Добри практики

Къщички за птици

Обединено училище „Пейо Крачолов Яворов“

с. Стефаново, обл. Добрич

Цвета Стоянова, учител

Как се грижим за животните. А как те ни помагат? Какво прави кучето-водач за незрящите хора? И как да направим къщичка за птици?

Третокласниците от с. Стефаново, Добричко научиха всичко това само в 4 часа от програмата и дори успяха да сглобят и сложат къщички на дърветата.

Поставих въпросите: „Възможно да съществува света без животните?; Важно ли е за хората съществуването на животните?“. Дадохме различни примери за значението на животните.

С внимание и интерес учениците изгледаха клип за Фондация „Очи на четири лапи“ и кучетата – водачи, който много ги впечатли и предизвика доста вълнение сред тях. Така започнахме разговор за Фондация „Очи на четири лапи“ и училището за кучета-водачи на незрящи хора. Децата затвориха за кратко своите очи и разсъждаваха дали биха могли да се справят с ежедневните дейности, ако не възприемат околната действителност с очите си. Не бяха се замисляли за значението на кучетата-водачи. Осъзнаха, че благодарение на тях, незрящите хора могат да се движат извън дома си свободно и да извършват ежедневни дейности. Говорихме и за специалните умения на  кучетата-асистенти, които помагат на хората с физически увреждания, като им асистират при отваряне и затваряне на врати, при подаване на вещи и други дейности. Особено им беше интересно да разберат, че дори е възможно кучетата да пазаруват вместо стопаните си.

Обсъдихме и други случаи, при които кучетата помагат на хората – откриване на затрупани от лавини или срутени сгради. Учениците дадоха пример и когато кучетата са в помощ на полицията при откриване на следи. Говорихме и за някои птици, които се хранят с вредители по растенията, за значението на пчелите и много други примери.

Децата осъзнаха, че хората, животните и растенията са неизменно свързани и са неделима част от живата природа.

Обсъдихме и наличието на Общински приют за безстопанствени животни в гр. Добрич, откъдето може да се осинови куче и да му се предостави дом, грижа и обич.

Децата споделиха и как се грижат за своите домашни любимци – хранене, обезпаразитяване, ваксиниране, разходки и игри.

През следващите часове имахме практически занимания, благодарение на дарението от г-н Атанас Спиридонов, който ни осигури материали за направа на къщички за птици. Всички части предварително бяха нарязани по шаблон. В единия от часовете учениците с голям интерес се включиха в сглобяването на къщичките с помощта на винтоверт. Всяко дете успя да вземе този инструмент в ръка и да сглоби част от къщичката. Изключително бяха внимателни и изпълнителни по време на процеса. Децата получиха помощ при работата с винтоверта от огняря на училището.

Следващият час децата боядисваха къщичките с големи четки и боя. Изключително се стараеха в изпълнение на своята задача. Всички с нетърпение очакваха да се освободят четките и да дойте техният ред.

Последният час от тази тема децата декорираха вече боядисаните и изсъхнали къщички за птици с помощта на спрей-боите, които получиха като подарък от „Български дарителски форум“. Използвахме шаблони, които предварително бяха изрязани. Всички проявиха творческо  въображение в украсяването на къщичките за птици.

Най-интересното и самата кулминация по темата беше поставянето на къщичките за птици на дърветата, което реализирахме в един от часовете за отдих. За тази цел отново ни помогна огнярят на училището. Децата казаха, че с интерес ще наблюдават кога ще се настани някоя птички в новия си дом.

 

От коментарите в час:

Есил: „Не съм предполагала колко са важни кучетата за незрящите хора!“

Амед: „Много е хубаво да бъдеш майстор и да работиш с инструменти!“

Елвин: „На мен най-много ми хареса да боядисвам с четка!“

Галена: „Ние направихме голяма добрина за птиците.“

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg