НАСОКИ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНА АВТОБИОГРАФИЯ

Учениците проучват възможностите, които предоставя местния бизнес, както в организациите с нестопанска цел, така и в тези със стопанска цел. Проучват възможности за ученически стажове в стопанския и нестопанският сектор и разсъждават върху собствените си интереси и умения, свързани с бъдещата им професионална реализация. Канят представители на отдел Човешки ресурси, както и представители на други професии който да помогнат за професионалното им ориентиране.

Учител работил по този проект: КУНКА ЮРУКОВА
Описание на проекта

Урок № 1

  1. Учениците разглеждат обяви за работа във вестници и в сайтове за търсене на работа.
  2. Учениците разполагат с време, за да се запознаят с обявите и да си изберат област, която ги интересува, или конкретно работно място, което биха искали да заемат.
  3. Избраните от учениците работни места и организации се записват на видно място. Учителят обяснява, че някои от тях може да са в стопанския сектор, а други – в нестопанския. Определят се  секторите и се дават примери за всеки от тях с местни или национални организации.
  4. Обяснява се на учениците, че хората, които работят в организации с нестопанска цел, получават заплащане. Има организации, които използват доброволци и те не получават заплащане, но повечето имат платени служители. Някои организации – с нестопанска и със стопанска цел – предлагат стажове (възможности за хората да придобият опит на дадена длъжност или в дадена организация), които може да са платени, или – не.
  5. Избраните от учениците работни места се отбелязват „С“ за стопанска и с „Н“ за нестопанска. Учениците обсъждат следните въпроси: Поради какви причини може човек да търси работа в благотворителна организация с нестопанска цел, а не в компания със стопанска цел? Мислят  ли, че може да има разлика по отношение на удовлетворението от работата? Ако да, защо?
  6. Списъка с работните места се разглежда отново и професиите, които интересуват учениците се  записват на флипчарт и учениците споделят с класа какво ги привлича,  в съответната работа и какви квалификации са нужни за нея. Учениците да преценяват   уменията и чертите на характера си; дали притежават такива качества и умения, които биха им помогнали да получат избраната от тях работа? Какви дейности и опит илюстрират тези качества?

7. Бяха обсъдени възможностите за организиране на среща с представители от стопанския и нестопанския сектор, които да разкажат на учениците за спецификата на тяхната работа и за възможностите за участие в ученически стажове.

  1. Учениците получиха задача самостоятелно да изготвят автобиография съобразно Приложение №1, чрез която да кандидатстват за ученически стаж в избрана от тях област.

Урок № 2

1.В СУ „Свети Паисий Хилендарски” бе организирана среща с г – жа Радина Копринкова от отдел Човешки ресурси в Дънди Прешъс Металс Челопеч и г- н Калоян Йотов учител по Английски език по програмата”Заедно в час”.

Те разказаха пред учениците за тяхното кариерно развитие и ги насърчиха да бъдат мотивирани, активни и последователни в поемането на отговорности свързани с учебната дейност и бъдещото им професионално израстване.

  1. За целта се проведе дискусия с учениците, в която те разбраха колко е важно да умеят да пишат  CV/автобиография.
  2. Бяха раздадени няколко екземпляра от  примерна автобиография, чрез която учениците се запознаха с формата и обема на документа. Обсъдиха се рубриките за попълване – учениците си отбелязаха важна информация, която искат да включат в автобиографията си, като обърнаха внимание на следните насоки:
  • силни страни:Избройте ключови умения и черти, които показват, че ще бъдете добър служител (напр.: Добра работа в екип; Отлични умения в междуличностни отношения; Добри компютърни умения и пр.)
  • житейски опит: Посочете участие в групи, клубове, доброволчески проекти или други дейности, които може да покажат положителните ви черти (в автобиографиите си учениците трябва да изтъкнат дейности и умения, придобити в училище и в други организирани младежки програми и дейности).
  1. Самостоятелна работа

Използвайки компютърните си умения  учениците написаха  автобиографията си, като използваха приложения образец.  Г – жа Радина Копринкова предложи учениците да и изпратят попълнените, автобиографии за да бъдат разгледани от нея и екипа и, след което  всеки ученик ще получи обратна връзка и коментар с препоръки. С готовите автобиографии учениците могат да кандидатстват за предстоящите ученически стажове.

Заключителна дискусия

Учениците споделиха от кои свои постижения се чувстват горди и са важни да се включат в тяхните автобиографии.

 

От коментарите в час

  • Може да си отличен специалист с подходящото образование, стаж и умения, но ако автобиографията ти не е старателно подготвена и не те представя по подходящ начин, то едва ли ще те поканят на интервю (освен ако не си единствен кандидат).
  • Ако работодателят хареса това, което му продаваш, той ще го купи, т.е. ще реши да инвестира време и да се срещне с теб, за да разговаряте за длъжността и за това как можете да работите заедно.
Галерия

НАСОКИ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНА АВТОБИОГРАФИЯ
НАСОКИ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНА АВТОБИОГРАФИЯ
НАСОКИ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНА АВТОБИОГРАФИЯ
Цели на проекта

  • • анализират връзката между своите интереси и способности, и подходящия избор на доброволческа дейност/стаж/професионална кариера;
  • • разграничат организации с нестопанска цел от организации със стопанска цел;
  • • формулират критерии за търсене на работа;
  • • развият умения да подбират и отбелязват моменти от житейския си опит, които илюстрират силните им страни, свързаните с избраната от тях област за реализация;
  • • изготвят автобиография, предназначена конкретно за избраната от тях област за реализация.
Използвани материали

  • Образци на автобиографии
  • Обяви за работа
Работа вкъщи

Разглеждане на автобиографии. Попълване на европейски формат на автобиография.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg