Добрите дела и ние: нашите права

"Истина, законност, добродетел, справедливост, кротост – (всичко това – бел. прев.) може да се обедини в понятието "честност" — Квинтилиан Учениците ще осъзнаят и разберат понятия като „равнопоставеност“, „справедливост“, „толерантност“ и „равенство“ като жизненоважни основни идеи/елементи, необходими за съществуването на гражданското общество. Учениците ще научат за нарушенията на правата на децата и ще разсъждават върху примери за добри дела и колективни действия в полза на общото благо. Продължителност: две занятия от 40 минути

Учител работил по този проект: Диана Минева
Описание на проекта

На дъската бях написала известната мисъл за честността на видния римски писател, учител по риторика и оратор Марк Фабий Квинтилиан. Урокът започнах нетрадиционно, с въпрос. Попитах учениците знаят ли какво е значението на думата „честно”. Без да се двуомят те ми формулираха този отговор – „Честността е истина към някой. Много хора не знаят тази дума и лъжат техните приятели, родители, близки, учители и др.”

Целта не ми беше да ги шокирам, а да разбера дали наистина знаят какво се крие зад тази думичка. След техния откровен отговор, последваха още мои въпроси – „Кое е честно?” Случвало ли ви се е някой да ви излъже?”, “Случвало ли ви се е родител или учител да покаже, че предпочита дадено дете пред друго? „Как се почувствахте?”. Това е тема, която е близка до учениците ми и те бяха много активни. Реагираха спонтанно, отговаряха, споделяха, даваха примери. Продължих с атаката от въпроси – „А правите ли разлика между понятията „равнопоставеност”, „толерантност” и „равноправие”?”. Очакваните от мен отговори не закъсняха. Като деца от ромското малцинство, те са чувствителни на тази тема и отговорите заваляха в посока интеркултурен дух – разбиране и зачитане на уникалното етническо и културно наследство.

Вторият час продължи със запознаване с Всеобщата декларация. Учениците нямаха представа, че съществува такъв документ. Урокът протече под формата на дискусия по въпросите за малцинствата, техните права и задължения. Бяха засегнати и въпросите за несправедливостта, бедността и добротворството.

От коментарите в час

„Честността спомага на приятелството, защото като двама приятели си имат доверие, правят приятелството по-силно. Ако пък двамата лъжат, няма да има приятелство. А като нямаме приятели, няма кой да ти помогне в най-трудния момент, което е много лошо!!!“ – почти всички ученици от класа се обединиха около тази формулировка.

„Да си честен е трудно – страхуваме да не би да засегнем другите, да не би да си навлечем неприятности, да не би да ни отхвърлят…“ – сподели Цвети.

„Да си толерантен означава да приемаш хората такива, каквито са, въпреки техните различия. Толерантността означава да уважаваш другия, независимо какъв е той.“ – мисъл на Петя.

„Да си толерантен е трудно за много хора –  например някои не приемат черната раса. Друг пример са хората в неравностойно положение, тези с редки заболявания, инвалиди и т.н. “ – отново Цвети даде много адекватно определение за толерантност.

Цели на проекта

  • определят понятията „равнопоставеност“, „справедливост“, „толерантност“, „права на човека“, „равноправие“, „филантропия“ и „общо благо“
  • определят как равнопоставеността, справедливостта, равноправието и толерантността, които проявява даден човек, подкрепят правата на човека и допринасят за общото благо
  • откриват връзките между правата на децата и примери за тяхното нарушаване
  • изграждат разбиране за важността на правото на глас на всички членове на една общност
Използвани материали

  • маркери
  • Приложение 1 - "Аз определям правилата"
  • Приложение 2 - "Аз определям правилата - верни отговори"
  • Приложение 3 - "Всеобща декларация за правата на човека"
  • Приложение 4 - "Правата на човека и нарушаването им"
  • мултимедия
  • лаптоп
Библиография

  • Опростена версия на Всеобщата декларация за правата на човека: https://www.cpdp.bg/?p=element&aid=32
  • Конвенция за правата на детето: https://www.unicef.bg/pravata-na-detsata
Работа вкъщи

В края на втория час им възложих задачата да напишат есе на тема „Модерно ли е днес да си честен“.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg