Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел

Когато Слава Кръстева влезе в класната стая, каза: „Колко много сте пораснали! :) ” Да, Слава не влизаше за първи път в нашия клас. Гостуваше ни на 12 октомври 2017 г., когато децата бяха втори клас. Слава ги помнеше. Помнеше, че я бяха изпратили с картички и рисунки, но... Децата не я помнеха. Истината е, че при тях идват постоянно външни гости и те просто не помнеха Слава. „Аз Ви помня. Вие ни давахте цветни лепящи се листчета и ни задавахте въпроси и ние отговаряхме. Само това си спомням :) .” – Лилия

Учител работил по този проект: Невяна Славчева Иванова
Описание на проекта

Навярно само Лили си спомняше нашият гост. Но сега Слава е отново в нашия клас, за да припомни, да научи и затвърди знанията у децата за организации с нестопанска и стопанска цел 🙂 .

Първото, с което започна Слава, е да разграничи думите „стопанска” и „нестопанска”. Разказа подробно разликите, посочи и примери. Посочи фирми със стопанска цел – например Макдоналц и организации с нестопанска цел – например wwf.

Лили се опита да обобщи чутото:

„Фирми със стопанска цел имат цел да изкарват много пари с цел печалба, а с нестопанска цел – да правят нещо не за да печелят пари, а да правят добро.” – Лили

„Браво! Точно така! И тъй като нестопанска цел може би звучи негативно и си мислите, че е нещо лошо, може да я наричаме благотворителна – организация с нестопанска цел = организация с благотворителна цел 🙂 . Тези фирми работят за доброто на природата, на хората.” – Слава Кръстева

„Вие в такава организация ли работите?” – Жанет

„До миналата година работих в такава организация. Тя е организация да деца, на които ние помагаме. В нея работят всякакви специалисти – IT, счетоводители, психолози, PR, рехабилитатори. Моята работа се състоеше в това да подбирам хора, които да са способни да работят тук.” – Слава

„Работили ли сте с деца със Синдром на Даун?” – Лилия

„Да.” – Слава

„Искате ли сега да направим една игра?” – Слава

Знаете отговора 🙂 🙂 🙂 . Чу се едно гръмогласно „Даааа”.

„Трябва да се съберете и да седнете по двойки.” – Слава

„Може ли и по тройки?” – Жанет

„Може 🙂 . Играта е на два етапа. На първия етап ще си говорите кой какъв иска да стане. Говорите си, обсъждате и записвате професии на лист.” – Слава

Учениците се разделиха на групи и започнаха да си говорят. Говориха, шушукаха, питаха Слава по някакви въпроси, тя им отговаряше, писаха професиите си…

„Аз искам да работя в Силиконовата долина. Какво да пиша?” – Михаил

„Първо реши какво искаш да работиш, а след това къде. Да искаш да работиш в Силиконовата долина е много общо.” – Слава

След като станаха готови, настъпи и моментът, в който всеки трябваше да каже какъв иска да стане. Слава слушаше с интерес. Позволявам си да не изброявам професиите на децата, защото в други уроци подробно съм ги описала. (Нека да не се повтарям 🙂 .)

„Следващият етап от играта е да помислите как бихте могли да допринесете за положителното развитие на света. Помислете какво в света досега не ви е харесало и искате да го промените. Или ако имате неограничен бюджет, какво бихте направили. Има ли ограничения в света, които ви пречат…?” – Слава

„За мен няма!” – Александър Христов

Готовите децата започнаха да си казват идеите за промените за света, а Слава ги записваше на дъската.

„Според мен трябва да се направят повече паркове и резервати.” – Боряна

„Да се спрат цигарите.” – Жанет

„Да няма ловци на животни.” – Ани и Ниа

„Да няма цигари и наркотици.” – Сабина

„Хората да уважават животните и да няма хора, които да рисуват графити.” – Лаура

Тъй като предложенията на третокласниците бяха много разнообразни, Слава раздели каузите и тематично ги записваше.

„Да се правят повече благотворителни базари.” – Вяра

„Да даряваме част от остатъка от парите си на неправителствени организации, да има коли на ток и да реставрираме паметници.” – Александър Христов

„Хората да говорят правилно родния си език, защото се побърквам, когато чуя някой да говори неправилно. Много е дразнещо. И другото ми предложение е без повече войни.” – Теа

„Всички боклуци да се изхвърлят в кофата и да има повече растения.” – Доминик

„Обществените тоалетни да бъдат по-безопасни, защото в тях се вършат незаконни неща.” – Михаил

„Какво имаш предвид под „незаконни неща”? Наркотици ли?” – Слава

„Не! Има хора, които слагат камери под някаква незабележима форма и така снимат хората.” – Михаил

„Много добре. Хайде сега да видим как вашите професии, които преди малко записахте, могат да се съвместят с всичко това, което казахте. Представете си, че вече сте след 15 години и как вашите професии могат да се съвместят с каузите.” – Слава

„Аз искам да съм певица и ще пея на благотворителни концерти и ще казвам къде да отидат парите.” – Лилия

„Аз ще съм футболист и от спечелените пари ще дарявам.” – Александър Иванов

„Аз понеже искам да стана учител, ще науча децата да говорят правилно и да учат английски език.” – Ниа

„Т.е. ти ще учиш децата без да им взимаш пари и ще даряваш своето време?” – Слава

„Да 🙂 .” – Ниа

„Тъй като аз искам да стана дизайнер, ще дарявам дрехи на бедните хора.” – Теа

„Аз ще стана лекар и ще дарявам пари за повече резервати.” – Доминик

„Аз ще съм водещ в телевизия и част от доходите си ще ги заделям за чист въздух.” – Михаил

„Ще създам болница и ще работя в нея като лекар. Ще лекувам и ще помагам на хората.” – Лаура

Всичко това и още много бе записано от Слава на дъската. Слава обобщи написаното и направи извод, че децата са повече способни да даряват директно пари на хора или организации.

След края на този урок учениците осъзнаха, че даряването и дарителството са отговорност на общността.

Смятам, че след днешната среща вече ще запомнят Слава Кръстева 🙂 .

От коментарите в час

„Според мен трябва да се направят повече паркове и резервати.” – Боряна

„Да се спрат цигарите.” – Жанет

„Да няма ловци на животни.” – Ани и Ниа

„Да няма цигари и наркотици.” – Сабина

„Хората да уважават животните и да няма хора, които да рисуват графити.” – Лаура

„Да се правят повече благотворителни базари.” – Вяра

„Да даряваме част от остатъка от парите си на неправителствени организации, да има коли на ток и да реставрираме паметници.” – Александър Христов

„Хората да говорят правилно родния си език, защото се побърквам, когато чуя някой да говори неправилно. Много е дразнещо. И другото ми предложение е без повече войни.” – Теа

„Всички боклуци да се изхвърлят в кофата и да има повече растения.” – Доминик

„Обществените тоалетни да бъдат по-безопасни, защото в тях се вършат незаконни неща.” – Михаил

„Аз искам да съм певица и ще пея на благотворителни концерти и ще казвам къде да отидат парите.” – Лилия

„Аз ще съм футболист и от спечелените пари ще дарявам.” – Александър Иванов

„Аз понеже искам да стана учител, ще науча децата да говорят правилно и да учат английски език.” – Ниа

„Т.е. ти ще учиш децата без да им взимаш пари и ще даряваш своето време?” – Слава

„Да 🙂 .” – Ниа

„Тъй като аз искам да стана дизайнер, ще дарявам дрехи на бедните хора.” – Теа

„Аз ще стана лекар и ще дарявам пари за повече резервати.” – Доминик

„Аз ще съм водещ в телевизия и част от доходите си ще ги заделям за чист въздух.” – Михаил

„Ще създам болница и ще работя в нея като лекар. Ще лекувам и ще помагам на хората.” – Лаура

Галерия

Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел
Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел
Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел
Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел
Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел
Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел
Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел
Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел
Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел
Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел
Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел
Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел
Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел
Кариери в организации с нестопанска и стопанска цел
Цели на проекта

  • Целта на урока е да се формират знания у учениците за организациите със стопанска и нестопанска цел; учениците да се запознаят с различните кариери, които съществуват с тези сектори.
  • Целта е и учениците да разберат и осмислят значението на нестопанския сектор за общността.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg