Учениците участват в игра, чрез която се запознават с разликата между права и привилегии и която тества предположенията им относно основните права. Те получават знания за образованието като право, което не е достъпно за всеки. Продължителност: eдно занятие от 40 минути.
Темата за правата, колкото и често да се обсъжда с малките ученици, винаги остава малко абстрактна за тях. Наскоро бяхме правили анкета в училище и един от въпросите беше свързан с права на децата. Установих, че голяма част от тях бъркат „права“ и „правила“.
Започнах урока с видеото, посочено по- долу, където много нагледно, сбито и на разбираем език са описани основните права на децата. Спрях записа веднага след второто изречение- „Ние, децата, имаме права. Те са записани в Конвенция за правата на децата на ООН.“ На въпроса ми- Разбрахте ли къде може да научите повече за правата си?, учениците отсякоха- в ООН, без да знаят какво е това. Пуснах им още няколко пъти тези две изречения, докато обърнаха внимание на думата „конвенция“, за която ми казаха, че това е … приложение. И така, на помощ отново ни дойдоха речниците, с които стъпка по стъпка откривахме новите думи. Записахме си, че „конвенция“- това е вид договор, общоприети правила, стандарти, норми, критерии. По същия начин стигнахме и до думите „харта“, „права“ и „привилегии“.
Харта- писмен документ, свързан с определени права; устав; постановление.
Право- основание за определено действие; нещо, което се полага на човек.
Привилегия- предимство пред другите.
Изгледахме и презентацията по темата, като много внимателно разграничавахме и същевременно свързвахме правата със съответните отговорности. Наблегнахме на факта, че двете съществуват взаимосвързно.
След това написах на дъската думите „права“ и „привилегии“ и очертах две колони. Четях на децата твърденията и те трябваш да ги поставят в правилната колона:
На края на часа им прочетох избирателно откъси от следната статия /акцент- Денят на Имран/:
Обсъдихме живота на децата по света, колко трудно е те да се възползват от правото си да учат в някои бедни страни.
Разбрах какво е привилегия: В детската градина в нашата група беше внучето на госпожата. И всеки път, когато ние трябваше да ядем някакво ужасно ядене, на него му носеха нещо друго…
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X