Осинови застрашено животно

Толкова дълго време исках и се опитвах да се свържа с организацията wwf, за да ни гостуват, че накрая като дойдоха, беше великолепно :) . Заслужаваше си времето и чакането. По темата „Осинови застрашено животно” ни гостуваха Михаела и Петя от Световен фонд за дивата природа. Знаех, че тази организация е най-подходяща за темата и много съм доволна, че те бяха с децата. Михаела и Петя се представиха на третокласниците и разказаха с какво се занимава организацията wwf. Разказаха, че организацията се занимава с дивите животни и тяхното предпазване от изчезване. Някои от децата казаха, че са виждали логото с пандата и на момичетата им стана приятно.

Учител работил по този проект: Невяна Славчева Иванова
Описание на проекта

„Какво е wwf?” – Лаура

„Wwf означава world wildlife fund, т.е. Световен фонд за дивата природа.” – Михаела

„Искам сега да ви попитам следния въпрос, на който знам, че имате отговор. Защо трябва да опазваме природата?” – Михаела

„Защото няма да живеем.” – Кристиан Паунов

„Браво! Точно така! За своя отговор получаваш значка с животно на wwf. За да ви подкрепяме в даването на отговори и във взимането на участие, ще даваме значка за всеки отговор.” – Михаела

Излишно е да казвам, че децата много се зарадваха на значките и бяха още по-активни. (Като се замисля, те са винаги активни 🙂 .)

Надпреварваха се кой първи да отговори защо трябва да опазваме природата и стигнаха до там, че Михаил разказа колко са важни пчелите за живота на хората и как опрашват цветята. След като изказаха мненията си, а имаше и още, Михаела трябваше да ги прекъсне, за да продължи с още по-интересните въпроси, които бяха приготвили с Петя.

„Кое е любимото ви диво животно?” – Михаела

„Пандата, защото е сладка.” – Вяра

„Лисицата, защото е хитра.” – Дона

„Змията.” – Стоян

„В офиса до моето бюро е бюрото на колега, който се занимава с изучаването на змиите и е запознат в подробности с тях. Трябва да измисля нещо, за да те срещна с него 🙂 .” – Михаела

„На мен ми е любима черната мамба.” – Захари

„Но това също е змия, Захари 🙂 .” – се чу в стаята.

„На мен ми е любима полярната мечка.” – Боряна

Михаела и Петя се изумяваха от разкошните отговори, които даваха учениците.

„На мен ми е любим делфинът, защото може да скача и да прави номера.” – Антоанета

„На мен тюленът.” – Илия

„Аз харесвам гепардът, защото е много бързо и сладко животно.” – Ниа

„То е бързо само на къси разстояния… уморява се бързо.” – Вяра

„Вие много знаете 🙂 .  Браво на вас 🙂 . А от тези животни, които изброихте, знаете ли кое е застрашено?” – Михаела

„Полярната мечка.” – целият клас отговори в един глас.

„А на вас кои са любимите диви животни?” – Боряна

„Моето любимо животно е много сладко, живее още от времето на динозаврите, риба е и има много сладка муцунка. Това е есетрата 🙂 .” – Михаела

„Моето любимо животно е тигърът.” – Петя

Михаела разказа по-подробно за тигрите – колко са малко на брой в момента.

„За wwf е приоритет да запазят живота на тигрите. 3 900 горе-долу варира броят на тигрите към момента.” – Михаела

„Но това е толкова много.” – Лаура

„О, не, не е много! Като си представиш, че преди много години са били над 20 000, днешната бройка е много малка. Племената, които живеят около тигрите, имат стари вярвания, че всяка част от тялото на тигъра – от устата до върха на опашката, има лечебно свойство, което е пълна глупост, и затова ги убиват. Но от 10 години насам се забелязва нарастване на броя на тигрите, което може само да ни радва. Защото ако не опазим тези животни, след време вашите деца няма да могат да ги видят и ще ви питат за тигрите. А сега ще ви пуснем един клип за тигъра. Гледайте го внимателно и после ще го коментираме.” – Михаела

Клипът беше за тигър, който е бил ранен и семейство го приютява в тяхната къща. Грижат се за него, докато оздравее, и го пускат на свобода сред природата.

„Хареса ли ви видеото? 🙂 Знаете ли как можете да осиновите диво животно?” – Михаела

„На мен ми е много странно как можеш да осиновиш диво животно. Тигърът е толкова голям, как може да живее вкъщи?” – Александър Иванов

„Много добре. В добра посока си, затова получаваш значка. Да осиновиш диво животно означава всеки месец да отделяш средства, които да ги даряваш на организация. И вече специалисти се грижат за животните. За да се разпространява каузата за защита на дивите животни и за да се обучават хора, които да следят за тях, трябват средства.” – Михаела

„Не можете да осиновите наистина диво животно и да си го занесете у дома, ако това сте си представяли 🙂 .” – Петя

„Знаете ли кои са основните заплахи за дивите животни? Бракониерите са основна заплаха за дивите животни. Какво е бракониер?” – Петя

„Бракониерите убиват за удоволствие и за пари.” – Лилия

„Бракониерите убиват животни без да имат разрешителни.” – Жанет

„Убиват ги и заради кожите.” – Захари

„Точно така. Бракониерите убиват дивите животни за удоволствие, за бивните, ако имат такива.” – Петя

„Заплаха №2 коя е?” – Петя

Александър Христов първи вдигна ръка и даде най-верния и точен отговор: „Климатичните промени.”.

„Браво! Напълно вярно 🙂 .” – Михаела. Тя му връчи календар на дивите животни за 2019 г.

Петя разказа подробно за климатичните промени и как влияят на дивите животни. Разказа и за човешката намеса – изсичането на горите и унищожаването на домовете на животните. В този ред на мисли Петя пусна клипче загадка на децата. Трябваше да познаят кое е животното. Клипчето беше заснето с фотокапан и картината беше черно-бяла. Учениците никак не се затрудниха. С пускането на клипчето, веднага отгатнаха, че това е рис и… получиха още значки (тези, които нямаха досега). Петя разказа подробно и увлекателно как рисът е напуснал страната ни.

„Знаете ли с какво се храни рисът? Храни се със сърни. Преди време хората е нямало с какво да се изхранват и затова убивали сърни. Сърните започнали да изчезват и рисът нямал с какво да се храни – затова напуска земите ни и търси другаде храна. През 2016 г., благодарение на фотокапан, успяват да заснемат рис в България. Рисът, който видяхте във видеото, е в България.” – Петя

Третокласниците много се зарадваха на тази информация и дори не вярваха, че е така.

„Другото животно, за което искам да ви разкажа, е есетрата. В България съществуват шест вида есетри, но заради човека са останали само четири вида. Бракониерите ловят есетрите. Есетрите са соленоводни и сладководни. За да си хвърлят хайвера, от солената вода отиват в р. Дунав, но там бракониерите ги улавят. Бракониерите улавят женската есетра преди да си хвърли хайвера и го продават – черният хайвер е много скъп. Есетрите стигат до 6 м, тежат до 200 кг и могат да живеят до 100 години.” – Петя

„Любопитното при есетрите е, че те си хвърлят хайвера на 16 години. Представете си… 16 години минават преди тя да си хвърли хайвера, а през това време има бракониери, които искат да я уловят. И затова от шест вида сега има само четири.” – Михаела

„Можем да помагаме за опазване на природата по много начини. Най-малкото, можете вие да разказвате на приятелите си колко е важно да пазят дивите животни.” – Михаела

Децата не искаха този час да свършва. Михаела мина и раздаде значки на тези, които все още нямаха, а други деца наобиколиха Петя и си говориха с нея.

„Вкъщи имам котка.” – Петя

„И аз имам котка. Каква порода е?” – Лилия

„Моята е взета от улицата.” – Петя

„Аз имам три кучета, но живея само с  едно от тях.” – Михаела

И още, и още въпроси и отговори и никой не искаше нашите гости да си тръгват. (Мисля, че и те не искаха 🙂 .)

Класът се подреди за традиционната обща снимка и… аз ги щракнах 🙂 .

„Може ли и с моя телефон?” – Петя

И с телефона на Петя запечатах тази историческа среща.

Ана беше нарисувала Михаела, Петя и една есетра до тях. Рисунката беше малка, но толкова смислена и истинска. Гостите ни се изненадаха и впечатлиха. Взеха си рисунката 🙂 .

След като изпратих гостите и се върнах в класната стая, все още се чуваха коментари и реакции от изминалия час – за тигъра, за есетрата, за риса, за значките (вече закачени на блузите). Ясно беше… Михаела и Петя бяха свършили страхотна работа. „Посяха” зрънцето на любопитството у децата за света около тях.

От коментарите в час

„Кое е любимото ви диво животно?” – Михаела

„Пандата, защото е сладка.” – Вяра

„Лисицата, защото е хитра.” – Дона

„Змията.” – Стоян

„На мен ми е любима черната мамба.” – Захари

„Но това също е змия, Захари 🙂 .” – се чу в стаята.

„На мен ми е любима полярната мечка.” – Боряна

„На мен ми е любим делфинът, защото може да скача и да прави номера.” – Антоанета

„На мен тюленът.” – Илия

„Аз харесвам гепардът, защото е много бързо и сладко животно.” – Ниа

„То е бързо само на къси разстояния… уморява се бързо.” – Вяра

„Вие много знаете 🙂 .  Браво на вас 🙂 . А от тези животни, които изброихте, знаете ли кое е застрашено?” – Михаела

„Полярната мечка.” – целият клас отговори в един глас.

„А на вас кои са любимите диви животни?” – Боряна

„Моето любимо животно е много сладко, живее още от времето на динозаврите, риба е и има много сладка муцунка. Това е есетрата 🙂 .” – Михаела

„Моето любимо животно е тигърът.” – Петя

„Бракониерите са основна заплаха за дивите животни. Какво е бракониер?” – Петя

„Бракониерите убиват за удоволствие и за пари.” – Лилия

„Бракониерите убиват животни без да имат разрешителни.” – Жанет

„Убиват ги и заради кожите.” – Захари

„Точно така. Бракониерите убиват дивите животни за удоволствие, за бивните, ако имат такива.” – Петя

„Заплаха №2 коя е?” – Петя

Александър Христов първи вдигна ръка и даде най-верния и точен отговор: „Климатичните промени.”.

Галерия

Осинови застрашено животно
Осинови застрашено животно
Осинови застрашено животно
Осинови застрашено животно
Осинови застрашено животно
Осинови застрашено животно
Осинови застрашено животно
Осинови застрашено животно
Осинови застрашено животно
Осинови застрашено животно
Осинови застрашено животно
Цели на проекта

  • Целта на урока e да се формират знания за това какво е защита на природата и за застрашените от изчезване животински видове; формиране на знания и умения за работа в екип и набиране на средства.
  • Целта на урока е и да се формира знание какво означава и как се осъществява осиновяване на застрашени видове.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg