Основни демократични ценности

Клас: 3, 4, 5

Този урок ще даде представа на децата какво представляват основните демократични ценности, защо те са важни за всички хора – малки и големи, и как в контекста на формулирането им ние осъзнаваме значението и важността на това правилата да бъдат спазвани. Учениците ще съпоставят правилата, които са установени у дома и в училище, и ще дискутират въпроса дали и как тези правила отразяват различните ценности. Разпознавайки основните демократични ценности, учениците ще решат дали правилата, които следва да спазват на различните места, ги отчитат, оттам и значението на това да ги спазват. Правила, които са ясно идентифицирани и осмислени защо са такива, каквито са, могат много по-лесно да бъдат спазвани. Продължителност: Две занятия по 40 минути.

Учител работил по този проект: Ирена Мицковска
Описание на проекта

Казах на децата, че може би темата на разговора ни ще им се стори странна и неразбираема, но всъщност ще поговорим за неща, с които се сблъскваме всеки ден. При съобщаването на „Основни демократични ценности“ лицата на учениците придобиха учудено изражение, но аз им предложих да обсъдим трите думи, те да ми кажат как ги разбират. „Основни“- нещо важно, казаха те. „Ценности“- отново важни неща, допълниха- като например „да бъдем добри, да си помагаме…“ Смятах, че „демократични“ ще ги затрудни, но едно от момчетата уверено заяви, че демокрация е обратното на комунизъм… Помолих ги да ми изброят тогава нещата, които според тях са характерни за демокрацията, а аз записвах на дъската:

  • Всеки може да изказва мнението си.
  • Имаш право да притежаваш много неща /да кажем две къщи, няколко коли
  • Право на образование
  • Толерантност
  • Всички хора в едно общество /държава, клас, предприятие/ са равни.
  • Свободен живот.

 

Посочих им таблото „Правилата на класа“, което направихме в началото на годината, припомних им и това, което правихме в 3 клас и нарекохме „Конституция на класа“- с всяко едно от тях ние сме изброили важни ценности и сме ги приели за задължителни в класа- нашето малко демократично общество.

След това им раздадох  работните листа с таблицата- работеха по двойки. Трябваше да определят кое от нашите Правила на класа с коя основна демократична ценност е свързано.

В края на часа обсъдихме още веднъж защо е важно:

  • да има правила във всяка една общност, независимо дали става въпрос за държава или за нашия клас /за да има ред, дисциплина, напредък…/,
  • защо е важно те да са еднакви и задължителни за всички,
  • защо трябва да се следи за тяхното спазване и при евентуално неспазване да има санкции.
От коментарите в час

Ако няма правила, ще настъпи хаос и всеки ще прави каквото си иска.

Галерия

Основни демократични ценности
Цели на проекта

  • развият разбиране за същността и необходимостта от правила у дома, в общността и обществото като цяло;
  • разберат какво са общите демократични ценности (ОДЦ) и по какъв начин са обвързани с правилата у дома или в общността;
  • нарисуват картина за стената, която показва как следват общите за училището правила и ги свързват с ОДЦ.
Използвани материали

  • списък на основните правила в класната стая (може да са изработени в предходно занимание)
  • малки плакати или писмена формулировка на основните демократични ценности;
  • хартия за флипчарт и маркери (или мултимедиен проектор);
  • отпечатани копия на правилата за цялото училище;
  • платно за картина на стената и принадлежности за рисуване;
  • кратко описание на основните ценности (източник: Българска демократична общност)

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg