Помощ при бедствия – сила, щедрост и лидерство!

Учениците ще изследват проблеми, породени от природно бедствие и ще дават примери за помощта, оказана в опит да се помогне на пострадалите. Те ще изследват ролята на различните сектори в посрещането на потребностите при бедствия. Учениците ще се запознаят с кампания по набирането на вещи и/или организации, за които те могат да допринесат с благотворителна дейност при нужда. Продължителност: две занятия по 40 минути Очаквани резултати: Учениците ще: • Имат ясна представа как работят различните сектори при бедствия и каква е ролята на всеки от тях; • Могат да дадат конкретни примери на действащи организации при бедствия.

Учител работил по този проект: Диана Минева
Описание на проекта

Учениците бяха запознати с основните компоненти и понятия: разпознаване на опасностите, идентификация и оценка на риска, анализ на риска, намаляване на риска, управление на риска /превенция/, планиране и предварителна подготовка. Припомниха си отново що е то филантропия.

След като си изяснихме понятията, помолих децата да си направят списък с всички места, които те са посетили през последната седмица. После преминах към създаването на таблица с четири колони, които оставих без заглавия. След това ги подканих да споделят един по един да споделят кои места са посетили, като всеки следващ не повтаря същото място, посочено от предния ученик, а аз нанасях в различните колонки, сортирайки ги по категории. Когато всички изброиха местата,  да помислят защо местата са разделени в тези четири групи. Лесно беше за тях да разберат, че четвъртата касае „дома”, но за останалите имаха затрудение да определят по какъв признак са класифицирани. С моя помощ стигнаха до извода, че се делят на сектори със стопанска и нестопанска цел, и институции.  Обясних им, че трите сектора работят заедно за посрещане на потребностите в обществото и предоставят различни услуги. Много видове организации/компании могат да функционират в повече от един сектор. Така например държавното училище може да бъде с нестопанска цел, докато частно такова може да бъде със стопанска или с нестопанска цел.

Обсъдих с учениците и факта, че след природно бедствие (като например наводнение или земетресение) много хора и организации искат да помогнат на засегнатите хора, претърпели загуба на дома, близките си или други ресурси. Попитах ги какви потребности могат да имат хората, след като преживеят бедствие Отговорите бяха: подслон, храна, дрехи, вода, начин да се свържат с близките си, медицинска помощ.

Така стигнахме до обсъждането на въпросите, свързани с природните бедствия и филантропията – как те са свързани помежду си, по какъв начин отделните лица се включват, за да оказват помощ и защо? Как различни нестопански организации активно ще действат в района на бедствието, какви ресурси и средства предлагат те. Откъде идват техните пари за такава дейност? Стопанските организации ще допринесат с пари и други ресурси. Каква е възможната мотивация за тях да даряват? Отговорите на всичките тези въпроси бяха очаквани от мен. Учениците дадоха много примери за дарителски кампании, анонсирани по медиите. Тогава им припомних влаковия инцидент в село Хитрино.  Във втория час продължихме по тази тема. Поставих им задача да издирят в интернет кои са дарителските организации, помогнали на хората от Хитрино.  Първата организация, която откриха, беше БЧК. Следващата кампания, на която попаднаха, беше тази на правителството – запознаха се с нея и установиха, че тя е в размер на 10 млн. лв. Запознах ги и с Правилника за осигуряване на безопасни условия на възпитание, обучение и труд в 37. СУ „Райна Княгиня“, както и им припомних Инструктажа как да се действа при бедствия и аварии. В края на часа дискутирахме как те биха помогнали ако се наложи.

От коментарите в час

Учениците бяха най-активни, когато им поставих задачата да напишат на един лист всички посетени от тях места през последната седмица. Това, което им направи впечатление беше, че нямаше никой, който да не е написал – у дома, в магазина и в училище. Най-активни в коментарите бяха Денис, Краси, Симеон, Петя и Любчо. Когато ги изслушах, уточних, че семейството е добавено в таблицата, защото то е важна част от обществото. Разпален беше и разговорът за взрива на гара Хитрино. Дори един от учениците – Денис Исмаил, сподели, че негов роднина е от там, и е разказал на семейството му какъв ужас са преживяли. А аз от своя страна ги провокирах да прочетат разказа на д-р Хасан  Ефраимов – „Шейтаните от тавана на гара Хитрино“ – посветен на трагедията в гара Хитрино.

Галерия

Помощ при бедствия – сила, щедрост и лидерство!
Помощ при бедствия – сила, щедрост и лидерство!
Помощ при бедствия – сила, щедрост и лидерство!
Помощ при бедствия – сила, щедрост и лидерство!
Помощ при бедствия – сила, щедрост и лидерство!
Помощ при бедствия – сила, щедрост и лидерство!
Цели на проекта

  • Да дадат определение на филантропията и връзката й с различните сектори в обществото
  • Да проучат дарителските организации, участващи в оказването на помощ след взрива в село Хитрино., и опита в конкретните казуси
  • Да се запознаят с безопасното поведение при бедствия, аварии и катастрофи
  • Да се запознаят с Плана за евакуация при евентуален пожар, бедствия и аварии
  • Да изградят умения и навици, и формиране на поведенческа психология за защита и самозащита при екстремни ситуации
Използвани материали

  • Дъска
  • Мултимедия
  • Лаптоп
  • Аптечка за медицинска помощ
  • Пожарогасител
Библиография

  • https://pojarna.com/bg/sections/rabota_s_deca/obuchitelni_materiali/upravlenie_koordinaciq_i_kontrol_pri_bedstviq_pozhari_i_izvynredni_situacii
  • https://www.nspbzn.mvr.bg/default.htm
  • https://www.redcross.bg/index.html
  • https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2016/12/10/2880793_kak_da_deistvame_pri_bedstviia/
  • Инструкция за осигуряване на пожарна и аварийна безопасност
  • ПРАВИЛНИК за осигуряване на безопасни условия на възпитание, обучение и труд в 37. СУ "Райна Княгиня"
Работа вкъщи

Беше дадено да проучат какви видове бедствия и аварии са станали в миналото и кои организации са се включили с дарителски кампании. За да могат да се подготвят добре, им беше казано да използват /брошури, статии, доклади и оценки на агенциите за гражданска защита, червения кръст и др., адреси на интернет страници, на които могат да се намерят помощни материали.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg