „Живот“, като честно си признавам, че по-скоро предполагах, че резултатите биха били в посока правила, санкции, нарушения, престъпления. Бях изненадан – снимките от урока са доказателство.
  4. Учениците завършиха с приложението към урока, което прожектирно на дъската бе анализирано и подредено (кои дейности са за благото на всички и кои – не са.)
  5. Еуфорията бе сдържана, но настояваха да участват във всяка една дейност. Чудно впечатление ми направи готовността да се самокоригират и да дават по-доброто от себе си. Не се наложи да давам допълнителни указания – в груповата работа нямаха никакви въпроси към мен освен, че искаха повече маркери за всеки един.
От коментарите в час

„Всяка игра има правила, защото иначе няма да е ясна“

„Играта и животът са почти едно и също“

„Бих изгонил някой, който не спазва правилата на моята игра“

„В договорите на футболистите пише кога да тренира и какви пари ще получава. Също и какво следва, ако не дойде на тренировка“

Галерия

Правилата на играта
Правилата на играта
Правилата на играта
Правилата на играта
Правилата на играта
Правилата на играта
Правилата на играта
Цели на проекта

  • Да се научат да разпознават необходимостта от правила и регламенти както в игрите, така и в живота;
  • Да развият умения да идентифицират характеристиките, които подлежат на обществени договори;
  • Да развият учения да идентифицират начините за насърчаване на дарителството и общото благо, като знаят как да сключват обществени договори.
Използвани материали

  • Екземпляр за всяка група от трима ученици: „Предложения за обществен договор“
Работа вкъщи

Помолете учениците преди началото на урока да попитат у дома какви договори са сключвали възрастните от семейството им и какви са били някои от очакванията, свързани с договорите. Нека учениците обсъдят със семействата си някои от „правилата“, писаните и неписаните, които са част от „обществения договор“ на семейството. Да се обсъди по какъв начин и защо тези „правила“ са приети. Да се обсъди дали тези „правила“ могат да се променят с времето. Защо и защо не? Помолете учениците да дойдат с това знание за часа.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg