Парите- начин на употреба

„Парите трябва да се управляват, а не да им се служи“.- Латинска сентенция В това силно комерсиално време децата от малки боравят с пари, слушат разговори за пари, за техния недостиг или трупане, преценяват ценността на вещите по това, колко струват, различават маркови дрехи и обувки от „китайските“. За мен беше интересно да видя как те откриват една различна гледна точка към парите- като начин да пътуваш във времето, да опознаеш историята.

Учител работил по този проект: Ирена Мицковска
Описание на проекта

В началото на часа представих нашия гост- лектор Добрин Янев, след което той проведе урока.

Най- напред той попита децата какво са парите за тях. Отговорите бяха  „нещо важно, ценно“, „нашият живот“. Г-н Янев помоли учениците  да обяснят какво имат предвид- изясни се, че за тях парите са средството да си купиш важни неща, за да живееш- храна, дрехи…, а не цел или смисъл на живота. Те знаеха, че парите се делят на банкноти и монети. Малко повече обяснение наложи думата „валута“. Децата бяха чували за евро, долар, но задаваха въпроси от типа- как се нарича лева в Румъния…

Г-н Янев им разказа също откъде идва името на нашата валута,  кога е била създадена, каква е работата и ролята на банките, какво работят служителите в тях и какви услуги могат да ползват хората, отивайки в една банка.

След това помоли децата да извадят една или две монети пред себе си и да се опитат да ги опишат, за да видим какви качества имат. Така изброихме характеристиките на една монета- цифра, текст, изображение, аверс, реверс /ези, тура/, стойност, размер, цвят, материал, форма, тегло…

Тук той направи интересен опит- даде на едно дете две напълно еднакви монети от две стотинки, които сега са в обръщение, и магнит; помоли го да сложи магнита върху монетите, след това бавно да го вдигне- оказа се, че само едната монета е залепена за магнита, т.е. само в нея има метал. Разказа на децата, че при първото сечене на тези монети в тях е имало метал, но после, с цел икономия, махат метала, и остава само другата сплав. Така тези монети имат еднакъв номинал /2 ст/, но различна себестойност.

И тук вече стана много интересно, макар и леко объркващо за децата, когато г-н Янев заговори за номинал, стойност и ценност на една банкнота или монета. Възглас на изумление предизвика появата в ръката му на банкнота от 1000 лв, за която той каза на децата, че тя е станала 1 лв, но могат да си я купят от БНБ за около 3 лв. Върна ги във времето, когато, както самият той каза, „почти всички хора бяха милионери“. Обясни им, как след определена дата, тази банкнота губи своята стойност и се превръща в 1 лв.

С тази банкнота започна пътуването ни в историята. Предварително бях казала на госта ни, че по Човекът и обществото учениците тъкмо са започнали да изучават парите като „извор на знание за миналото“, което им звучи доста абстрактно. Той им показа класьор със стари  монети, пусна сред децата монета с образа на Г. С. Раковски- да я пипнат, да усетят колко тежи. Разговорът беше за това как монетите ни разказват за миналото, в зависимост от материала кога са сечени, при кой владетел, кого са почитали хората…

За съжаление часът беше към своя край, а имаше още толкова много въпроси и неща за разказване. Също така ние искахме да покажем на госта ни нашето отговорно отношение към дребните монети- от началото на годината имаме буркан в класната стая, в който събираме дребни стотинки. Идеята ни е, когато го напълним, да дарим събраната сума на човек, който има нужда от нея. Г-н Янев също направи свое дарение. Той подари на децата и по една монета, която не е вече в обръщение, с пожелание поне някои от тях да се запалят по нумизматиката и да започнат своя колекция.

И тъй като по стечение на обстоятелствата този ден беше Денят на благодарността според американската традиция, ние бяхме подготвили картичка за нашия гост, в която му благодарихме, че ни дари със своето време и знания по една толкова интересна тема.

В това силно комерсиално време децата от малки боравят с пари, слушат разговори за пари, за техния недостиг или трупане, преценяват ценността на вещите по това, колко струват, различават маркови дрехи и обувки от „китайските“. За мен беше интересно да видя как те откриват една различна гледна точка към парите- като начин да пътуваш във времето, да опознаеш историята.

Галерия

Парите- начин на употреба
Парите- начин на употреба
Парите- начин на употреба
Парите- начин на употреба
Парите- начин на употреба
Парите- начин на употреба
Парите- начин на употреба
Цели на проекта

  • Учениците да се запознаят със същността на думите „пари“, „валута“, „банкнота“, „монета“.
  • Да знаят с какво се занимават служителите в банката и какви услуги могат да ползват хората, отивайки в банка.
  • Да добият представа, че парите са не само платежно средство, а и начин да опознаваме историята на даден народ.
Използвани материали

  • бяла дъска, маркери
  • стари монети и банкноти
  • монети и банкноти в обръщение
  • магнит

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg