Новини

Как да си направим градина

Как да си направим градина

Михаела Николова, класен ръководител 2-ри клас

120 ОУ „Г. С. Раковски“, София

Нашият клас е с профил „Околен свят“, което означава, че учениците изучават допълнително 1 час в седмицата именно това. Доста често в часовете ни се случват интересни дискусии и чудесни предложения за проекти, които учителят насърчава и се опитва да организира, така че да стимулира детската креативност и идеи. Пример за проведени занимания извън училище, интересни часове извън урочната система, работа в група и осъществяване на проекти са следните теми: демонстрации за деня на водата с посещение на музей „Земята и хората“, урок, посветен на подкрепа на хората със Синдром на Даун, презентации за Васил Левски, проекти за 3-ти март, отглеждане на морски свинчета, проекти за възпитаване в емпатия „Бурканче с обич“, проект „Ловци на природа“ в парка , проект за Народните будители, начални стъпки в градинарството и кулинарията и много други.

Още миналата година учениците според учебното разпределение засяха семена на чушки и домати в саксии. Отгледаха ги до разсад, а след което ги подариха на майките и бабите си за 8-ми март и отгледаха големи растения. Изпратиха снимки на растенията, които са пораснали по-високи от самите деца, а някои пратиха снимки и на продукцията. Тази дейност много им хареса и те се справиха чудесно с нея.

Тази учебна година имаме много заложени теми, като „Растенията около нас“, „Аз и природата“, „Опазвам природата“ и др., в които децата насочиха дискусиите към опита и преживяванията от предишната година. В тези разговори се появи идеята на учениците да си направим градинка в училище, в която да засаждаме отгледани от нас зеленчуци, билки и подправки.

В търсене на разрешение от ръководството да използваме площи в заградената част от двора на училището, търсене на инструменти, организиране на екипи и подготовка на допълнителния ден, свързан с изграждането на зеленчукова и билкова градинка, се натъкнахме на няколко проблема, свързани с неподходящия терен за отглеждане на зеленчуци. В огражденията, където се отглеждат цветя, храсти и дръвчета, има много голяма коренова система и много трудно се прекопава. Това са проблеми, които биха могли да откажат малките ученици от идеята, освен ако учителят не им предложи готово решение. Това обаче не се случи. Проведох разговор с децата, те представиха отново идеята и аз ги насърчих да потърсят решение.

Часовете, които имаме по програмата „Научи се да даряваш,“ предоставиха на малките второкласници един по-различен начин на мислене, когато става въпрос за проблеми, нужди и откриване на решения, защото те самите вече се бяха сблъсквали с теми, в които наблюдаваха и анализираха разнообразни проблеми и различни начини за справяне с тях. Със сигурност работата по програмата е разширила техния житейски опит и обогатила общата им култура. В конкретния час учениците не само че не се отказаха от идеята си, но и бяха провокирани да мислят върху нея и проблема, така че да намерят решение. Учениците активно взимаха участие и надграждаха идеите си. И без да осъзнават, всъщност мислеха и работеха в екип.

Докато мислеха, коментираха, даваха идеи, споделяха мнения и обсъждаха проблема, записвах ключови думи от чутото на дъската и ги оформях в мисловна карта без да добавям и променям казаното от децата.

Така те достигнаха сами до няколко идеи за разрешаване на проблема, които са базирани на техния житейски и практически опит, който е насърчаван досега вкъщи и развиван активно в училище. Дадоха няколко идеи са справяне с проблема: Откриване на друг терен в двора на училището; Откриване на друг терен извън училище; Засаждане на растения в саксии; Засаждане на растения в „някакви по-специални лехи“. Обсъдиха се плюсовете и минусите на всяко предложение, като учителят разясни на децата, че наистина съществуват „по-специални лехи“, които са наречени повдигнати лехи и в днешно време много хора изграждат такива в дворовете си, за да е по-лесна обработката им и да изглежда красиво в двора. Разгледаха примери от интернет и решиха, че това наистина би им помогнало да осъществят идеята си. Последваха коментари за това какво е необходимо, за да се направят такива лехи.

В края на часа, след като свързах  предложенията за това как да направят повдигнати лехи, как да съберат средства и това кореспондира ли с крайната идея, учениците нагледно в мисловната карта видяха резултата от труда си. Ако всички тези стъпки бъдат изпълнени, то тяхната идея за зеленчукова и билкова градинка ще бъде осъществена. Децата си дадоха ясна сметка, че зад всичко тоя стоят техни идеи и бяха изключително горди от себе си.

След представяне на идеите си учениците получиха подкрепа и финансиране от ръководството на училището, от родители, от училищното настоятелство. Класът се раздели на два екипа, които работеха заедно и се допълваха. Екип „Презентация“ , отговорен за представянето пред хората и екип „Реклама“, отговорен за рекламни материали, покани и други.

Последната ни дейност беше свързана с изграждането на идеи как да изглежда градинката е час по рисуване.

В дългосрочен план предстои изграждане на лехите наесен, още интересни и интерактивни уроци по темата в различни часове и засаждане на градинката догодина.

 

 

 

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg