На 7 януари по темата „Несигурност в прехраната” на гости ни дойде Ивелина Ковачева. Сигурно си я спомняте от миналата година... защото децата си я спомнят. Ивелина е майка на Стоян от нашия клас. Винаги, когато се обърна към нея с някаква идея, предложение, тя се отзовава. Или както Ивелина ми казва винаги след всяко гостуване „Искам пак :) ”. Та... никой от класа не знаеше, че тя е нашият гост-лектор на урока (дори и Стоян) и щом влезе в стаята, всички й се зарадваха и я запрегръщаха. (Въведох ви малко в атмосферата от началото на часа и сега е време да ви опиша самият час.) На Ивелина й трябваше помощник за провеждането на урока и защото тя предвиждаше, че ще има много желаещи и за да няма сърдити, тя попита:
На Ивелина й трябваше помощник за провеждането на урока и защото тя предвиждаше, че ще има много желаещи и за да няма сърдити, тя попита:
„Кой е най-малък в класа по години?” – Ивелина
Спорът беше между Лаура и Жанет. Но между двете наистина Жанет беше с 2 месеца по-малка от Лаура. И така Жани стана помощника на Ивелина.
Жанет излезе пред дъската и Ивелина й връчи лист с нещата, които трябва да правят децата, за да са здрави.
„По колко пъти на ден трябва да се храним?” – Ивелина
„По 3 пъти на ден!” – Доминик
„По 4 пъти на ден!” – провикна се Явор.
„Трябва да се храним по няколко пъти на ден, да се храним равномерно. Ако се храним късно вечер, какво става с нашето тяло?” – попита Ивелина.
„Ще сънуваме кошмари!” – Вяра
„Ако не дъвчим много храната, ще повърнем.” – Лилия
„Не трябва да се тъпчим късно вечер. Трябва да се храним често и по малко и да дъвчим бавно. Това се нарича култура на хранене.” – Ивелина
Ето още какво пишеше на листа, който Жани държеше за здравословния начин на живот – разнообразна храна, движение на спорт; хигиена на тялото, медицински грижи и дневен режим. Заедно с Ивелина учениците ги разтълкуваха и обясниха подробно.
„За какво се сещате, когато чуете думата „храна”? Посочете ми положителни думи и аз ще ги запиша на дъската.” – Ивелина
„Любов.” – Лилия
„Блаженство.” – Илия
„Здраве.” – Теа
„Наслада.” – Лилия
И Ивелина допълни „Живот!”.
„Нека сега да напишем лошите неща, за които се сещате, когато чуете недостиг на храна.” – Ивелина
„Болест.” – Александър Христов
„Алергия.” – Лаура
„Някои хора пишат на етикетите неща, които не са верни за продуктите и така ние се заблуждаваме.” – Жанет
След като бяха изписани плюсовете и минусите, които причиняват храната, по същия начин Ивелина написа и думите „недостиг” и „излишък”.
Третокласниците започнаха да изброяват до какво може да доведе недостигът на храна – глад, болести и за излишъка – надебеляване, болка, болести, човек е уморен, отпуснат.
Истината е, че децата бяха много активни и затова помощничката Жанет се принуди да каже:
„Само с вдигане на ръце.” – Жанет
„Какво трябва да правим, за да нямаме излишък и недостиг?” – Ивелина
„Да не ядете твърде много, но и да не гладувате.” – Жанет
„Как можем да поправим това, което ни вреди? Ако в един град има много храна, а в друг няма, какво можем да направим?” – Ивелина
„Да пренесем храната от единия град в другия.” – Александър Христов
„Точно така. Трябва храната да е разпределена равномерно. За да има храна, какво трябва да има?” – Ивелина
„Слънце.” – Теа
„Плодородна почва.” – Жанет
„Въздух.” – Лилия
„Близо сте. Всичко това можем да го обобщим с една дума. Коя е тя?” – Ивелина
Илия светкавично се досети и отговори „Ресурси.”
Ивелина въведе децата в нова сфера, за повечето непозната.
„Кои ресурси са изчерпаеми и кои – неизчерпаеми?” – Ивелина
„Слънчевата светлина е неизчерпаема.” – Александър Христов
„А, и тя скоро ще се изчерпа.” – Илия
„Ива, храната изчерпаема ли е?” – Ниа
„Да, храната е изчерпаема и животните са изчерпаеми (ако не ги пазим и не се грижим за тях).” – Ивелина
Жанет се включи и добави за пчелите – как помагат на цветята да се опрашват.
„След години, ако изчезнат пчелите хората ще умрат…. Така ни каза госпожата.” – Стоян
„За да имаме много храна, какво трябва да се случва в природата?” – Ивелина
„Да имаме плодородна почва.” – Явор
„Да я обработваме.” – Александър Христов
„Да имаме слънчева светлина.” – Лаура
„Почвата трябва да бъде напоявана от вода, от дъжд. Водата, дъждът, които напояват растенията, трябва да бъде чист. Чували ли сте за киселинния дъжд?” – Ивелина
„Да, той помита всичко след себе си.” – Александър Христов
Ивелина показа схема на кръговрата на водата и заводите – мръсният дим от заводите се издига в небето, отива в облаците и дъждът от тях пада върху растителните култури, които по-късно ние приемаме.
Следващата стъпка от урока, който беше подготвил нашият гост, беше така да се каже практична. Ивелина показа на децата една голяма ябълка.
„Но тя е само една. Аз бих искала да си я поделя с вас, но вие сте 22 деца, а аз имам само една. Какво да направя с нея, така че и други хора да я опитат? Те няма да се нахранят, защото им е недостатъчна, но поне ще я опитат.” – Ивелина
„Ще я разрежете.” – Бранко
„Ще я разделите на 8 парчета и само 8 деца ще ядат.” – Явор
„Ще си я изядеш само ти.” – чу се глас в стаята.
„Аз знаех, че ще се досетите, че трябва да я разрежа и затова предварително вкъщи я разрязах на много парчета.” – Ивелина показа кутия с парчета ябълки.
„Това е моята кутия 🙂 .” – Стоян
„Парчетата ябълки в кутията ще стигнат за всички и дори ще останат. Забелязахте ли какво се получи? Когато имах една ябълка, това беше недостиг за всички, а сега имам много парчета и това е… излишък. Сега моята помощничка ще мине и всеки ще си вземе ябълка, а излишъкът вие ще прецените какво да го правите.” – Ивелина
Ябълката беше много вкусна.
Последната част от урока на Ивелина се състоеше в следното. Тя раздаде на всяка редица лист с думите „храна”, „вода” и „въздух”. Учениците трябваше да напишат начини, предложения, чрез които да ги запазят, съхранят за много дълго. На разположение имаха около 5 минути (да се организират, да съгласуват идеите си и да ги напишат).
Първа стана групата на Боряна и тя излезе да прочете екипната работа. Те бяха писали за въздуха и решиха, че не трябва да се използват коли, без цигари, да се придвижват хората с колелета…
Александър Христов чете от името на своя отбор и те бяха писали за храната – пречиствателни станции, намаляване на заводите, повече производство на храна, по-малко разхищение, повече залесяване…
Последна беше групата на Лаура, които бяха писали за водата. Те призоваха за следното: да чистим водата, да не хабим водата за нищо, да имаме повече пречиствателни станции, да не се замърсява, да не хвърляме боклуци във водата.
След всяка група следваха аплодисменти 🙂 .
Децата се справиха отлично, защото приеха задачата сериозно.
Понеже наближаваше краят на часа, Ивелина като обобщение на урока разказа история за хан Аспарух. Как в миналото прабългарите отглеждали много животни и се хранели предимно с месо, а славяните били добри земеделци и отглеждали много растения. Тогава той решил да ги обедини и на никого да не липсва нищо или да има в излишък.
„Трябва да се разпределя равномерно храната.” – призова децата Ивелина.
Преди да запечатаме тази среща във фотос, нашият гост постави на децата задача. Трябваше да нарисуват как са се чувствали в днешния час. Поискано – получено 🙂 . Учениците нарисуваха чувствата си и част от картините можете да видите в галерията. А рисунките…? Рисунките са у дома, при Ивелина.
И вече наистина преди да се щракнем за спомен Ивелина попита децата кой празник е днес. А те знаеха, че е Ивановден, защото имахме именник. И Ивелина беше именник и беше донесла голяма кутия с бонбони, за да се почерпят децата.
Те бяха щастливи… доволни от урока, от госта ни, от знанията, които получиха, и от милото отношение на Ивелина.
„По колко пъти на ден трябва да се храним?” – Ивелина
„По 3 пъти на ден!” – Доминик
„По 4 пъти на ден!” – провикна се Явор.
„Трябва да се храним по няколко пъти на ден, да се храним равномерно. Ако се храним късно вечер, какво става с нашето тяло?” – попита Ивелина.
„Ще сънуваме кошмари!” – Вяра
„Ако не дъвчим много храната, ще повърнем.” – Лилия
„Не трябва да се тъпчим късно вечер. Трябва да се храним често и по малко и да дъвчим бавно. Това се нарича култура на хранене.” – Ивелина
„За какво се сещате, когато чуете думата „храна”? Посочете ми положителни думи и аз ще ги запиша на дъската.” – Ивелина
„Любов.” – Лилия
„Блаженство.” – Илия
„Здраве.” – Теа
„Наслада.” – Лилия
И Ивелина допълни „Живот!”.
„Кои ресурси са изчерпаеми и кои – неизчерпаеми?” – Ивелина
„Слънчевата светлина е неизчерпаема.” – Александър Христов
„А, и тя скоро ще се изчерпа.” – Илия
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X