Учениците дефинират значението на понятието „общност“ и ще помислят за споразумение за организиране на общност в класната стая. Ще обмислят изборите, които правят, и отговорността им за тях. Ще изработят споразумение, което да регулира поведението им по време на часовете. Продължителност: Едно занятие от 40-минути
Класната стая трябва да е място, където учениците да имат възможност да експериментират, да правят грешки и да се учат от тях. Наред с академичните знания, учениците трябва да придобият много качества и умения, за да израснат щастливи. Чувство на отговорност, уважение към себе си и другите, самодисциплина, самоувереност, комуникативни умения, желания за знания, чувство за хумор, загриженост за околните и т.н. са толкова важни, колкото български език и математика. Полезно е да имаме списък с някои насоки, които ще ни помогнат за създаване на задушевна атмосфера на базата на доброжелателство и взаимно уважение.
След встъпителна лекция, изясняваща същността и целите на Национална програма „Научи се да даряваш“, учениците получават възможност да представят създадените от тях самите правила, ценности, отговорности и ангажименти, изготвени от отделни групи като предварителна задача. Говорителят на всяка група запознава останалите с идеята й. Първа група отговаря за Класната харта, втора – за правилата и стандартите, трета – за предложенията за избрани ценности. Екипът на четвърта група е създал послание „Ние за „Научи се да даряваш“.
Задължителните въпроси за анкета-входно ниво по програмата, се обсъждат и резултатите се отчитат с помощта на класния ръководител г-н Александров, присъстващ на занятието.
Всеки е отговорен за собствените действия.
Ние ще помогнем на другия всячески. Всеки ще работи за общото добро на класа и на всеки поотделно.
Ние вярваме в идеята за отказ от насилие.
Ние считаме, че всеки има право да се чувства добре.
Ние вярваме в равните възможности за всеки.
В уроците ние всички /учениците и учителят/ ще се стараем:
Да работим заедно
Да работим добре, толкова, колкото максимално е възможно.
Да работим спокойно и тихо, дори когато ни е позволено да говорим.
Да се стараем да бъдем любезни и вежливи един към друг.
Г-н учителят/г-жа учителката ще се опита:
Да помогне на всеки в максимално възможна степен.
Да ни изслушва преди да вземе решение.
Да не наказва всички заради някого.
Да имаме по-интересни и практически уроци.
Ще получим писмена похвала, когато:
Извършим една работа по най-добрия начин.
Получим три оценки „5“ или „6“.
Изпълним цялата предвидена работа в урока за половината време.
Ще ни задържат след училище, когато:
Не сме извършили достатъчно работа в урока (според целите на учителя).
Закъсняваме с изпълнението на предвидената задача.
Пречим на другите да работят.
Ще получим порицание, ако:
Сме невежливи или агресивни към всеки от хората в стаята.
Отвръщаме грубо или не правим това, което е необходимо за работата в час.
ПРАВИЛА
ОТ КЛАСНАТА СТАЯ НА VIIa КЛАС
Аз съм някой.
Аз мога да съм почтителен, отговорен и находчив.
Аз мога да преуспея.
Аз съм в училище за да се уча.
Аз няма да говоря лоши неща за другите.
Аз ще съобщавам за проблемите на учителите.
Аз ще се представям по най-добрия начин.
Аз правя грешки, но аз се уча.
Ако успявам, ще помагам на другите.
Аз съм отговорен за това, което правя и говоря.
Аз искам нито един ден да не е загубен.
СТАНДАРТИ
НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ VIIa КЛАС
Да си върша работата!
Да се контролирам сам!
Да говоря внимателно!
Да пазя на своята и на другите чест!
Да съм отговорен за собствените си избори!
В края на занятието децата сами подреждат и закачват на видно място таблото на класа.
„Нашето участие в програмата означава преди всичко смелостта да поемеш отговорност – да се включваш в различни дейности, да изслушваш, да се съобразяваш, да помагаш и разбираш, да си готов да подадеш ръка, да си критичен и самокритичен и най-вече да се опитваш да ставаш все по-добър и по-добър, да научаваш нови неща, да придобиваш опит, да израстваш като личност, да мечтаеш, да летиш, да си човек!“
„Всеки е отговорен за собствените действия.“
„Ние ще помогнем на другия всячески. Всеки ще работи за общото добро на класа и на всеки поотделно.“
„Ще си разпределяме отговорностите в зависимост от възможностите на всеки един. Трябва да се подкрепяме.“
„Ще се стараем да бъдем толкова добри, колкото 12 а клас миналата година.“
„Ние сме екип!“
Учениците са разделени на четири групи, всяка от които има за задача да изготви табло със своето виждане за: 1-ва група – Класна харта, 2-ра група – стандарти и правила, 3-та група – ценности и 4-та група – посланието „Ние за Научи се да даряваш“.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X