Организационно занятие – запознаване с програмата, определяне на правилата на екипа, разпределяне на отговорности и ангажименти за работа през годината. Изготвяне на табло: 11 а клас за „Научи се да даряваш“ (Пътища към доброто)

Стартово занятие с цел запознаване с Български дарителски форум и Национална програма „Научи се да даряваш“.

Учител работил по този проект: Албена Цветкова
Описание на проекта

След встъпителна лекция, изясняваща същността и целите на Национална програма „Научи се да даряваш“, учениците получават за задача да определят сами правилата на екипа за работа през годината и отговорностите на всеки (според възможностите и желанието). Учениците се разделят на три групи и получават по един флипчарт и маркери. Задачата за участниците е да разделят флипчарта на две, като в лявата колона да впишат своите права, а в дясната колона да обсъдят и запишат отговорностите и задълженията си. Времето за работа в малка група е 10 минути.  След приключване на работата, всяка група трябва да избере свой говорител, който да представи резултатите пред останалите. Една по една, всяка група споделя мнението си. След като всички групи са имали възможност да представят предложенията си,  стартира обща дискусия, която дава възможност на участниците да аргументират позицията си, да задават въпроси или да допълнят списъка с отговорности.

Следва обсъждане по въпросите:

  1. Какво според вас означава думичката „благотворителност“?
  2. Какво отличава стопанската от нестопанската организация?
  3. Какво е нужда? А какво е желание? Посочете кой се грижи за вашите нужди и потребности?
  4. Назовете някой човек от града или България, който е дарил нещо за добра кауза?
  5. Сещате ли се за някоя компания, която е дарявала за общността?
  6. Можете ли да кажете името на една неправителствена организация в във вашата общност/населено място/квартал? Знаете ли с какво се занимават и как помагат те?
  7. Вашият клас има правила. Защо са важни те? Какво става, когато ги спазваме и какво става, когато не спазваме правилата?
  8. Какво е доброволец? Защо хората според вас правят неща доброволно? Някой от вас участвал ли е като доброволец в инициатива?
  9. Можете ли да идентифицирате проблем във вашата общност? А знаете ли как да потърсите възможни решения?

Игра „Надежди/Страхове“. На предварително подготвен постер е нарисувано дърво, в клоните на което всеки ученик залепва листче, с което изразява своите очаквания от участието си в програмата. В корените са евентуалните притеснения от препъни-камъни и препятствия. В края на учебната година учениците сами ще определят колко от притесненията си са преодолели и по какъв начин, което ще доведе до преместване на листчето от корените към върха.

Съгласен ли си или не? По предварителни указания всеки ученик е получил за задача да намери в Интернет мисли, посветена на доброто, дарителство, грижата за другия. Текстът се чете пред всички и учителят  поставя лист с текст „Съгласен/на съм” в лявата част на стаята и лист с текст „Не съм съгласен/на” в дясната част на стаята. Задачата на всеки участник е да застане в тази част на стаята, която отговаря на неговото/нейното мнение по направеното изказване. Ако някой участник се колебае или няма категорична позиция може да застане по средата на въображаемата линия между двете крайни позиции. Мислите, които са събрали най-много гласове „съгласен/на съм“ се включват в табло“Пътища към доброто“.

Цели на проекта

  • запознаване с Национална програма „Научи се да даряваш“; определяне на правилата на екипа; разпределяне на отговорности и ангажименти за работа през годината; изграждане на важни личностни и социални умения и активна гражданска позиция
Използвани материали

  • достъп до Интернет флипчарт материали, предварително събрани от учениците
Работа вкъщи

По предварителни указания всеки ученик е получил за задача да намери в Интернет мисли, посветена на доброто, дарителство, грижата за другия.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg