Учениците определят разликата между организациите с нестопанска цел и организациите със стопанска цел. Проучват възможности за доброволческа работа в стопанския и нестопанския сектор и разсъждават върху собствените си интереси и умения, свързани с бъдещата им професионална реализация. Изготвят автобиография с цел кандидатстване за доброволческа работа. Продължителност: Две занятия по 45 мин.
Първият час по темата започна с обсъждане на една картинка, показана на екрана чрез мултимедията. Картинката символизира кариерно израстване и асоциира този процес с полагането на усилия от страна на професионалиста. Обсъждането по темата започна от дискусия дали училището е полезно на един десетокласник, който вече би могъл законно да си намери работа и да печели пари. Учениците вече са способни да правят разлика между квалифициран и неквалифициран труд, имали сме занятия за изучаване на правата на работещите и сега тази тема се вписа в дискусията. Изобщо моите десетокласници напоследък правят страхотни обсъждания и страхотни обобщения! С тях разгледахме подробно и обсъдихме презентацията, която им бях подготвила (последователно по стъпките в указанието към урока). Накратко коментирахме речника на понятията, която ще ползваме в урока (не бих ги нарекла непознати понятия) и преминахме към полезните връзки в интернет. Разгледахме няколко сайта със съвети за оформяне на автобиография (CV), някои от децата вече бяха се явявали на интервю за работа. След това подробно се запознахме със сайтовете, предлагащи работа, обучение и стажове. Учениците проявиха голям интерес към сайтовете с предложения и към ученици. Подробно разгледахме разликите между стопански организации и неправителствени организации. Учениците се изненадаха, че има хора, работещи в НПО като организатори, които получават заплати. За пример те посочиха Вася Атанасова от БГ УИКИПЕДИЯ, която наскоро беше наш гост. Доста подробно поговорихме за начина на организиране на работата на една НПО и заедно достигнахме до извода, че само с доброволен труд няма да е ефективна и целесъобразна дейността. разгледахме в интернет сайтове, които набират хора и доброволци за работа в НПО. учениците много бързо се ориентираха в интернет и споделяха откритите оферти за работа. Получи се много интересно занятие. В края на часа започнахме темата за професионалната ни автобиография и за уменията, които трябва да проявим, за да представим себе си добре пред един евентуален работодател. Показах на учениците си своето CV, което е по европейски стандарт и имах усещането, е това много ги впечатли. говорихме и за т.нар. „професионално портфолио“ чрез което един професионалист доказва знанията, уменията, дейностите си. Показах им своето професионално портфолио и накратко коментирах колко пъти и за какви цели ми е служило. В края на часа споделих с учениците бланка за CV и поставих задача всеки да си я попълни сам. Определихме време за работа 20 минути и след това – кратка почивка.
През втория час коментирахме автобиографиите на учениците и трудностите, които са срещнали при попълването. В най-общи линии те се справиха добре. Оказа се, че това е тема, изучавана в часовете по български език и литература. Трудностите при изготвянето на CV-тата бяха свързани с определяне нивата на владеене на дадено умение, като ми направи впечатление, че учениците демонстрират ниско самочувствие и имат притеснения да се рекламират (нещо, което в училищното ежедневие не съм забелязвала). Учениците ме помолиха използваните материали за часа да споделя в работната ни група в социалната мрежа, което е сигурно доказателство, че темата е актуална и интересна за тях.
Богдан: То май „кариерист“ не е обидна дума! (по повод „кариерно израстване“)
Ралица: Много дългото CV добре ли е или ще сметнат, че се хвалим излишно?
Ния: А защо в CV – то няма картинки, как един художник например ще опише уменията си?
Подготовка на учителя:
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X