В този урок учениците се учат да идентифицират проблеми на общността и да осъществят доброволчески проект в нейна полза.
Темата беше разработена в рамките на пет учебни часа.
Първият час беше посветен на дискусия „Могат ли младите хора да внесат промяна в общността?“. В началото коментирахме какво означава „общност“, „местна общност“, „ученическа общност“, като се опитахме и да очертаем границите на тези понятия. Моите ученици стават все по-добри при подобни общи разговори: сядаме в кръг, редуваме се при изказване на мнения, изслушваме се (нещо което преди не успявахме да постигнем), репликите са спокойни и по същество, няма грубости и лични нападки. По време на дискусията имахме „стенографи“, които попълваха работен лист за избор на местните потребности. Това също е важно умение: да обобщиш едно изказване и да отделиш същественото, което да отразиш върху белия лист. В резултат имахме дефинирани следните потребности на общността, на които бихме могли да отговорим: повече спорт и туризъм за младите, грижа за бездомните животни, организация на бизнес среда (за да останат повече млади хора в града ни).
През следващите два часа по темата наш гост беше Марго Симеонова, доброволец от местната НПО „Промяната в теб“. Тя, с помощта на двама помощника, младежи от Испания и Гърция, разказа за целите на НПО. Проектите на „Промяната в теб“ са популярни сред учениците, много от тях са се включвали в различни дейности. Получи се много разгорещен разговор, пълен с примери от дейността на НПО и училището. Учениците от класа уверено работеха с понятията „дарителство“, „доброволчество“, „в полза на общността“. Марго Симеонова разказа технологията на планиране, защита и изпълнение на един доброволчески проект. С помощта на учениците тя разгледа всички компоненти, необходими за добрата реализация на един проект и окачи на флипчарта обобщаващи флаери (цел, ресурси, партньори, реклама и т.н.).
След това учениците, разделени на групи, работиха върху предложения за доброволчески проекти. След определеното време говорители на отделните групи представиха своите идеи: колоездачен поход, разходка във високия Балкан, организитране на обучение за скаути, „Подай лапа“ в защита на бездомни животни, организиране на производство на „полезен шоколад“ и др. Времето стигна за кратък анализ на тези идеи от гледна точка на възможности, ограничения, финанси, необходимо време и т.н., за да се прецени доколко реалистично е изпълнението на съответния проект.
Четвъртия час по темата беше посветен на изписването на проектните идеи по определения образец. Спряхме се на три проекта, които според учениците са реално изпълними. В края на този час, чрез мултимедийния проектор на екрана беше показана таблицата за оценяване и коментирахме всички критерии за оценка на нашите предложения.
Петият час беше за реализацията на проекта: обучение в скаутски умения. Използвахме наша учебна екскурзия до Центъра за извънкласни дейности и занимания по интереси в с. Байкал, община Долна митрополия. Тази база нашето училище редовно използва за практическо обучение по природни науки, астрономия, екология, изкуства и др. Този път, с помощта на любезния ни домакин г-н Иво Джокин, отделихме време и за нашия проект. Гледахме кратка презентация за опасностите в гората, учихме се да се ориентираме по Слънцето и звездите, наблюдавахме с бинокли и далекогледи околността, организирахме си забавно състезание, правихме огнище и лагерен огън, приготвяхме храна при полеви условия.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X