Аз дарявам

Клас: 1

Този урок въвежда или затвърждава определението за филантропия. На децата се дава възможност да видят, че филантропията е нещо, на което те са способни. Играта за изграждане на спомени стимулира децата да изберат различни начини да бъдат филантропи. Учениците се насърчават да направят съзнателно усилие, за да внесат подобрения в тяхната общност. Темата беше проведена в три занятия.

Учител работил по този проект: Михаела Николова
Описание на проекта

Учебната година започна с пълна сила и аз нямах търпение след урока за правилата и загатването за „Научи се да даряваш“ да коментираме темата за доброволчеството подробно.

Още в първия час на класа бях написала на дъската една малка думичка ДАР. В първи клас играехме такава игра, че всяка малка думичка понякога се разболява и отива на доктор, където и правят операция. Лекарят обаче обърква нещо и накрая думата се връща различна – променена, с друг смисъл. Накарах ги те да бъдат доктори, но без да махат от думата, а само да слагат, за да се получат други думи. Целта ми беше да стигнат до думи, свързани с програмата и успях.

Така след като успяхме да поставим думата дарител на дъската, аз им казах още няколко нови думи – доброволец, доброволчество, филантроп. Това са будни деца с интелигентни, мислещи за обществото родители – тези думи не са им далечни. Въпреки това определихме значението на всяка една от думичките.

Първият час беше от тези часове, в които много си говорим, защото всеки има какво да каже и времето минава бързо. Говорихме за това в какви инициативи са участвали с родителите си, с мен, с други госпожи от детската градина. По какъв начин са помагали и защо са го направили. Обсъдихме и какво могат да дарят от себе си – пари, умения или време. Участвали са в благотворително почистване, даряване на парични средства, хартия, дрехи и пластмасови капачки. (1)

Вторият час беше основно съсредоточен върху видовете инициативи, как да разпознаваме и подбираме инициативата, в която искаме да се включим и откъде откриваме информация за тях. Още от миналата година учениците ми бяха много впечатлени от урока за разделно събиране по околен свят. Казах им за събирането на капачки за рециклиране и тогава с госпожата по занималня бяха събрали доста капачки, които един родител занесе на кампания за събиране на капачки в София.

Тази година отново се съобщиха пунктовете за събиране на капачки за рециклиране с благотворителна дейности. Четвъртокласниците в училището ни, които също са част от „Научи се да даряваш“ направиха призив към всички да съберем, колкото се може повече. Децата бяха впечатлени от молбата на каките и батковците и веднага започнаха да заделят капачки и дори да носят от вкъщи. Така разбрах, че едно от семействата активно се занимава с такава дейност и дори вече са събрали голямо количество капачки, които ще дарят от името на класа. Ние се включихме в инициативата, а един ученик от класа ни дори отиде на мястото на предаване на капачките и се върна с впечатления, които да разкаже на приятелите си в клас.(2)

Реших, че ще поканя майката, за да може да мотивира децата, да им разкаже защо събира капачки. Да не бъде безцелно участието ни в тази инициатива. Да им обясним по-подробно за тази кампания и учениците да бъдат добре информирани, за да може занапред да се включват в тази инициатива.

Майката на Деа – Гери дойде с голямо желание и подготовка. През този час тя разказа как е научила за кампанията с капачките, обясни на децата защо точно капачки и кои капачки се събират и рециклират. Разговаряхме за разделното събиране на боклук подробно и рециклирането на пластмаса като цяло. Беше донесла материали от Екопак – брошури за кофите за разделно събиране за боклук и книжка – приказка по темата. Интересно, забавно и много любознателно премина времето с Гери. Накрая беше донесла сок за почерпка, но децата трябваше да съберат пластмасовите чаши и бутилки и да ги изхвърлят в правилната кофа, за да бъдат рециклирани.

Гери си замина усмихната, защото играхме играта с добрите думи и вместо благодарност децата казах по една добра дума за нея, а ние останахме да работим. Имахме доста работа, защото бях замислила една активност – дневник на доброволеца.

В третия час създадохме този дневник, като бях изискала от децата да си носят специални тетрадки с бели листа. Аз бях подготвила материалите. Исках всяко дете да има нещо за себе си, да вложи усилия, да има къде да отбелязва инициативите, в които се включва и си даде сметка какво точно означава да даряваш. Мисля, че се получи страхотно! Така ние станахме част от дарителството, като супергероите на 120 Основно училище.

 

От коментарите в час

  1. „Аз се научих да пускам пералнята. Мога да помагам с прането на някоя баба в квартала.“ – Сами; „Аз участвах в почистването на България за един ден.“ – Божан; „Аз тичах с татко в благотворителен маратон.“ – Кари К.; „Аз съм изпращала смс-и за деца в нужда.“; „Ние се местим и с мама решихме да дадем някои играчки на деца без семейства.“ – Иван.
  2. „Отидох на стадион „Васил Левски“ с брат ми и госпожата му в събота. Имаше много хора донесли капачки. Ние предадохме от двата класа 50 кг. капачки. Получихме грамота. Парите, които ще се спечелят са за закупуване на кувьози за бебета. Хората там бяха щастливи, защото знаеха, че помагат.“ – Дани.
Галерия

Аз дарявам
Аз дарявам
Аз дарявам
Аз дарявам
Аз дарявам
Аз дарявам
Аз дарявам
Цели на проекта

  • Да се научат да дефинират филантропията като даряване и споделяне на време, умения и средства в полза на хората.
  • Да се научат да формулират и избират дарителски инициативи, които действително могат да извършат.
  • Да се научат да правят разлика между понятията за дарение на време, умения и средства.
Използвани материали

  • хартия
  • моливи
  • пастели
  • маркери
  • тетардка
Библиография

  • https://www.ecopack.bg/kids/

© Всички права запазени 2022 @ Learningtogive.bg