Да направим проект в полза на общността

Клас: 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Учениците ще преминат през процеса на идентифициране на потребностите на общността и вземане на решения въз основа на неотложността на потребностите. Учениците ще преминат през процеса на планиране, ще разработят и изпълнят собствени проекти в полза на общността. Ще направят оценка на разработения проект с помощта на таблица за оценяване и дискусия на проектите. Продължителност: 4 - 5 занятия по 40 мин.

Учител работил по този проект: Диана Минева
Описание на проекта

Настъпи и времето за поредицата от пет часа, посветени на реализирането на проект в полза на общността. Първият урок стартира с един важен въпрос към класа, зададен от мен: „Могат ли младите хора да внесат промяна в общността?“. Разбира се, първо си изяснихме какво е значението на думичката „общност“, обясних им, че това е наличие на единство, на свързаност, като им дадох пример с ученическата общност. Учениците започнаха плахо и несигурно да изказват мнения, докато накрая всички бяха единодушни, че могат да променят живота на членове на своята общност, както и да бъдат в полза и на други общности. Помолих ги да съставят списък на местните потребности (Приложение № 1). Разделени на три групи, те избраха по една потребност, която да се разгледа. Първата група предложиха да се направи пролетно почистване на училищния двор, втората – да се оформи цветна градинка между училището и жилищната сграда срещу него. Третата група представи жизненоважна проектна идея – да се подпомогне ученик от Подготвителната група на училището. Семейството на детето е претърпяло пожар в жилището си. Всяка група разработи планове за действие, свързано с ангажиране и поемане на инициатива за посрещане на идентифицираната потребност (Приложение № 2). Учениците представиха плановете си за одобрение пред целия клас. Обсъди се всеки план, но след като се сподели новината за пострадалото семейство, всички бяха категорични, че нашият проект ще е в помощ на пострадалия ученик.
Така спонтанно се стигна и до името на нашия проект – „Подай ръка“. След това им помогнах да идентифицират своите възможности – биха ли могли или не да се включат при положение, че разполагат с пари и време. Обясних им, че в името на тази кауза всеки един от тях може да помогне с каквито средства разполага, който няма тази възможност – може да отдели време за събирането им. Не само, че всички бяха съпричастни и заявиха, че ще се включат с най-голям ентусиазъм, но и имаше такива – като Дани, Руми, Денис, Краси, които решиха да дарят и по-големи суми. Точно същите ученици предложиха да обявим пред цялото училище нашата доброволческа инициатива. През следващите три учебни часа класът осъществи своята дарителска акция, като беше избран отговорник – Дани, която събираше средствата от всички в класа. Заедно с нея и още няколко ученици, ние посетихме нашето ръководство с молба да се включат и учители. Така нашият проект „Подай ръка“ се превърна в общоучилищна инициатива. Вече си имаме и съмишленици. В последния четвърти час, подчинен на проекта в полза на общността, учениците обмисляха много какво да направят със събраните средства и решиха да се закупят дрешки, обувки и ученически пособия за първи клас на пострадалия малчуган, който наесен ще е първокласник. Подаръците ще се поднесат на детето официално, в присъствието на училищното ръководство и учениците от всички класове.
Учениците не просто разбраха какво е да си отговорен гражданин, те отвориха сърцата си и се включиха с много състрадание и любов да помогнат на нуждаещото дете. Този урок помогна да се разбере, че все още има ученици, които искат да се чувстват полезни, да имат кауза и да бъдат уважавани от възрастните и съучениците си за това.

От коментарите в час

Много е лошо да останеш без покрив над главата си, без дом.

Никой не е застрахован от бедствия.

Хубаво е да се чувстваш полезен и значим.

Галерия

Да направим проект в полза на общността
Да направим проект в полза на общността
Да направим проект в полза на общността
Да направим проект в полза на общността
Да направим проект в полза на общността
Да направим проект в полза на общността
Цели на проекта

  • Да разбират понятията филантропия, доброволчески проект и доброволчество през планирането и изпълнението на проект, който е в полза на местната общност;
  • Да планират доброволчески проект за местната общност;
  • Да анализират качествата на практически насочен доброволчески проект;
  • Да опишат стъпките за развиване на успешна благотворителна дейност.
  • Да разработят доброволчески проект;
  • Да участват в изпълнението на планирания доброволчески проект;
  • Да направят оценка на проекта, като използват различни източници.
Използвани материали

  • Работен лист за оценка на местните потребности и Работен лист за план за действие (Приложение № 1 и 2);
  • Дъска;
  • Бележки на преподавателя относно качествен учебен доброволчески проект (Приложение № 3);
  • Примерни доброволчески проекти(Приложение № 4);
  • Образец на проектно предложение (Приложение № 5);
  • Таблица за оценяване на представянето на проектните предложения (Приложение № 6);
Работа вкъщи

Преподавателят би могъл да помоли родителите да се включат в плана за действие в общността. Това е отличен начин за привличане на родителите за партньори в учебния процес.

Подготовка на преподавателя 

Преди началото на занятието прегледайте „Бележки на преподавателя относно качествен учебен доброволчески проект” (Приложение № 3). Не пропускайте да включите описаните елементи, които водят до успешен доброволчески проект, в общата дискусия и процеса на взимане на решения.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg