Основни демократични ценности

Клас: 3, 4, 5

Този урок ще даде представа на децата какво представляват основните демократични ценности, защо те са важни за всички хора – малки и големи, и как в контекста на формулирането им ние осъзнаваме значението и важността на това правилата да бъдат спазвани. Учениците ще съпоставят правилата, които са установени у дома и в училище, и ще дискутират въпроса дали и как тези правила отразяват различните ценности. Разпознавайки основните демократични ценности, учениците ще решат дали правилата, които следва да спазват на различните места, ги отчитат, оттам и значението на това да ги спазват. Правила, които са ясно идентифицирани и осмислени защо са такива, каквито са, могат много по-лесно да бъдат спазвани. Продължителност: Две занятия по 40 минути.

Учител работил по този проект: Светлана Христова Станчева
Описание на проекта

Основни демократични ценности

1 час

Темата я замислих в продължение на работата на класа с Джуниър Ачийвмънт. През тази година сме по програмата  „Нашата общност”.  Коментирахме как действа една общност, говорихме, че в  общността има хора, които работят различни неща; общността е мястото, където хората живеят, работят, ходят на училище, тя маже да  е част от един град, където хората имат различни професии. Припомнихме си отново и темата за професиите. Направихме и симулация на производството на понички за фирма „Сладки „О” Понички. Открихме разликата между поточна линия и индивидуално производство. Така стигнахме и до темата за държавната власт.

Попитах ги какви решения са взели днес, като например: какво да облекат, какво да ядат или кога да си напишат домашните. Ние вземаме решение, когато правим избор или вземаме едно от няколко възможни неща.  Обясних им, че днес ще вземат важно решение за нашата общност, защото има празен магазин на плаката „ Нашата общност”. Схемата „Дърво на решенията” щеше да им помага да вземат решение кой кмет да изберат.  Възможностите за избор бяха три: кмет 1 иска да направи приют за животни, кмет 2-магазин за играчки, а кмет 3-скейт парк.

Учениците се разделиха на 3 отбора след теглене на номера, за да бъде честна борбата. Раздадох им по 1 работен лист за брейнсторминг. Трябваше да напишат в две колони добрите и лошите неща, свързани с този избор. Дадох определение и за „резултат”. Поощрих учениците да обсъждат идеите колкото може повече, за да свикнат с процеса на вземане на решения.

Казах им да разгледат възможните избори и да вземат свое собствено решение, като имат предвид избора с най-много плюсове и най-малко минуси. След това всеки отбор предложи свой кмет.

2 час

За следващия ден трябваше всеки кмет да  представи своята платформа и да убеди съучениците си да гласуват за него. Дадох им определение за бюлетина като  нещо, на което написваме своя глас, за гласуване –  като възможност да вземат групово решение. Разясних им, че спечелилият най-много гласове е победител.

Голям интерес предизвика самото гласуване. Наложи се да седят по местата си, че настана шумотевица.

После обявих кой е победителят. Имаше, естествено, сърдити. На разочарованите, че не е избран техният кмет,  обясних, че понякога така се случва и в истинските общности. Отбелязах, че общностите трябва да се съобразяват с мнозинството и да правят това, което е в интерес на цялата общност. Обясних, че мнозинството показва как са гласували по-голямата част от хората.

Часът завърши много емоционално, но децата бяха доволни, че се докоснаха до непознати за тях дейности.

 

 

От коментарите в час

Аз съм най-добрият кмет!

Галерия

Основни демократични ценности
Основни демократични ценности
Цели на проекта

  • развият разбиране за същността и необходимостта от правила у дома, в общността и обществото като цяло;
Използвани материали

  • списък на основните правила в класната стая (може да са изработени в предходно занимание)
  • плакат Нашата общност
  • бюлетини
  • Дърво на решенията

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg