Даваме своя принос

Клас: 9

Учениците ще определят кои са техните лични причини да даряват, ще направят преглед на особеностите и нуждите на общността, ще наберат средства за благотворителен проект и ще създадат комисия за безвъзмездно отпускане на средства, която ще определи получателите на сумите за подпомагане.

Учител работил по този проект: Венета Максимова
Описание на проекта

Участие в Деня на християнското семейство и младеж „Да нахраним с обич, вяра, топлина“

Продължителност – 4 занятия

В седмицата преди първото занятие възложих на учениците задачата да се запознаят с платформата Time Heroes и да запишат поне три причини, които биха ги мотивирали да станат доброволци в някаква кауза.

По време на първото занятие обсъдихме името на платформата и учениците разказваха свои опитности от участието си в различни благотворителни каузи. Чрез беседа се опитахме да определим какви са основателните причини човек да бъде доброволец. Най-често беше споделяно мнението, че така си полезен на другите и ставаш по-добър човек. Запознах ги с  „Десетте най-често срещани причини за доброволчество сред подрастващите“  (Приложение 1). Учениците признаха, че някои от твърденията са нови за тях, а върху други просто не са се замисляли досега. Добавиха твърденията към трити причини, които бяха формулирали вкъщи самостоятелно. Представих им информацията за идеите на американските тийнейджъри от 90-те години на ХХ в за филантропията и обсъдихме кои от тях са актуални и днес за нас. В края на часа им поставих задача за следващото занятие да помислят в каква кауза биха участвали като доброволци и да в каква степен се чувстват готови сами да организират такава акция.

При следващото занимание учениците предложиха да участват в различни каузи – от популяризираните по телевизията акции като Българската Коледа, Да изчистим България, събиране на капачки…Идеите бяха много и разнопосочни. Запознах ги с предстоящите в училището акции и те ентусиазирано пожелаха да се включат във всички. В крайна сметка се наложи становището първо да се концентрират върху най-близкото предстоящо събитие – Деня на християнското семейство и младеж.

Класът единодушно реши да се включи с месене на хляб, с който да бъде направена изложба и да бъдат „нахранени всички ученици и учители“. Всички се съгласиха, че е важно да съберат пари, с които да купят продукти, а момичетата лично да направят хляб и сладкиши. Едно от момчетата – Даниел, също пожела да омеси хляб. Разделиха се в групи, които да работят заедно. Част от учениците трябваше да купят и занесат продуктите, друга част решиха да изработят информационен постер, а трета да приготвят хляб и сладкиши.

На 21.11.2018г учениците донесоха приготвените от тях неща и заедно със 7а клас подредиха вкусната изложба във фоайето на училището. Тяхната идея беше всички ученици не просто да хапнат от хляба, а да се почувстват част от едно голямо семейство – училището.

Събитието се състоя между двете смени на учениците. Едните бяха изпратени с почерпка, а другите посрещнати с хляб и сол, сладкиши и обич. Последваха много благодарности и снимки.  Таня-Мари предложи да напише статия, в която да популяризира акцията.

Голямото междучасие статията беше написана и публикувана във VRATZADNES  и ZOVNEWS.COM.

Учениците бяха горди с направеното от тях и започнаха да споделят идеи за участието си в Коледния благотворителен базар и концерт.

 

Статия на Таня-Мари

 

Училището – нашето голямо семейство и втори дом

 

 

 

21-ви ноември – Денят на християнското семейство и младеж. Това е един от значимите дни в живота на всеки  християнин. Празникът, на който цялото семейство се събира около трапезата. Традиционно ястие е питката. Тя е замесена с много любов и хубави мисли.

Ние, учениците от СУ „Иван Вазов“, усетихме вълшебството на празника благодарение на момичетата от клубовете към Националната програма “Научи се да даряваш“ и във втория ни дом – училището.

Тъй като празникът съвпадна със седмицата на професионалното образование в нашето училище, с ентусиазъм се включиха и учениците от професионалните паралелки, като разнообразиха трапезата с приготвени от тях ястия

. На 21-ви във фоайето на първия етаж бе поставена пищна маса с вкусни питки, направени от младите девойки. Върху тях имаше огромен надпис ”Училището – нашето голямо семейство”.

И така всички учители и ученици си взеха от питките за здраве. Идеята на това мероприятие не беше да разберем дали момичетата могат да готвят или пък да похапнем  вкусна питка, а да посрещнем празника заедно като едно голямо семейство, каквото трябва да сме.

Може да не сме направили най-дългия хляб, но е хлябът, замесен с любов и грижа за другите, с желанието да бъдем заедно, да бъдем общност.

Таня-Мари

От коментарите в час

„Какво като съм момче, мога да меся по-хубаво от вас. Да не би момчетата да са по-малко доброволци?“

„Доброволец си не само като събираш пари, може да участваш с идеи и труд“

„Не бях се замисляла, че като помагам на другите, аз също печеля.“

„Да напиша статия. Така може да се вдъхновят и други ученици в други училища.“

„Няма значение САЩ ли е, Пакистан ли е, или Вършец – все са нужни доброволци“

Галерия

Цели на проекта

  • Придобият разбиране за лична мотивация за даряване и описват причините, поради които младежите полагат доброволен труд
  • Анализират приноса към общността и държавата на благотворителността, извършвана от подрастващите
  • Се научат да определят нуждите в общността и да използват предварително събрана информация, свързана с „човешкия фактор“ в мястото, където е тяхната общност
Използвани материали

  • „Десетте най-често срещани причини за доброволчество сред подрастващите“ (Приложение 1), материал за подготовка на учителя;
  • „Профил на американските тийнейджъри“ (Приложение 2), материал за подготовка на учителя;
  • Приложение 3 „Как се провежда делова среща“.
Работа вкъщи

В края на предходния час, който имате с учениците, им възложете за домашно да разгледат страницата на платформата TimeHeroes (Тайм Хироус) и да си запишат на лист какво би ги мотивирало да се включат в една от тези каузи и защо. https://timeheroes.org/

Добре е да имате предварителен разговор с директора на училището и да получите от него разрешение за предстоящите по този урок дейности.

© Всички права запазени 2025 @ Learningtogive.bg