Новини

Опознай другия

Опознай другия

Лилия Рачева, Казанлък

„Обичаш ли да четеш? Как се чувстваш при обида? Обичаш ли себе си? Какъв искаш да станеш като пораснеш? …

Очаквани и неочаквани въпроси зададоха един на друг второкласниците от ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в Казанлък. Фокусът на урока беше сътрудничеството, партньорството, екипността и смисълът от тях, особено когато са насочени към създаване на нещо за другите.

Едновременно с това урокът даде възможност на учениците да се опознаят още по-добре. Разговорът по темата ми разкри, че те вече са усвоили идеята за сътрудничество, но не познават тази дума (беше нова за тях). От работата по други проекти, където силно е застъпена работа в екип, децата знаят, че е важно да познават добре членовете на екипите, в които попадат, за да могат да си сътрудничат пълноценно.

С голям ентусиазъм се заеха с измисляне на въпроси за опознаване на партньорите. Разделих ги на групи и всяка група трябваше да измисли такива въпроси, които ще разкрият нещо за този, към когото са отправени.  

След като всички приключиха, записах въпросите на дъската. Децата много си ги харесаха и нямаха търпение да ги зададат. Групирах ги на случаен принцип по двойки и „проучването“ за другия започна. Когато се убедих, че всички са готови, започна представянето на партньора. Понеже децата са малки и работят  по-бавно, промених начина на представяне – аз задавах въпроса, а посоченото дете разказваше за своето другарче. Бяха запомнили всички детайли и се получиха  интересни и емоционални представяния. „Публиката“ слушаше с голям интерес  и всички презентатори получиха бурни аплодисменти.

Децата научиха нови, интересни и неочаквани аспекти за своите съученици – изненадващо се оказа, че някои от децата не обичат да четат, но имат много други хобита. Друг, по-мълчалив младеж беше „разкрит“ като добър разказвач, независимо, че не приказва много, трети – че иска да стане ветеринар и за първи път го споделя, четвърти – лекар. Станаха ясни и любими влогъри и блогъри на децата.

В крайна сметка се оказа, че с новите знания за характера и интересите на другия по-добре ще работят в екип, когато им се наложи. Дадоха си сметка, че опознавайки другите ще могат и самите те да се чувстват по-уверени при общи дейности, а и ще могат да предложат адекватна помощ, ако се налага.

Като финал на урока и демонстрация на работа в екип децата изработиха  пачуърк от хартия. Получи се интересно „произведение на изкуството“.  Подарихме го на децата от ДГ „Пчелица“, която е в близост до училището и пачуъркът зае своето място.

Урокът предизвика много емоции и децата работиха с голямо желание.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg